Odpłatne dostarczenie towaru oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania. - Interpretacja - IPPP1/4512-479/16-2/EK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 28.07.2016, sygn. IPPP1/4512-479/16-2/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Odpłatne dostarczenie towaru oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta, przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2016 r. (data wpływu 17 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Miasto jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT (numer identyfikacji podatkowej nadany przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT z dnia 26 września 2008 r.) realizującym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) zadania gminy.

Miasto zamierza w 2016 roku przystąpić do realizacji zadania inwestycyjnego pn. Ograniczenie emisji zanieczyszczeń do powietrza poprzez modernizację indywidualnych kotłowni przez osoby fizyczne na terenie Miasta w 2016 r. polegającego na zakupie (wymianie) indywidualnego źródła ciepła w budynkach mieszkalnych na źródła o wyższej sprawności cieplnej i niższej emisyjności - przyjaznego środowisku.

Na realizację zadania Miasto złożyło wniosek do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie o przyznanie pomocy finansowej w formie dotacji - 75% kosztów kwalifikowanych (nie więcej niż 5 000,00 zł. na jeden piec c.o.). Pozostałe 25% zadnia sfinansowane zostanie ze środków mieszkańców, będących właścicielami nieruchomości na których będzie zamontowany piec c.o. Koszt zakupu pieca c.o. jest jedynym kosztem kwalifikowanym projektu. Koszty demontażu starego pieca i montażu nowego pieca będzie ponosił właściciel nieruchomości. Z każdym mieszkańcem tj. osobą fizyczną zawarta będzie umowa. Przedmiotem umowy będzie określenie warunków współpracy Miasta i właściciela nieruchomości przy wymianie kotła w ramach projektu pn. Ograniczenie emisji zanieczyszczeń przez modernizację kotłowni na terenie Miasta w 2016 roku współfinansowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach Programu pn. Poprawa jakości powietrza na terenie województwa mazowieckiego - ograniczenie emisji zanieczyszczeń poprzez modernizację kotłowni".

Umowy zawierać będą m. in.:

  1. Oświadczenia właściciela nieruchomości:
    • że posiada tytuł prawny do nieruchomości, na której wykonana zostanie modernizacja,
    • że w miejscu realizacji zadania nie jest prowadzona ani zarejestrowana działalność gospodarcza,
    • że w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od zakończenia zadania nie będzie prowadzona, jak również zarejestrowana działalność gospodarcza,
    • że nie będzie dokonywał żadnych zmian ani przeróbek na zamontowanym urządzeniu,
    • że będzie dokonywał na swój koszt niezbędnych przeglądów i konserwacji zamontowanego urządzenia,
    • że w okresie trwałości projektu, tj. 5 lat od zakończenia zadania, nie zainstaluje w instalacji c.o. innego, w tym również dodatkowego źródła ciepła.
  2. Dostawę kotła c.o. zrealizuje podmiot wyłoniony przez Miasto zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych.
  3. Gmina sfinansuje właścicielowi nieruchomości, ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie zakup pieca w wysokości 75 % kosztu kwalifikowanego brutto, jednak nie więcej niż 5 000,00 zł. brutto.
  4. Właściciel nieruchomości dokona zaliczkowo wpłaty pokrywającej wkład własny związany z zakupem pieca - (różnicę między ceną zakupu pieca a maksymalną kwotą dofinansowania w wysokości 5.000,00 zł).
  5. Wpłata wkładu własnego nastąpi w ciągu 7 dni od zawarcia umowy na rachunek bankowy miasta.
  6. Umowa określi obowiązki właściciela nieruchomości, będą to m. in.:
    1. przygotowanie kotłowni do modernizacji, w tym wykonanie niezbędnych prac koniecznych do prawidłowego działania pieca c.o.,
    2. wykonanie na swój koszt przez instalatora posiadającego odpowiednie uprawnienia, robót instalacyjnych związanych z demontażem dotychczasowego źródła ciepła, montażem nowego kotła c.o. i jego uruchomieniem zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w tym zakresie,
    3. informowanie Gminy o etapach prac demontażowo - montażowych umożliwiających Miastu nadzorowanie postępu prac, w tym wykonywanie dokumentacji fotograficznej,
    4. trwałe wycofanie z eksploatacji zdemontowanego starego pieca c.o
    5. przedłożenie w Urzędzie Miasta następujących dokumentów:
      1. oświadczenia o likwidacji starego pieca c.o.,
      2. oświadczenia Instalatora, że roboty montażowe przeprowadzone zostały prawidłowo i gwarantują prawidłową pracę pieca c.o.,
      3. podstemplowanej przez uprawnionego instalatora karty instalacji i uruchomienia pieca / karty gwarancyjnej,
    6. użytkowanie pieca c.o. zgodnie z przeznaczeniem i wytycznymi określonymi w instrukcji obsługi na wskazanej nieruchomości przez okres 5 lat od dnia zakończenia inwestycji; przez zakończenie inwestycji rozumie się podpisanie protokołu końcowego z udziałem Miasta,
    7. demontażu, montażu i rozruchu pieca c.o. właściciel nieruchomości dokona zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290).

