- Interpretacja - III-2/443-46/24579/05/PJ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.06.2005, sygn. III-2/443-46/24579/05/PJ, Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie przepisów: art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie,

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24.05.2005 r.

Z wniosku złożonego do tutejszego organu podatkowego w dniu 24.05.2005 r. oraz pisma uzupełniającego z dnia 30.05.2005 r. wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi pośrednictwa handlowego na rzecz kontrahenta zarejestrowanego w innym państwie członkowskim UE jako podatnik podatku od wartości dodanej. Pośrednictwo polega na znajdowaniu przez Spółkę na terytorium Polski klienta na towary dostarczane przez usługodawcę - kontrahenta unijnego. Spółka otrzymuje okresowo od kontrahenta prowizję od każdej sprzedaży.

Zdaniem Spółki w/w czynność pośrednictwa nie podlega opodatkowaniu w Polsce, dlatego też Spółka wystawia dla nabywcy usługi (kontrahenta unijnego) fakturę, na której podaje jego numer identyfikacji podatkowej z adnotacją, że podatek rozlicza nabywca usługi.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy jego postępowanie w tym zakresie jest prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z usługami pośrednictwa w dostawie towarów.

Ogólna zasada określająca miejsce opodatkowania przy świadczeniu usług została wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Jak wynika z tego przepisu, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Z kolei art. 28 ust. 5 pkt c) ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.06.2005 r.) stanowi, że w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów miejscem świadczenia usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6. Zgodnie z ust. 6 art. 28 cyt. ustawy, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę swój numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Oznacza to, że w przypadku świadczenia usługi pośrednictwa w dostawie, jeżeli usługodawca podał świadczącemu usługę swój numer identyfikacji podatkowej, pod którym jest zarejestrowany w innym kraju Wspólnoty, miejscem opodatkowania będzie kraj, który ten numer nadał.

Zasady wystawiania faktur określone zostały w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 95, poz. 798). Do faktur dokumentujących dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, (a z takim przypadkiem mamy do czynienia w przedstawionym przez Podatnika przypadku), stosuje się § 27 ww. rozporządzenia. Zgodnie z treścią § 27 ust. 2 cyt. rozporządzenia faktury takie powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Na fakturze dokumentującej wykonanie opisanych czynności, dla których podatnikiem jest usługobiorca, powinien być również zamieszczony numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju (§ 27 ust. 4 ww. rozporządzenia) oraz informacja, że do rozliczenia podatku zobowiązanym jest nabywca usługi.

Biorąc pod uwagę powyżej powołane przepisy oraz przedstawiony przez Podatnika stan faktyczny stwierdzam, iż wskazany przez Spółkę sposób dokumentowania opisanych usług jest zgodny z obowiązującymi przepisami prawa.

Ponadto informuję, że przed 01.06.2005 r. kwestia sposobu wystawiania faktury dla usług opodatkowanych poza terytorium kraju uregulowana była w § 30 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty