Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpa... - Interpretacja - ŁUS-III-2-443/6/06/MJS

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.04.2006, sygn. ŁUS-III-2-443/6/06/MJS, Łódzki Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a, art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Spółki (data wpływu do tut. organu podatkowego 02.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup usługi kompleksowej obsługi serwisowej dzierżawionych przez Spółkę samochodów osobowych - w świetle ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka zawarła dwie umowy: umowę dzierżawy samochodów osobowych oraz umowę o świadczeniu kompleksowej obsługi serwisowej. Na podstawie umowy dzierżawy Podatnik wydzierżawił na okres 36 miesięcy dwa samochody osobowe. Zgodnie z § 2 umowy Podatnik jest zobowiązany do uiszczenia co miesiąc czynszu, który został określony jako suma czynszów dla każdego samochodu oraz innych opłat określonych w umowie lub w załącznikach do umowy stanowiących jej integralną część. Natomiast na podstawie umowy o świadczenie usług serwisowych firma wydzierżawiąca przedmiotowe samochody zobowiązała się do świadczenia na rzecz Spółki usług kompleksowej obsługi serwisowej używanych przez Spółkę pojazdów polegających m.in. na: przechowywaniu ogumienia, zapewniania pojazdu zastępczego w przypadku dłuższej awarii, likwidacji ewentualnych szkód, a także doradztwa technicznego. Zgodnie z § 5 w/w umowy Podatnik jest zobowiązany do uiszczania wynagrodzenia, za każdy miesiąc, w wysokości sumy opłat serwisowych określonych odrębnie dla każdego pojazdu w załączniku nr 1 do umowy. Do wniosku Spółka załączyła kserokopię zawartych umów.

W związku z powyższym stanem faktycznym Spółka wystąpiła z pytaniem, czy limit określony w art. 86 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczy tylko kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy dzierżawy czy również kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących świadczenie usług kompleksowej obsługi serwisowej.

Zdaniem Strony ograniczenie określone w art. 86 ust. 7 cyt. ustawy, dotyczy jedynie umowy dzierżawy. W opinii Podatnika, umowa o świadczenie kompleksowej usługi serwisowej jest zawarta jedynie dla Jego wygody - oszczędności czasu, zapewnienia ciągłej możliwości wykorzystywania samochodów (szybkie naprawy, zapewnienie samochodu zastępczego, serwisu opon).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 2 pkt 1 lit a art. 86 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przepis art. 86 ust. 7 w/w ustawy stanowi, że w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Stosownie natomiast do art. 88 ust. 1 pkt 2 w/w ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczania tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Biorąc pod uwagę brzmienie wyżej przytoczonych przepisów oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, iż Podatnik zawarł dwie odrębne umowy, których skutki co do prawa do odliczenia podatku naliczonego należy rozpatrywać odrębnie. Na mocy art. 86 ust. 7 w/w ustawy ustawodawca ograniczył prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku użytkowania samochodów osobowych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umowy o podobnym charakterze do 60 % (nie więcej jednak niż 6000 zł.) podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności, udokumentowanych fakturą. Zatem ograniczenie, o którym mowa w wyżej dotyczy jedynie podatku naliczonego od czynszu wynikającego z zawartej umowy dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze, których istotą jest udostępnienie samochodów do używania. Natomiast skoro przedmiotem umowy jest wykonywanie kompleksowej usługi serwisowej, to w przypadku odliczenia podatku naliczonego uiszczonego z tytułu nabycia tej usługi nie znajdzie zastosowania ograniczenie przewidziane w przepisie art. 86 ust. 7 w/w ustawy.

W rezultacie należy stwierdzić, że podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup usługi kompleksowej obsługi serwisowej podlega odliczeniu na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże z uwzględnieniem ograniczeń o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym przez Podatnika wniosku.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Łódzki Urząd Skarbowy