
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Strona jest emitentem znaków pieniężnych, w tym banknotów i monet kolekcjonerskich. Banknoty i monety kolekcjonerskie są sprzedawane i przekazywane nieodpłatnie na cele reprezentacyjne, wystawiennicze, badawcze, naukowe, promocyjne i edukacyjne. Oprócz sprzedaży są też wykorzystywane jako upominki wręczane przedstawicielom instytucji krajowych i zagranicznych podczas oficjalnych spotkań. W związku z tym, iż dostarczane do banku monety służą działalności opodatkowanej Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem. Zdaniem Strony przekazywane w/w towary stanowią prezenty o małej wartości, w związku z czym Strona prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt l, w której zawarte jest imię i nazwisko osoby obdarowanej, firma/instytucja jaką reprezentuje oraz zajmowane stanowisko i funkcja.
Zgodnie z art. 5 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, póz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów o odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju
2. eksport towarów
3. import towarów
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. l w/w ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Ponadto w myśl art. 7 ust. 2 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt l, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Powyższego przepisu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3).
Stosownie do art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
1) o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust.1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
2) których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują jakie dane są niezbędne dla ustalenia tożsamości obdarowanych osób. W związku z tym jeżeli wymienione w ewidencji imię i nazwisko osoby obdarowanej, firmy/instytucji jaką reprezentuj e oraz zajmowane stanowisko i funkcja pozwalaj ą na jednoznaczne zidentyfikowanie danego podmiotu, to należy uznać, iż taka ewidencja spełnia wymogi określone w art. 7 ust. 4 pkt. l ustawy o VAT.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
