Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 ... - Interpretacja - IS.II/2-4430/58/05

ShutterStock

Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.08.2005, sygn. IS.II/2-4430/58/05, Izba Skarbowa w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz przepisów art. 2 pkt 22, art. 106 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z 24.03.2005 r., znak: PUS.II/443/6-2/2005 i stwierdza, że w przedstawionym stanie faktycznym nie występuje odsprzedaż mediów przez Podatnika toteż nie ma uzasadnienia do wystawienia faktur VAT na rzecz najemców lokali komunalnych.

Wnioskiem z 04.01.2005 r., znak EF/1/2005, uzupełnionym pismem z 31.01.2005 r. znak: EF/9/2005r. Spółka z o.o. zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Zapytanie dotyczy możliwości dokumentowania fakturami VAT rozliczeń z tytułu dostawy mediów do lokali komunalnych, stanowiących własność Gminy (będącej członkiem wspólnoty mieszkaniowej) wynajmowanych osobom trzecim przez Podatnika pełniącego funkcję administratora zasobów komunalnych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka poprzez swój oddział, zarządza wspólnotami mieszkaniowymi oraz administruje lokalami komunalnymi (pełni funkcje wynajmującego), których właścicielem jest Gmina. Większość lokali komunalnych znajduje się w budynkach wspólnot mieszkaniowych. Wspólnoty mieszkaniowe, na podstawie zawartych umów, dokonują zakupu mediów (energia cieplna, woda, odprowadzenie ścieków, wywóz nieczystości stałych) dla całej nieruchomości, tj. dotyczących części wspólnej oraz wyodrębnionych lokali. Część świadczeń dotycząca nieruchomości wspólnej rozliczana jest jako koszt zarządu nieruchomością wspólną, natomiast świadczenia dotyczące wyodrębnionych lokali są odsprzedawane ich właścicielom (w tym Gminie, w której imieniu występuje Spółka poprzez swój oddział). Spółka, jako reprezentant Gminy otrzymuje od wspólnot mieszkaniowych faktury VAT, odlicza podatek naliczony i odsprzedaje świadczenia najemcom lokali komunalnych (mieszkaniowych i użytkowych), dokumentując te czynności również fakturami VAT. Podatnik wyraził stanowisko, iż właściwymi dokumentami dla rozliczeń z tytułu dostawy mediów na rzecz najemców mieszkań komunalnych są faktury VAT, bowiem Spółka kupuje świadczenia od wspólnot mieszkaniowych i odsprzedaje je najemcom lokali komunalnych. Prawidłowym w ocenie Podatnika jest wystawianie przez wspólnoty faktur VAT dla Spółki, (która odlicza wykazany w nich podatek naliczony) oraz przez Spółkę dla najemców lokali.

Postanowieniem znak: PUS.II/443/6-2/2005, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, działając na podstawie przepisu art. 14 a § 1 i § 4 Ordynacji podatkowej, przedstawione przez Stronę stanowisko w sprawie - uznał za nieprawidłowe. W uzasadnieniu zaakcentowano, iż dostarczanie przez wspólnoty mieszkaniowe świadczeń na rzecz członków wspólnoty nie stanowi sprzedaży, w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty nie występuje obrót w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem brak podstaw do wystawiania faktur na tym etapie - w tym zakresie odpowiedź "powiela" interpretację znak: PUS.II/443/6-1/2005 (System Informacji Podatkowej - nr dokumentu 78435). Zdaniem organu I instancji obrót wystąpi, gdy członek wspólnoty (Gmina), poprzez działającego w jej imieniu Podatnika dokonuje rozliczeń z osobami trzecimi tj. najemcami lokali komunalnych z tytułu dostarczonych do tych lokali mediów. Rozstrzygnięcie znak: PUS.II/443/6-2/2005 nie zostało zaskarżone.

Dokonując oceny jego prawidłowości z urzędu, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie zważył, co następuje:
Zgodnie z przepisem art. 106. ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności m.in. dokonanie sprzedaży. Pojęcie sprzedaży, dla celów podatku VAT zostało zdefiniowane w przepisie art. 2 pkt 22 ustawy, który stanowi: "ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż umowy o dostawę mediów zawarły wspólnoty mieszkaniowe. Dostarczanie przez wspólnoty mieszkaniowe świadczeń na rzecz członków wspólnoty nie stanowi sprzedaży; w rozliczeniach wewnątrz wspólnoty nie występuje obrót w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym nie można mówić o odsprzedaży tych mediów przez właściciela wyodrębnionych lokali komunalnych, będącego członkiem wspólnoty, i możliwości wystawienia faktur VAT na rzecz najemców lokali komunalnych. Spółka reprezentuje właściciela komunalnych zasobów (Gminę) w relacjach ze wspólnotami mieszkaniowymi w zakresie rozliczeń kosztów związanych z lokalami komunalnymi, zatem brak podstaw do postawienia tezy, iż wspólnoty odsprzedają media na rzecz tej Spółki i że ta z kolei odsprzedaje świadczenia najemcom lokali. Taki właśnie pogląd zawarł przedstawiciel Min. Fin. w odpowiedzi na interpelację poselską nr 7984. . Odmienna interpretacja w tej kwestii wyrażona przez organ I instancji w postanowieniu, będącym przedmiotem oceny, stanowi rażące naruszenie przepisów prawa. Wobec tego, mając na uwadze regulację art. 14 b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, zgodnie, z którą organ odwoławczy jest zobligowany z urzędu do zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14 a § 4 tej ustawy, jeżeli rażąco narusza ono prawo, tut. organ rozstrzygnął jak w sentencji decyzji.

Niniejsza decyzja wydana została na podstawie stanu prawnego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez Podatnika. Stosownie do przepisu art. 14 b § 5 Ordynacji podatkowej, zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi. Stronie, na podstawie postanowień art. 221 oraz art. 223 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, od decyzji niniejszej służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej odwołanie od decyzji winno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Izba Skarbowa w Rzeszowie