Miasto zabezpieczy realizację celu projektu polegającą na wyłonieniu zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych dostawcę pieców c.o.. Ustali harmonogram realizacji prac instalacyjnych. Będzie sprawowało bieżący nadzór na przebiegiem prac. Przeprowadzi odbiory końcowe oraz dokona rozliczenia finansowego zadania. Po zakończeniu prac instalacyjnych piece zostaną przekazane do użytkowania właścicielom nieruchomości. Po upływie 5 lat piece zostaną przekazane na własność właścicielom nieruchomości.

Zadanie będzie sfinansowane środkami pochodzącymi z wpłat mieszkańców oraz dotacji z WFOŚiGW w Warszawie.

Faktury dokumentujące nabycie towarów (piece centralnego ogrzewania) dla realizacji zadania będą wystawione na Miasto.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

?

  1. Czy w przedmiotowej sprawie następuje odpłatne dostarczenie towaru przez Miasto i tym samym rodzi to obowiązek opodatkowania wpłat mieszkańców stawką 23%?
  2. Jeśli wpłaty mieszkańców zostaną opodatkowane to czy Miastu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadania pn. Ograniczenie emisji zanieczyszczeń do powietrza poprzez modernizację indywidualnych kotłowni przez osoby fizyczne na terenie Miasta w 2016 roku?

Zdaniem wnioskodawcy

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz 710), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt l, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz .UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r, o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych miasta należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że spełnione zostały obie ze wskazanych powyżej przesłanek. W szczególności w odniesieniu do analizowanej transakcji. Miasto jest podatnikiem VAT oraz poniesione wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi (Czynności zakupu pieca centralnego ogrzewania na rzecz właścicieli nieruchomości w zamian za wpłaty).

W niniejszej sprawie czynnością jaką Miasto dokona na rzecz mieszkańców będzie odpłatna dostawa towarów na terytoriom kraju. Dokonanie wpłat przez właścicieli nieruchomości będzie obligatoryjnym warunkiem realizacji inwestycji. Kwoty uiszczone przez mieszkańców na poczet zakupu przez Miasto przedmiotowych pieców stanowić będą wynagrodzenie, w związku z otrzymaniem którego po stronie Miasta powstanie obowiązek podatkowy.

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu sprzedaży pieców c.o. Miasto jest podatnikiem VAT, gdyż przedmiotowe transakcje realizuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Umowy mają charakter zobowiązaniowy przy czym związek pomiędzy otrzymaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności ma charakter bezpośredni i płatność następuje w zamian za to świadczenie. Uznać należy, iż Miasto dokonuje odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1 w związku z art. 7 ust.1 ustawy VAT. Tym samym transakcja sprzedaży pieców winna, zdaniem Miasta podlegać opodatkowaniu VAT stawką podstawową 23%. Miasto w związku z planowaną inwestycją będzie miało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w ustawie o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa ( art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U z 2016r., poz. 718 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy). Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1 - 4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57 a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie