POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-67/I/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.11.2006, sygn. PP/443-67/I/06, Urząd Skarbowy w Wejherowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 21.09.2006 r. (data wpływu do tut. urzędu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa do pełnego odliczania podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingu motocykla

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 21.09.2006 r. Podatnik działając na podstawie art. 14a Ordynacji podatkowej wniósł o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Jednocześnie oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością w zakresie wykonywania prac konstrukcyjnych, projektowania układów elektronicznych a także serwisowania urządzeń elektronicznych, wykorzystuje, na podstawie umowy leasingu, motocykl.

Strona prosi o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy istnieje możliwość dokonania pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących raty leasingu motocykla.

Zdaniem Wnioskodawcy, ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 3,5 i 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nie mają w tym przypadku zastosowania, gdyż motocykle w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej, a także w potocznym znaczeniu są innym (odrębnym) niż samochody środkiem transportu. W związku z powyższym Podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczania pełnej kwoty podatku VAT zawartego w ratach leasingowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Z kolei art. 86 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi, iż przepis ust. 3 nie dotyczy:

    1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
    2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem od tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
    3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
    4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
    5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
    6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
    7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
    a) odsprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
    b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Ponadto, art. 86 ust. 5 i 5a ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi, iż spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię przedmiotowego zaświadczenia, podatnik zobowiązany jest dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 86 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia pojazdu samochodowego. Zgodnie z definicją określoną w art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 58, poz. 515 ze zm.) pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h. Motocykl zaś, zgodnie z definicją zamieszczoną w pkt 45 w/w artykułu - to pojazd samochodowy jednośladowy lub z bocznym wózkiem - wielośladowy.

Jednocześnie należy mieć jednak na uwadze treść art. 2 ust. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, który stwierdza, iż towary identyfikuje się na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w Dziale 34 zatytułowanym "pojazdy mechaniczne, przyczepy i naczepy", gdzie wyszczególnione są m.in. wszelkiego rodzaju samochody - motocykli nie wymieniono. Motocykle, które posiadają symbol PKWiU 35.41 zaklasyfikowano w odrębnym Dziale 35 zatytułowanym "sprzęt transportowy pozostały", wśród między innymi statków, okrętów, lokomotyw, rowerów, motorowerów itp.

A zatem w świetle powyższego zasadnym jest przyjęcie tezy, iż motocykle w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej, a także w potocznym znaczeniu są innym niż samochody, odrębnym środkiem transportu.

Reasumując - w myśl przedstawionego powyżej stanu faktycznego i prawnego należy stwierdzić, iż ograniczenia wynikające z art. 86 ust. 3 i 7 ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania w przypadku zakupu i użytkowania motocykli na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze. W związku z tym, w przypadku motocykla który będzie wykorzystywany do prowadzonej działalności gospodarczej, Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących raty leasingu w pełnej wysokości, bez ograniczeń kwotowych.

Mając powyższe na uwadze, w przedstawionym stanie faktycznym i na gruncie obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznał stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 21.09.2006 r. za prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Wejherowie