Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów Spółki z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił z... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.2.2024.2.AS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.2.2024.2.AS

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów Spółki z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT oraz rozliczenia przychodów i kosztów na podstawie klucza przychodowego z art. 15 ust. 2-2a ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodów Spółki z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT oraz rozliczenia przychodów i kosztów na podstawie klucza przychodowego z art. 15 ust. 2-2a ustawy o CIT. Uzupełnili go Państwo – na wezwanie – pismem z 18 marca 2024 r. (wpływ 20 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego  

A. S.A. z siedzibą w Polsce (dalej: Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie realizacji dostaw towarów oraz świadczenia różnego rodzaju specjalistycznych usług na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej (USA) - (dalej: siły zbrojne USA lub armia amerykańska). Spółka należy do amerykańskiego koncernu technologiczno-obronnego A. Corporation (dalej: Grupa).

A. Corporation z siedzibą w D., Stany Zjednoczone Ameryki (dalej: Główny Wykonawca) jest częścią Grupy i jest podmiotem powiązanym ze Spółką. Główny Wykonawca podpisał umowę (dalej: Kontrakt Główny) na dostawę towarów i świadczenie usług na rzecz Sił Zbrojnych USA. Jest to działalność zbieżna z zakresem umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154; dalej: EDCA).

Spółka podpisała umowę z Głównym Wykonawcą w celu wspierania dostawy towarów oraz świadczenia ww. usług na rzecz sił zbrojnych USA. W większości przypadków Spółka realizuje projekty działając jako podwykonawca innych podmiotów gospodarczych z Grupy (zarówno bezpośrednich wykonawców, podwykonawców lub dalszych podwykonawców usług na rzecz armii amerykańskiej), zawierając z nimi umowy o wykonanie określonych prac bądź usług na rzecz armii amerykańskiej (dalej: Umowy). Przedmiotem wykonywanych w ramach Umów czynności będą usługi tłumaczeniowe, wsparcie administracyjne, zabezpieczenie wynajmu samochodów, zapewnianie zakwaterowania dla personelu, a także dostarczanie innych towarów i usług wspierających Kontrakt Główny.

Spółka może świadczyć również usługi na rzecz podmiotów innych niż armia amerykańska. Dochody z tytułu świadczenia takich usług podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym „na zasadach ogólnych” (tj. nie podlegają preferencjom podatkowym związanym ze świadczeniem usług na rzecz armii amerykańskiej ani innym zwolnieniom z podatku dochodowego). Z tego względu, dla celów rachunkowych i zarządczych, w swoich księgach Spółka dokonuje przyporządkowania przychodów i kosztów do poszczególnych projektów, w związku z którymi te koszty powstają. Dzięki takiemu księgowaniu, Spółka jest w stanie ustalić przychody, koszty oraz dochód wynikający ze świadczenia usług, których ostatecznym beneficjentem jest armia amerykańska.

Tym samym, Spółka w swojej działalności ponosi trzy rodzaje kosztów uzyskania przychodów:

  • bezpośrednio związane wyłącznie z uzyskaniem przychodów ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA,
  • bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami innymi niż przychody ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA,
  • pośrednie, których Spółka nie jest w stanie przypisać w pełni do powyżej wskazanych kategorii przychodów.

Opisane powyżej koszty uzyskania przychodów objęte wnioskiem spełniają cechę celu osiągnięcia przychodów lub celu zachowania albo zabezpieczenia źródeł tych przychodów i nie podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: Ustawa CIT). Koszty te są i będą również właściwie udokumentowane.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

Główny Wykonawca, o którym mowa w złożonym Wniosku realizuje usługi jako wykonawca zamówień na dostawy i usługi wykonywane na rzecz armii amerykańskiej. Polski oddział amerykańskiej spółki A. Inc. zapewnia wsparcie logistyczne w kraju (np. (...) itp.) dla pracowników B. z siedzibą w USA, którzy świadczą usługi w Polsce. Wnioskodawca również świadczy usługi wsparcia logistycznego dla Głównego Wykonawcy. Ponadto Spółka wspiera również Głównego Wykonawcę poprzez konserwację i kalibrację narzędzi komponentów dostarczanych przez Głównego Wykonawcę.

