POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-384/05/AW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.07.2005, sygn. 1472/RPP1/443-384/05/AW, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 16.05.2005 r. (uzupełnionym w dniu 16.06.2005 r. oraz w dniu 14.07.2005 roku) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)

uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka podpisała w dniu 17.05.2005 roku umowę z Samorządem Województwa Mazowieckiego na mocy której Spółka uzyskała dofinansowanie realizacji projektu ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach. Wydatki ponoszone przy realizacji tego projektu pokrywane są ze specjalnie wydzielonego konta bankowego, zaś płatności są pokrywane przez Instytucję Wdrażającą projekt (Samorząd Województwa Mazowieckiego). Spółka nie wystawia faktur VAT na rzecz Instytucji Wdrażającej. Dofinansowanie ma bezpośredni związek wyłącznie z usługami wykonywanymi jedynie na rzecz projektu. Prace wykonywane w ramach w/w projektu obejmują doradztwo zawodowe i personalne, szkolenia oraz pośrednictwo pracy. Spółka zwraca się z wątpliwościami dotyczącymi możliwości odzyskiwania podatku VAT z faktur dotyczących zakupów towarów i usług niezbędnych do realizacji tego projektu. Jednocześnie Spółka wyraża opinię, że podatek naliczony wynikających z dokonanych zakupów sfinansowanych z unijnych środków podlega odliczeniu.

Zgodnie z § 23 ust.1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust.3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ten stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust.1. Jednocześnie § 6 ust. 3 tego rozporządzenia stwierdza, że za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na finansowanie programów, realizowanych przez jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,

2.kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).

W myśl natomiast § 6 ust. 4 w/w rozporządzenia za środki finansowe z bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

3.z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Natomiast środki pomocowe, o których pisze Spółka pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego (nie dotyczą więc programu PHARE i ISPA), środki przekazywane są na podstawie umowy zawartej w dniu 17.05.2005 r. (tj. po 1 maja 2004 r.), i pochodzą one z budżetu Unii Europejskiej w związku z czym przyznane Stronie środki nie stanowią środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, co decyduje o niemożliwości ubiegania się przez Spółkę o zwrot podatku naliczonego na podstawie § 23 i następnych rozporządzenia. W tym przypadku podatek naliczony wynikający z faktur, a dotyczący nabycia towarów i usług sfinansowanych ze środków tego projektu podlega rozliczeniu na zasadach wynikających z art. 86 ustawy z 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.). Stosownie do przepisów art. 86 ust.1 powołanej ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przysługuje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych. Mając na uwadze powyższy przepis należy stwierdzić, iż Spółce przysługiwało będzie prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o ile dokonywane zakupy towarów i usług są związane z wykonywaną działalnością opodatkowaną (za wyjątkiem działalności zwolnionej od podatku).

Niniejsza interpretacja co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego została dokonana dla stanu faktycznego opisanego we wniosku i w oparciu o przepisy obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę praw i obowiązków Podatnika. Interpretacja obowiązuje do czasu zmiany przepisów. Zgodnie z art. 14b § 1 - 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej - Stronie służy prawo wniesienia zażalenia, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego, do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie