Działając na podstawie przepisów:- art. 14a par. 1, 2 i 4, 216, 217 i 236 par. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z... - Interpretacja - USIII/VAT/310/29/2006/BD

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.04.2006, sygn. USIII/VAT/310/29/2006/BD, Urząd Skarbowy Łódź-Polesie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisów:- art. 14a par. 1, 2 i 4, 216, 217 i 236 par. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 24.02.2006r. w sprawie interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. w zakresie poprawności faktur w części dot. danych nabywcy oraz prawa do odliczania podatku VAT wynikającego z tych faktur Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie podziela stanowisko wyrażone we wniosku.

W dniu 24.02.2006r. do tut. Organu wpłynął wniosek Podatnika w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dot. poprawności otrzymywanych faktur VAT w części dot. nabywcy oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur.We wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny: xxx jest zakładem budżetowym Gminy Miasta Łódź, realizującym zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu na rzecz mieszkańców Miasta Łodzi. Z uwagi na obroty uzyskiwane ze sprzedaży jest czynnym płatnikiem podatku VAT.W zgłoszeniu rejestracyjnym zgłosił swoją nazwę jako xxx i otrzymał NIP xxxJako zakład budżetowy nie ma osobowości prawnej. Zawierając umowy z kontrahentami, dla ich ważności prawnej przedstawia się jako: "Gmina Łódź-xxx - zakład budżetowy". Zawierane umowy są podpisywane przez dyrektora na podstawie udzielonego w tym zakresie pełnomocnictwa przez Prezydenta Miasta Łodzi wydanego w formie Zarządzenia. Niektórzy kontrahenci na podstawie tego zapisu w umowie adresują faktury "Gmina Miasto Łódź - xxx NIP xxx.W tym stanie rzeczy xxx wnosi zapytanie czy tak adresowane faktury można uznać za poprawne i rozliczyć zawarty w nich podatek naliczony.We wniosku wyrażona została opinia, że tak wystawiona faktura jest poprawna ponieważ zawiera pełna nazwę zakładu zgodną z jej numerem NIP, a dodany człon "Gmina Miasto Łódź" informuje o osobie prawnej, której jednostką organizacyjną w postaci zakładu budżetowego jest xxx.

Mając na względzie przedstawiony stan faktyczny Naczelnik tut. Urzędu zważył, co następuje:Prawo do odliczenia podatku naliczonego uzależnione jest przede wszystkim od związku dokonanych zakupów w sposób bezsporny z wykonaniem przez podatnika czynności opodatkowanych podatkiem VAT.Przepis art.86 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.Jednakże, aby móc skutecznie skorzystać z w/cyt. prawa należy mieć także na względzie formalne wymogi w tym zakresie.Na mocy delegacji ustawowej art. 106 ust. 8 w/w ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) określił m.in. szczegółowe zasady wystawiania faktur. I tak zgodnie z par. 9 ust. 1 w/w rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej imiona i nazwiska bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy.Jak zatem wynika z powyższego przepisy rozporządzenia nakładają one na podatnika wymóg posługiwania się taką nazwą, która pozwoli na jego identyfikację do celów podatkowych.Dane zawarte w w/w rozporządzeniu to minimum, jakie powinna zawierać faktura VAT.Natomiast w art. 88 ust. 3a ustawy o podatku VAT ustawodawca określił przypadki, w których faktury i faktury korygujące nie dają prawa do odliczenia zawartego w nich podatku naliczonego. Nie stanowią zatem podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1.sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi;
a/ wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
b/ w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
2.transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana;
3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę sama sprzedaż;
4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a/ stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane- w części dotyczącej tych czynności,
b/ podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c/ potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywce zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6. zaświadczenie, o którym mowa w art.86 ust.5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym.Określone w tym przepisie wyłączenia są przede wszystkim związane z zasadniczymi nieprawidłowościami tych dokumentów, a ich celem jest zapobieganie nadużyciom.

Biorąc pod uwagę w/cytowane przepisy, w przedstawionym przez wnioskodawcę stanie faktycznym, o ile nie zaistnieją przypadki wymienione w art. 88 ust. 3a ustawy o podatku VAT, brak jest unormowań, które uniemożliwiałyby odliczenie podatku naliczonego z tak adresowanych faktur VAT.Tym samym uznać należy, że faktura nabycia wystawiona z podanymi we wniosku danymi nabywcy, pomimo, że jest dotknięta wadliwością formalną może stanowić podstawę do rozliczenia podatku naliczonego w niej zawartego. Nabywca takiej faktury uprawniony jest jednak na mocy par. 18 ust. 1 cyt. rozporządzenia do wystawienia faktury zwanej notą korygującą.Zgodnie bowiem z par. 18 ust. 1 powołanego rozporządzenia nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek określonych w par. 9 ust. 1 pkt 5-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą.Jednakże celem wyeliminowania wątpliwości związanych z danymi nabywcy w fakturach, podatnik winien posługiwać się danymi, które podane zostały w zgłoszeniu rejestracyjnym (VAT-R). Na podatniku ciąży bowiem obowiązek dochowania należytej staranności w zadbaniu o prawidłowość materialnoprawną dokumentu ujętego w rozliczeniu podatku od towarów i usług. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia. Nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy Łódź-Polesie