
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nakładów poniesionych w projekcie pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
W szczególności, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ustawy o samorządzie gminnym zadania własne Gminy obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody, sprawy edukacji publicznej oraz zadania w zakresie utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Gmina (…) zrealizuje projekt partnerski pn. „(…)” w ramach (…) na podstawie umowy nr (…) z 28 lutego 2025 r. o dofinansowanie.
Przedmiotem projektu jest zwiększenie dostępności i jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy (…) dzięki wykorzystaniu technologii informatycznych oraz modernizacji infrastruktury dla Gmin (…), (…), (…), (…). Głównym celem jest zwiększenie dostępności i jakości usług publicznych świadczonych przez urzędy JST realizujące projekt.
Rozpoczęcie realizacji projektu ustalono na 5 lipca 2024 r., a zakończenia rzeczowe na dzień 30 marca 2026 r.
Podmiotem podpisującym umowę finansową jest LIDER - Gmina (…) - podstawowa jednostka lokalnego samorządu terytorialnego, powołana dla organizacji życia publicznego na swoim terytorium.
Wszystkie osoby, które na stałe zamieszkują na obszarze Gminy, z mocy ustawy o samorządzie gminnym, stanowią gminną wspólnotę samorządową, realizującą swoje zbiorowe cele lokalne poprzez udział w referendum oraz poprzez swe organy.
Zadania statutowe Gminy wynikają z ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz.U.01.142.1591 ze zm.). Wnioskodawca posiada odpowiedni potencjał instytucjonalny do realizacji wybranego wariantu inwestycji. Gmina posiada adekwatne do potrzeb związanych z projektem struktury organizacyjne zorganizowane w ramach Urzędu Gminy, właściwe procedury działania, mechanizmy zapewniające udział społeczności w zarządzaniu sprawami publicznymi oraz kompetentnych urzędników samorządowych.
Po zakończeniu inwestycji powstała infrastruktura pozostanie w zarządzaniu Gminy i jej jednostek organizacyjnych, oraz odpowiednio partnerów.
Projekt będzie finansowany przez Gminy biorące udział w projekcie odpowiednio do realizowanego przez Nie zakresu, zgodnie z zapisami umowy partnerskiej. Podmioty biorące udział w projekcie zapewnią zachowanie trwałości celów projektu przez okres minimum 5 lat od zakończenia realizacji projektu.
Wnioskodawca i partnerzy dysponują odpowiednimi zasobami technicznymi, które pozwalają przyjąć, iż zarządzanie rezultatami odbywać się będzie w sposób właściwy. Zasoby te stanowią:
- pomieszczenia niezbędne do realizacji Projektu,
- budynek Urzędu wyposażony w niezbędny sprzęt, komputery, drukarki itp., pozwalający właściwie zarządzać i administrować projektem zarówno na etapie realizacji jak i na etapie eksploatacji.
Szczegóły współpracy między liderem i partnerami określa umowa partnerska.
W ramach inwestycji w Gminie (…) będą realizowane następujące działania rzeczowe:
1.zakup licencji oprogramowania systemu rekrutacji zdalnych,
2.zakup usług wdrożenia systemu rekrutacji zdalnych,
3.zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług rekrutacji zdalnych,
4.zakup usług doradztwa technicznego e-rekrutacji,
5.zakup usług rozbudowy systemu konsultacji społecznych,
6.zakup usług wdrożenia systemu konsultacji społecznych,
7.zakup usług opracowania i wdrożenia e-usług konsultacji społecznych,
8.zakup usług doradztwa technicznego konsultacji społecznych.
Działania z punktu 1, 2, 3, 4 obejmują - (…) i dotyczą dostawy systemu wspierającego elektroniczną rekrutację do placówek oświatowych Gminy (…).
System umożliwi m.in:
1.dostęp do oferty edukacyjnej placówek objętych elektronicznym systemem rekrutacji, w tym do opisu placówki, listy i opisu oddziałów/grup rekrutacyjnych oraz wyszukiwania oddziałów/grup rekrutacyjnych zgodnie ze wskazanymi kryteriami, zasad naboru oraz terminarza rekrutacji;
2.publikację komunikatów i aktualności kierowanych do kandydatów i ich rodziców przez pracowników Organu Prowadzącego;
3.rejestrację (złożenie) oraz wydruk uzupełnionego wniosku lub zgłoszenia do placówki wraz z ewentualnymi załącznikami;
4.dostęp do monitorowania statusu wniosku/zgłoszenia w systemie na każdym etapie rekrutacji;
5.dostęp do informacji o wynikach rekrutacji zgodnie z harmonogramem, w tym otrzymanie wyników rekrutacji na wskazany we wniosku/zgłoszeniu adres poczty elektronicznej;
6.tworzenie przez placówki objęte systemem elektronicznej rekrutacji opisu szkoły oraz opisu oddziałów/grup rekrutacyjnych;
7.kontrolę utworzonych oddziałów/grup rekrutacyjnych przez Organ Prowadzący z możliwością podglądu i edycji wprowadzonych przez placówkę informacji;
8.wprowadzenie i potwierdzenie wniosków wraz z kryteriami oraz zgłoszeń do szkół obwodowych w systemie, przez szkołę wskazaną na pierwszym miejscu listy preferencji kandydata;
9.obsługę procesu przyjęć kandydatów z obwodu;
10.wprowadzenie do systemu rezerwacji miejsc w oddziałach/grupach rekrutacyjnych przed rozpoczęciem kwalifikowania kandydatów, o ile przepisy prawa na to pozwalają;
11.przyporządkowanie kandydatów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego do oddziałów/grup rekrutacyjnych przeznaczonych dla kandydatów z orzeczeniem w drodze indywidualnej decyzji dyrektora placówki wskazanej przez kandydata na liście preferencji lub automatycznie, na podstawie zdefiniowanej przez kandydata listy preferencji;
12.utworzenie i przygotowanie do publikacji list kandydatów zakwalifikowanych i list kandydatów niezakwalifikowanych oraz list kandydatów przyjętych i list kandydatów nieprzyjętych;
13.obsługę procesu potwierdzania woli zapisu do szkoły przez kandydata, który w wyniku rekrutacji został do niej zakwalifikowany;
14.procesu przyjęć kandydatów w wyniku procedury odwoławczej;
15.obsługę procesu rekrutacji uzupełniającej prowadzonej według zasad naboru;
16.pobieranie z systemu raportów dla Organu Prowadzącego na każdym etapie procesu rekrutacji;
17.obsługę procesu symulacji przydziału.