Główny Wykonawca posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. f umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 dalej: „Umowa EDCA”).

Umowa jaką Spółka zawarła z Głównym Wykonawcą jest umową o podwykonawstwo na rzecz sił zbrojnych USA.

Spółka nie tylko świadczy usługi wsparcia logistycznego na rzecz usług określonych w umowie pomiędzy Głównym Wykonawcą a Siłami Zbrojnymi USA, ale także (...) produktów Głównego Wykonawcy, usługi wymagane na mocy umowy. Ponadto usługi świadczone przez Wnioskodawcę są świadczone w ramach umowy głównej.

W związku z realizacją opisanego we wniosku kontraktu z Głównym Wykonawcą Spółka posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy EDCA.

Spółka zapewnia wsparcie logistyczne w kraju (np. znalezienie zakwaterowania, transportu itp.) dla pracowników Głównego Wykonawcy, którzy wykonują usługi w Polsce. Spółka wspiera również Głównego Wykonawcę poprzez konserwację i kalibrację narzędzi w celu wsparcia realizacji kontraktu Głównego Wykonawcy.

Pytania:

1.Czy dochody Spółki z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA na podstawie Umów o podwykonawstwo korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23a Ustawy CIT?

2.Czy Spółka obliczając dochód z działalności zwolnionej powinna przypisywać przychody i koszty na podstawie tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a Ustawy CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Spółki, zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 23a Ustawy CIT znajduje zastosowanie do dochodów Spółki osiągniętych na podstawie Umów od 1 stycznia 2022 r. jako dalszego podwykonawcy dostawy towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA.

2.Przy obliczeniu dochodów zwolnionych od podatku CIT osiąganych z tytułu dostawy towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA, Spółka powinna uwzględnić w całości koszty uzyskania przychodów ze świadczenia usług na rzecz armii amerykańskiej na podstawie Umów, a następnie dokonać alokacji pozostałej części kosztów pośrednio związanych z wykonaniem Umów za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a ustawy CIT tj. w takim stosunku, w jakim osiągnięte w roku podatkowym przychody ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA na podstawie Umów pozostają w ogólnej kwocie przychodów

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Ad 1

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 Ustawy CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów zaś, z zastrzeżeniem art. 11 c, art. 11 i, art 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f Ustawy CIT, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zawarta dnia 15 sierpnia 2020 r. umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154; dalej: „EDCA”) reguluje szereg preferencji, w tym zwolnień z podatków dochodowych dla sił zbrojnych USA oraz podmiotów zagranicznych zaangażowanych w obsługę infrastrukturalną i logistyczną amerykańskiej armii stacjonującej w Polsce.

Na mocy art. 34 ust. 2 EDCA, uregulowano zwolnienie z podatku dochodowego dla dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych USA osiąganych z tytułu realizacji umów, w tym również umów na podwykonawstwo, których przedmiotem jest dostawa towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych USA przebywających na terytorium RP lub budowa infrastruktury dla sił zbrojnych USA. Wykonawcy kontraktowi USA są również zwolnieni z wszelkich podatków dochodowych lub podatków od zysku, które miałyby zostać naliczone przez administrację rządową lub samorządową Rzeczypospolitej Polskiej od części ich dochodu uzyskanego z umowy lub umowy o podwykonawstwo z siłami zbrojnymi USA.

Zgodnie z art. 2 lit. a EDCA, pojęcie „sił zbrojnych USA” oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Według art. 2 lit. e EDCA, pojęcie „wykonawca kontraktowy” oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz

Natomiast, stosownie do art. 2 lit. f EDCA, przez pojęcie „wykonawca kontraktowy USA” rozumie się osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Zdefiniowane w art. 2 lit. e EDCA pojęcie wykonawcy kontraktowego obejmuje nie tylko osoby fizyczne wykonujące dostawy i usługi bezpośrednio na rzecz armii amerykańskiej, lecz również osoby fizyczne dostarczające towary lub świadczące usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy o podwykonawstwo zawartej na rzecz sił zbrojnych USA. Analogicznie został określony zakres zwolnienia przedmiotowego w art. 21 ust. 1 pkt 46c Ustawy PIT.

Jak wskazano powyżej, na gruncie EDCA nie zawarto żadnych bezpośrednich zwolnień z podatków dochodowych dla wykonawców kontraktowych będących podmiotami polskimi. W związku z tym, w celu zrównania statusu podatkowego polskich podmiotów w porównaniu z podmiotami zagranicznymi będącymi wykonawcami kontraktowymi osiągającymi dochody (przychody) z tytułu umów zawieranych z siłami zbrojnymi USA, ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (tj. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) został znowelizowany m.in. katalog zwolnień przedmiotowych

Należy wskazać, że w przypadku definicji pojęcia „wykonawcy kontraktowego USA” brak jest bezsprzecznego wskazania umowy o podwykonawstwo jako podstawy działania, przy czym definicja ta jednocześnie odnosi się wprost do świadczenia usług bądź dokonywania dostaw siłom zbrojnym USA na podstawie Umowy. Skoro zatem definicja „wykonawcy kontraktowego USA” zakłada działanie na podstawie umowy zawartej na rzecz sił zbrojnych USA (a nie tylko bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA), w ocenie Spółki w zakresie tej definicji mieszczą się przypadki świadczenia usług bądź dostaw na podstawie jakiejkolwiek umowy, o ile w wyniku jej realizacji ostatecznym beneficjentem towarów lub usług będą siły zbrojne USA.

Usługi Spółki − co zostało wskazane w opisie stanu faktycznego ( i zdarzenia przyszłego – dop. organu) − będą świadczone na rzecz sił zbrojnych USA, albowiem wykonawca kontraktowy USA będący głównym wykonawcą tych usług, pośrednio wykorzysta pracowników Spółki w celu wykonania własnych usług bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych USA. Wobec powyższego Spółka działająca jako podwykonawca wykonawcy kontraktowego USA, również będzie posiadała status wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. f EDCA, albowiem będzie wykonywała usługi i dostawy na podstawie umowy zawartej na rzecz sił zbrojnych USA

Ponadto artykułem 2 pkt 38 lit. a tiret pierwsze ustawy nowelizującej do Ustawy CIT dodano art. 17 ust. 1 pkt 23a, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e EDCA, mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a EDCA lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Jak wynika z uzasadnienia ustawy nowelizującej (druk sejmowy 1532): „Dochody uzyskane z tytułu dostaw towarów i usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA w związku z realizacją umowy zawartej między Rządem RP a Rządem USA o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154), obecnie objęte są zaniechaniem poboru podatku dochodowego na mocy rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA (Dz. U. z 2020 r. poz. 2395, dalej: Rozporządzenie).

Obowiązujące zaniechanie poboru podatku dochodowego na mocy Rozporządzenia ma zastosowanie do dochodów (przychodów) osiągniętych do 31 grudnia 2021 r. Z uwagi na to, iż wykonawcy kontraktowi będący nierezydentami w sposób bezterminowy korzystają ze zwolnienia od opodatkowania dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla tych sił na mocy wyżej wskazanej polsko-amerykańskiej umowy o wzmocnionej współpracy obronnej, wskazane jest włączenie dochodów (przychodów) wykonawców kontraktowych sił zbrojnych USA do katalogu zwolnień przedmiotowych w ustawie PIT.

Analogiczne zwolnienie od podatku dla dochodów osiąganych przez wykonawców kontraktowych sił zbrojnych USA wprowadzone zostanie w ustawie CIT i w ustawie o ryczałcie”.

W uzasadnieniu projektu Rozporządzenia, które warto przywołać jako wykładnię autentyczną, wskazującą na cel zwolnienia, wskazano, że: „Planuje się, iż dochody (przychody), o których mowa w rozporządzeniu, docelowo podlegać będą zwolnieniu od podatku dochodowego przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prace związane z wejściem w życie omawianego zwolnienia do ww. ustaw zostały włączone do prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw”. Wskazuje to na zamysł ustawodawcy, by art. 17 ust. 1 pkt 23a Ustawy CIT odzwierciedlał zakresem analogiczne do treści Rozporządzenia warunki objęcia zwolnieniem.

W uzasadnieniu projektu Rozporządzenia potwierdzono, że przedmiotowe zwolnienie obejmuje również dalszych podwykonawców lub podwykonawców − podwykonawców: „Zaniechaniu poboru podatku dochodowego podlegać będą zatem dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami”.

Tym samym, w przypadku Umów o podwykonawstwo należy stwierdzić, że jeśli dany podatnik spełnia definicję wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e EDCA (z wyłączeniem wymogu, by nie posiadał miejsca zamieszkania / siedziby na terytorium Polski),to dochody uzyskane z tytułu świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA, o których mowa w EDCA, na podstawie Umów o podwykonawstwo zawartych z bezpośrednimi wykonawcami, podwykonawcami lub dalszymi podwykonawcami usług na rzecz armii amerykańskiej będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (i zdarzenia przyszłego – dop. organu) Spółka świadczy usługi siłom zbrojnym USA na podstawie Umowy zawartej z wykonawcą, podwykonawcą lub dalszym podwykonawcą usług na rzecz sił zbrojnych USA - Spółka wpisuje się zatem w zakres pojęciowy „wykonawcy kontraktowego” z art. 2 lit. e Umowy z USA.

Skoro, jak uzasadniono powyżej:

  • Spółka jest mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wykonawcą kontraktowym sił zbrojnych USA,
  • Spółka uzyskuje dochody z tytułu dostarczania towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA (jako dalszy podwykonawca),

to dochody te, osiągane przez Spółkę objęte są zwolnieniem z podatku CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23a Ustawy CIT.

Powyższe znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS:

  • z 20 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDWB.4010.8.2023.2.KP;
  • z 29 marca 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-2.4010.284.2022.2.AS;
  • z 28 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.531.2022 2.MK.

Ad 2

W świetle art. 7 ust. 1, ust. 2, ust. 3 pkt 1 i pkt 3 oraz art. 15 ust. 2 i ust 2a ustawy CIT:

1.przedmiotem opodatkowania podatkiem CIT jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów,

2.dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym,

3.przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:

pkt 1) przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli dochody z tych źródeł są wolne od podatku CIT,

pkt 2) kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w podpunkcie 3.1,

4.jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem CIT lub są zwolnione z podatku CIT, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów; zasadę z podpunktu 3.2 stosuje się odpowiednio,

5.zasadę, o której mowa w punkcie 4, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku zasadę z podpunktu 3.2 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z powyższym, ze względu na objęcie zwolnieniem od podatku CIT dochodów osiąganych przez Spółkę ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA, Spółka dla celów kalkulacji dochodów zwolnionych powinna przypisać do zwolnionego źródła przychodów odpowiednią kwotę kosztów uzyskania przychodów z obsługi sił zbrojnych USA.

Z perspektywy podatku CIT, Spółka może ponosić koszty następujących rodzajów:

  • takich, dla których możliwe jest przypisanie do konkretnych przychodów,
  • takich, dla których nie jest możliwe przypisanie do konkretnych przychodów.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego (i zdarzenia przyszłego – dop. organu), Spółka ponosi lub będzie ponosiła następujące kategorie kosztów:

  • bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Spółki ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA,
  • bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Spółki innymi niż ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA, niemożliwe do przypisania bezpośrednio do konkretnych przychodów.

Dla potrzeb obliczenia dochodów zwolnionych od podatku CIT osiąganych z tytułu dostarczania towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA Spółka powinna tym samym:

  • zidentyfikować koszty, dla których możliwe jest przypisanie do przychodów z dostawy towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA i w całości je przypisać,
  • zidentyfikować takie koszty, dla których nie jest możliwe przypisanie do konkretnych przychodów i dokonać alokacji ich części do przychodów z usług na rzecz sił zbrojnych USA za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a Ustawy CIT, tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA w ogólnej kwocie przychodów.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 20 czerwca 2023 r., sygn. 0111-KDWB.4010.8.2023.2.KP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz.2805, dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy infrastruktury dla sił zbrojnych USA minister zaniechał poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154 dalej: „EDCA”) mającego miejsce zamieszkania albo siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz (Dz. U. z 2020 r. poz. 2395).

Zaniechanie, o którym mowa w § 1, miało zastosowanie do dochodów (przychodów) osiąganych od dnia 13 listopada 2020 r. do dnia 31 grudnia 2021 r. – o czym stanowi § 2 tego rozporządzenia.

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „Ustawa nowelizująca”) został znowelizowany m.in. katalog zwolnień przedmiotowych.

Artykułem 2 pkt 38 lit a tiret pierwsze ustawy nowelizującej do ustawy o CIT dodano art. 17 ust. 1 pkt 23a, zgodnie z którym wolne od podatku są:

dochody uzyskane przez wykonawcę kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. poz. 2153 i 2154) mającego siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA w rozumieniu art. 2 lit. a tej Umowy lub budowy infrastruktury dla tych sił zbrojnych na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartych z tymi siłami zbrojnymi lub na ich rzecz.

Zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, jest kierowane do ściśle określonego grona podatników oraz obejmują określone dochody związku z realizacją określonych zleceń na rzecz sił zbrojnych USA przez co ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów innych podatników.

Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie realizacji dostaw towarów oraz świadczenia różnego rodzaju specjalistycznych usług na rzecz sił zbrojnych USA (dalej: „siły zbrojne USA” lub „armia amerykańska”). Spółka należy do amerykańskiego koncernu technologiczno-obronnego (dalej: „Grupa”).

Główny Wykonawca – spółka z siedzibą w USA, jest częścią Grupy i jest podmiotem powiązanym ze Spółką. Główny Wykonawca podpisał umowę (dalej: „Kontrakt Główny”) na dostawę towarów i świadczenie usług na rzecz Sił Zbrojnych USA. Jest to działalność zbieżna z zakresem umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154; dalej: „EDCA”).

Podpisali Państwo umowę z Głównym Wykonawcą w celu wspierania dostawy towarów oraz świadczenia ww. usług na rzecz sił zbrojnych USA. Główny Wykonawca realizuje usługi jako wykonawca zamówień na dostawy i usługi wykonywane na rzecz armii amerykańskiej. Polski oddział amerykańskiej spółki zapewnia wsparcie logistyczne w kraju (np. znalezienie zakwaterowania, transportu itp.) dla pracowników Wykonawcy Głównego, którzy świadczą usługi w Polsce. Wnioskodawca również świadczy usługi wsparcia logistycznego dla Głównego Wykonawcy. Ponadto Spółka wspiera również Głównego Wykonawcę poprzez konserwację i kalibrację narzędzi komponentów dostarczanych przez Głównego Wykonawcę.

W większości przypadków Spółka realizuje projekty działając jako podwykonawca innych podmiotów gospodarczych z Grupy (zarówno bezpośrednich wykonawców, podwykonawców lub dalszych podwykonawców usług na rzecz armii amerykańskiej), zawierając z nimi umowy o wykonanie określonych prac bądź usług na rzecz armii amerykańskiej (dalej: Umowy). Przedmiotem wykonywanych w ramach Umów czynności będą usługi tłumaczeniowe, wsparcie administracyjne, zabezpieczenie wynajmu samochodów, zapewnianie zakwaterowania dla personelu, a także dostarczanie innych towarów i usług wspierających Kontrakt Główny. Spółka nie tylko świadczy usługi wsparcia logistycznego na rzecz usług określonych w umowie pomiędzy Głównym Wykonawcą a Siłami Zbrojnymi USA, ale także utrzymuje i kalibruje komponenty produktów Głównego Wykonawcy, usługi wymagane na mocy umowy. Ponadto usługi świadczone przez Wnioskodawcę są świadczone w ramach umowy głównej.

Główny Wykonawca posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. f umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 dalej: „Umowa EDCA”).

Umowa, jaką Spółka zawarła z Głównym Wykonawcą, jest umową o podwykonawstwo na rzecz sił zbrojnych USA.

W związku z realizacją opisanego we wniosku kontraktu z Głównym Wykonawcą Spółka posiada status wykonawcy kontraktowego w rozumieniu art. 2 lit. e Umowy EDCA.

W myśl art. 2 lit. e EDCA „wykonawcą kontraktowym” jest:

osoba fizyczna, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osoba prawna albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 2 lit. f EDCA „wykonawca kontraktowy USA”:

oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Wyrażenie „siły zbrojne USA” – zgodnie z art. 2 lit. a EDCA – oznacza:

podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 i ust. 4 EDCA:

Siły zbrojne USA mogą zawierać i wykonywać umowy na nabywanie towarów i usług, łącznie z robotami budowlanymi, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Siły zbrojne USA mogą zaopatrywać się z dowolnie wybranych źródeł. Takie zaopatrywanie będzie odbywać się zgodnie z prawami i przepisami USA.

Siły zbrojne USA korzystają z usług polskich osób fizycznych i prawnych jako dostawców towarów i usług w zakresie dopuszczalnym zgodnie z prawami i przepisami USA.

Zwolnieniu mogą podlegać zatem dochody (przychody) uzyskane w wyniku zawarcia umowy bezpośrednio z siłami zbrojnymi USA stacjonującymi na terytorium RP, jak również w wyniku zawarcia umowy między wybranym przez siły zbrojne USA wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami.

Odnosząc zacytowane przepisy do Państwa opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego  należy stwierdzić, że spełniają Państwo warunki zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23a ustawy o CIT, ponieważ Usługi Spółki − co zostało wskazane w opisie stanu faktycznego ( i zdarzenia przyszłego – dop. organu) − będą świadczone na rzecz sił zbrojnych USA, ponieważ wykonawca kontraktowy USA będący głównym wykonawcą tych usług, pośrednio wykorzysta pracowników Spółki w celu wykonania własnych usług bezpośrednio na rzecz sił zbrojnych USA. Wobec powyższego Spółka działająca jako „podwykonawca wykonawcy kontraktowego USA”, również będzie posiadała status wykonawcy kontraktowego USA w rozumieniu art. 2 lit. f EDCA, bo będzie wykonywała usługi i dostawy na podstawie umowy zawartej na rzecz sił zbrojnych USA.

Tym samym zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 23a Ustawy CIT znajduje zastosowanie do dochodów Spółki osiągniętych na podstawie Umów od 1 stycznia 2022 r. jako dalszego podwykonawcy dostawy towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości zawartych w pytaniu Nr 2, wskazać należy, że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o CIT:

jeżeli podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, oraz koszty związane z przychodami ze źródeł, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są zwolnione z podatku dochodowego, a nie jest możliwe przypisanie danych kosztów do źródła przychodów, koszty te ustala się w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody z tych źródeł w ogólnej kwocie przychodów. Przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Jednocześnie w myśl art. 15 ust. 2a ustawy o CIT:

zasadę, o której mowa w ust. 2, stosuje się również w przypadku, gdy podatnik ponosi koszty uzyskania przychodów ze źródeł, z których część dochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo jest zwolniona z tego opodatkowania; w takim przypadku przepis art. 7 ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio.

Jak wskazano wyżej, zgodnie z przepisami ustawy o CIT, podatnik prowadzący równolegle działalność zwolnioną z opodatkowania oraz działalność opodatkowaną CIT, powinien dokonywać rozdzielenia przychodów podatkowych i kosztów ich uzyskania związanych z działalnością zwolnioną z opodatkowania oraz przychów i kosztów związanych z działalnością opodatkowaną CIT.

Dopiero po tak przeprowadzonej analizie w odniesieniu do kosztów, których alokacja w oparciu o adekwatne do danego przypadku klucze podziału nie jest możliwa, dopuszczalnym jest stosowanie klucza przychodowego, o którym mowa w art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT.

Jak Państwo wskazali w opisie sprawy, mogą Państwo świadczyć również usługi na rzecz podmiotów innych niż armia amerykańska. Dochody z tytułu świadczenia takich usług podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym „na zasadach ogólnych” (tj. nie podlegają preferencjom podatkowym związanym ze świadczeniem usług na rzecz armii amerykańskiej ani innym zwolnieniom z podatku dochodowego). Z tego względu, dla celów rachunkowych i zarządczych, w swoich księgach Spółka dokonuje przyporządkowania przychodów i kosztów do poszczególnych projektów, w związku z którymi te koszty powstają. Dzięki takiemu księgowaniu, Spółka jest w stanie ustalić przychody, koszty oraz dochód wynikający ze świadczenia usług, których ostatecznym beneficjentem jest armia amerykańska.

Tym samym, Spółka w swojej działalności ponosi trzy rodzaje kosztów uzyskania przychodów:

  • bezpośrednio związane wyłącznie z uzyskaniem przychodów ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA,
  • bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami innymi niż przychody ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA,
  • pośrednie, których Spółka nie jest w stanie przypisać w pełni do powyżej wskazanych kategorii przychodów.

Opisane powyżej koszty uzyskania przychodów objęte wnioskiem spełniają cechę celu osiągnięcia przychodów lub celu zachowania albo zabezpieczenia źródeł tych przychodów i nie podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: Ustawa CIT). Koszty te są i będą również właściwie udokumentowane.

W przypadku wskazanych wyżej kosztów nie ma możliwości dokonania bezpośredniej alokacji danej kategorii kosztów do działalności zwolnionej oraz opodatkowanej CIT, ani wypracowania innej, bardziej precyzyjnej, wiarygodnej, zbliżonej do rzeczywistości metody alokacji pośredniej. W takiej sytuacji, w odniesieniu do wskazanych wyżej kategorii kosztów należy zastosować tzw. klucz przychodowy, o którym mowa w art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT.

Podkreślić należy, że ustawodawca nie określił innej metody przyporządkowania kosztów w przypadku równoczesnego uzyskiwania przychodów z różnych źródeł, tj. z działalności opodatkowanej i zwolnionej. W sytuacji braku możliwości przyporządkowania danej kategorii kosztów do poszczególnych źródeł przychodów w bardziej wiarygodny sposób, podatnik jest więc zobligowany do zastosowania tzw. klucza przychodowego, o którym mowa w art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o CIT. Klucz ten odpowiadać powinien proporcji, w jakiej pozostają przychody podlegające opodatkowaniu oraz przychody zwolnione do ogólnej kwoty przychodów. Jest to klucz uniwersalny i obligatoryjny, gdy brak jest możliwości ustalenia kosztów uzyskania przypadających na poszczególne źródła w bardziej precyzyjny sposób.

Podsumowując, w związku z tym, że ponoszą lub mogą ponosić mogą Państwo następujące kategorie kosztów:

  • bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Spółki ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA,
  • bezpośrednio związane wyłącznie z przychodami Spółki innymi niż ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA, niemożliwe do przypisania bezpośrednio do konkretnych przychodów,

− dla potrzeb obliczenia dochodów zwolnionych od podatku CIT osiąganych z tytułu dostarczania towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA powinni Państwo tym samym:

  • zidentyfikować koszty, dla których możliwe jest przypisanie do przychodów z dostawy towarów, świadczenia usług lub budowy infrastruktury na rzecz sił zbrojnych USA i w całości je przypisać,
  • zidentyfikować takie koszty, dla których nie jest możliwe przypisanie do konkretnych przychodów i dokonać alokacji ich części do przychodów z usług na rzecz sił zbrojnych USA za pomocą tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a Ustawy CIT, tj. w takim stosunku, w jakim pozostają osiągnięte w roku podatkowym przychody ze świadczenia usług na rzecz sił zbrojnych USA w ogólnej kwocie przychodów.

Obliczając dochód z działalności zwolnionej powinni zatem Państwo przypisywać przychody i koszty na podstawie tzw. klucza przychodowego wskazanego w art. 15 ust. 2-2a Ustawy CIT.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w  przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)