POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP-443-15/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.06.2005, sygn. PP-443-15/05, Urząd Skarbowy w Sępólnie Krajeńskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz.60), w związku ze złożonym przez Pana ... podaniem z dnia 29 marca 2005 roku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim

postanawia

udzielić pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego, stwierdzając iż stanowisko przedstawione przez podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Dnia 29 marca 2005 roku Pan ... złożył wniosek do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika. Ponadto dnia 29 kwietnia 2005 roku postanowieniem nr PP-443-15/05 wezwano podatnika do uzupełnienia złożonego wniosku w terminie 7 dni. Przedmiotowe żądanie Strona uzupełniła dnia 05 maja 2005 r.

Z przedłożonych pism wynika, iż podatnik prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie zakupu z krajów unijnych używanych towarów (maszyny, samochody, przyczepy) i po wyremontowaniu oraz zarejestrowaniu sprzedaje je w Polsce na zasadzie VAT marża. Podstawą do opodatkowania marży jest dla podatnika kwota stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia. Do kwoty nabycia podatnik zalicza: cenę zakupu, koszty przeglądu, podatku akcyzowego, koszty opłaty skarbowej za wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu - VAT 24, oraz koszty rejestracji. Podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług przyjmuje natomiast jako różnicę między ceną netto uzyskaną ze sprzedaży, a kwotą nabycia. Wnioskodawca nie jest pewien, czy do kwoty nabycia może zaliczyć wszystkie udokumentowane koszty poniesione przed sprzedażą. Zdaniem pytającego w przypadku opodatkowania VAT marży nie można liczyć podatku VAT od kosztów administracyjnych i podatkowych takich jak: podatek akcyzowy, koszty opłaty skarbowej za wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu - VAT 24, opłaty rejestracyjnej itp. Jako marżę należy traktować tylko zysk - dochód uzyskany ze sprzedaży, czyli różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca, a kwotą nabycia rozumianą jako koszty poniesione przed sprzedażą w tym podatek akcyzowy, koszty opłaty skarbowej za wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu - VAT-24, opłaty rejestracyjne.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim nie podziela stanowiska Pana ... w wyżej przedstawionej sprawie.

Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) "W przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszona o kwotę podatku."

Punktem wyjścia do ustalenia kwoty marży jest zatem prawidłowe określenie całkowitej kwoty, którą ma zapłacić nabywca towaru oraz kwoty nabycia. Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje pojęcia "kwoty nabycia". W przypadku stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych należy wziąć pod uwagę definicję zawartą w VI Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG). Art. 26a część B ust.3 ww. VI Dyrektywy stanowi, że " Podstawą opodatkowania przy dostawie towarów, o których mowa w ust. 2, będzie marża zysku podatnika - pośrednika, pomniejszona o kwotę podatku od wartości dodanej dotyczącą marży zysku. Tak rozumiana marża zysku będzie się równać różnicy między ceną sprzedaży towarów, uzyskaną przez podatnika - pośrednika, a ceną ich kupna.

Do celów niniejszego ustępu stosuje się następujące pojęcia:

  • "cena sprzedaży" - wszystko to, co stanowi wynagrodzenie uzyskane lub które zostanie uzyskane przez podatnika - pośrednika od nabywcy bądź też osoby trzeciej, włączając w to subwencje bezpośrednio związane z tego rodzaju transakcją, podatki, pobrania oraz opłaty, a także wydatki towarzyszące, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobrane przez podatnika - pośrednika, od kupującego, jednakże z wyłączeniem kwot, o których mowa w artykule 11 część A ust. 3,
  • "cena nabycia" - wszystko to, co stanowi wynagrodzenie określone w pierwszym myślniku, uzyskane lub które zostanie uzyskane od podatnika - pośrednika przez jego dostawcę."

Z przedstawionego powyżej przepisu wynika, że kwota nabycia to cena którą Strona płaci dostawcy towaru (sprzedającemu). Oznacza to, że tak rozumiana kwota (cena) nabycia towaru obejmuje również wszelkiego rodzaju koszty (np. akcyza, koszty rejestracji, podatki itp.) związane bezpośrednio z daną transakcją jeżeli kupujący towar pośrednik ponosi ciężar wszelkich tych opłat płacąc za nie dostawcy co jest równoznaczne z faktem, że wszystkie te koszty są wkalkulowane w cenę należną dostawcy. Jeżeli koszty te nie zostały poniesione i wliczone do kwoty nabycia, którą kupujący zapłacił dostawcy towaru, to nie mogą one zwiększać kwoty nabycia, bowiem nie stanowią one składnika ceny, którą kupujący zapłacił dostawcy towaru. Zapłacone one zostały innym podmiotom i należy je uznać za koszty uboczne tej transakcji. Zatem kwota nabycia to cena którą podatnik zapłacił dostawcy towaru. Cena ta nie może zawierać innych elementów (np. podatków, opłat) jeżeli zostały one poniesione przez nabywcę towaru, a ich zapłata nie nastąpiła na rzecz dostawcy.

Tym samym Strona nieprawidłowo uważa, że do kwoty nabycia można doliczać koszty poniesione już po nabyciu towaru między innymi takie jak ww. koszty administracyjne i podatkowe, koszty przeglądu, koszty rejestracji.

Interpretacji niniejszej udzielono zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku w oparciu o obowiązujące w dniu wydania interpretacji przepisy prawa podatkowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim informuje ponadto, iż powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie zażalenie do Dyrektora Izby skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Sępólnie Krajeńskim w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Urząd Skarbowy w Sępólnie Krajeńskim