Efekty projektu w części dotyczącej - (…), będą wykorzystywane przez wszystkie jednostki oświatowe Gminy (…).
Działania 5, 6, 7, 8 dotyczą - (…) i polegać będą na uruchomieniu w ramach istniejącego systemu konsultacji społecznych modułu komunikacji z radnymi Gminy zapewniając bezpośrednią możliwość kontaktu oraz konsultacji z mieszkańcami.
Moduł umożliwi radnym prowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami, organizacjami, stowarzyszeniami w formie: forum dyskusyjnego i/lub ankiet i/lub konsultacji dokumentu; przeprowadzanie procesu konsultacji społecznych, przeprowadzenie konsultacji otwartych i zamkniętych; publikowanie wyników ankiety w trakcie trwania konsultacji, jak również po jej zakończeniu oraz dodatkowo, po jej zakończeniu generowanie wyników w postaci raportu.
Faktury dokumentujące nabycie usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę (…).
Zakupione usługi w ramach realizacji projektu pn. „(…)” będą dokonywane przez każdą z gmin uczestniczących w projekcie tj. Gminę (…), Gminę (…), Gminę (…), Gminę (…), osobno.
Pytanie
Czy Gminie (…) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w projekcie pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
- wydatek musi zostać poniesiony przez podmiot działający w charakterze podatnika VAT,
- wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
- nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w charakterze podatnika VAT. Nie jest również możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania przez tego podatnika czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) i jednocześnie nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że jednostki samorządu terytorialnego mogą być uznane za podatników VAT wówczas, gdy dokonują czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Opisany projekt realizowany będzie w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty, co należy do zadań własnych gminy i związane jest bezpośrednio z realizacją ustawowych i statutowych zadań gminy, stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.) w szczególności zadania własne obejmujące sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, edukacji publicznej.
Projekt nie będzie generował żadnych przychodów, nabyte w ramach projektu oprogramowanie, licencje oraz usługi np. szkolenia nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej, a tylko i wyłącznie do działalności statutowej.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina, realizując opisaną inwestycję, nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zatem nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji planowanej inwestycji pn. „(…)”.
Gmina (…) wraz z jednostkami organizacyjnymi, będą wykorzystywały efekty projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Gmina (…) wraz z jednostkami oświatowymi będzie wykorzystywała efekty projektu do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
Efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów ustawowych i statutowych- stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 609 ze zm.).
Mając na uwadze powyższe, Gmina pragnie zwrócić uwagę, iż działania projektu nie będą służyły do wykonywania żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT (nabyte w trakcie realizacji projektu usługi nie będą wykorzystywane do czynności generujących podatek należny) zarówno obecnie jak i w przyszłości.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie będzie Gminie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu.
W związku z powyższym, w opinii Gminy, nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku nabycia towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanego przepisu wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
- edukacji publicznej;
- utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu partnerskiego pn. „(…)”. Podmiotem podpisującym umowę finansową jest LIDER - Gmina (…) natomiast usługi w ramach realizacji ww. projektu będą dokonywane przez każdą z gmin uczestniczących w projekcie osobno. Tym samym, faktury dokumentujące nabycie usług związanych z realizacją przez Państwa ww. projektu będą wystawiane na Państwa.
Odliczenie podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może dokonać zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT pod warunkiem, że nabyte towary i usługi są lub będą związane z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez tego podatnika.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony. Będą Państwo ponosili nakłady w celu zwiększenia dostępności i jakości usług publicznych oraz modernizacji infrastruktury. Efekty ww. projektu, w części dotyczącej „(…)”, będą polegały na dostawie systemu wspierającego elektroniczną rekrutację do placówek oświatowych Gminy (…). Będą one wykorzystywane przez wszystkie Państwa jednostki oświatowe. Natomiast, działania dotyczące „(…)” w ramach ww. projektu polegać będą na uruchomieniu w ramach istniejącego systemu konsultacji społecznych modułu komunikacji z radnymi gminy, zapewniając bezpośrednią możliwość kontaktu oraz konsultacji z mieszkańcami.
Tym samym, ww. projekt realizowany będzie w ramach zadań własnych Gminy, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 1, 8 i 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym. Oznacza to, że w ramach realizacji tego projektu nie będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, lecz jako organ władzy publicznej, w ramach zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami prawa.
Z wniosku wynika ponadto, że usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu, jak też efekty tej inwestycji, nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem, nie będą Państwo mieli - na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy - prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu pn. „(…)”.
Państwa stanowisko uznaję więc za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
