Wyłączenie z opodatkowania czynności wniesienia aportu do nowo powstałej spółki kapitałowej w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa. - Interpretacja - ITPP2/443-656/12/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17.08.2012, sygn. ITPP2/443-656/12/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Wyłączenie z opodatkowania czynności wniesienia aportu do nowo powstałej spółki kapitałowej w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 maja 2012 r. (data wpływu 4 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia go, w drodze aportu, do nowo powstałej spółki kapitałowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania czynności wniesienia go, w drodze aportu, do nowo powstałej spółki kapitałowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka posiada siedzibę i miejsce zarządu w Polsce i jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi podstawową działalność gospodarczą polegającą na działalności tradera na rynku EU ETS i elastycznych mechanizmów związanych z Protokołem z Kyoto. Jednocześnie jest właścicielem samolotu, który został wprowadzony do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych i przyjęty do używania w grudniu 2010 r., czyli w roku nabycia. Przy nabyciu samolotu Spółka nie odliczyła podatku od towarów i usług. W dniu 11 października 2010 r. pomiędzy Spółką, a zewnętrzną firmą - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (najemcą), zawarta została umowa najmu samolotu. Na podstawie umowy najmu, samolot został przekazany najemcy do używania. Dodatkowo wraz z umową najmu Spółka w dniu 11 października 2010 r. zawarła z najemcą umowę o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, zgodnie z którą najemca przejął odpowiedzialność za samolot w zakresie zarządzania ciągłą zdatnością do lotu. Na podstawie umowy najmu, samolot jest wykorzystywany przez najemcę do wykonywania lotów odpłatnych (komercyjnych) w związku z prowadzoną przez najemcę działalnością gospodarczą polegającą na świadczeniu usług przewozów lotniczych krajowych i międzynarodowych. Samolot może być również wykorzystywany do lotów przez Spółkę (wtedy jest ona podmiotem nabywającym usługi przewozu lotniczego krajowego lub międzynarodowego). Zgodnie z umową najmu, ze względu na przejęcie przez najemcę odpowiedzialności za samolot, wszyscy piloci i stewardesy dedykowani do samolotu pozostają pod nadzorem najemcy. Ma on obowiązek zapewnienia oraz zatrudnienia personelu, który będzie oddelegowany do samolotu. Spółka jako ubezpieczony oraz najemca jako współubezpieczony, zawarli w 2010 r. z towarzystwem ubezpieczeniowym umowę ubezpieczenia samolotu, w zakresie prowadzonej działalności lotniczej z użyciem samolotu z włączeniem lotniczej komercyjnej działalności przewozowej najemcy. Od stycznia 2012 r. Spółka, na podstawie uchwały zarządu, wyodrębniła w swojej strukturze Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych, zajmujący się nadzorem oraz wykonywaniem praw i obowiązków wynikających z posiadania samolotu, który jest wynajmowany najemcy. W związku z utworzeniem nowego departamentu, w załączniku do uchwały zarządu, określony został zakres jego zadań, a także oddelegowana została osoba (pracownik), która będzie realizowała zadania Departamentu. Została zmieniona umowa o pracę wyznaczonej osoby tak, aby do jej obowiązków włączyć obowiązki związane z wykonywaniem prac w ramach Departamentu. W strukturze organizacyjnej Spółki Departament jest przypisany bezpośrednio pod Zarząd Spółki.

Nowo powstały Departament ds Nadzoru Statków Powietrznych zajmuje się:

  • wystawianiem faktur za najem samolotu na podstawie comiesięcznych zestawień przysyłanych od najemcy,
  • sprawdzaniem faktur kosztowych wystawianych przez najemcę pod kątem zgodności z umowami,
  • sprawdzaniem załączników do refaktury kosztów obsługi samolotu pod kątem występowania na nich oznaczeń Spółki jako podmiotu, na którym ciąży, zgodnie z zawartymi umowami, obowiązek ponoszenia tych kosztów oraz co do ilości i rodzajów poniesionych kosztów,
  • sporządzaniem kompensat wzajemnych należności wynikających z faktur wystawianych przez Spółkę i najemcę, w tym konsultacjami z Zarządem Spółki i najemcą,
  • gromadzeniem, sprawdzaniem i ewentualnie uzupełnianiem zestawień kosztów miesięcznych przesyłanych przez najemcę,
  • kontaktami z najemcą (w tym umawianie rozkładów lotów dla pracowników Spółki),
  • tworzeniem raportów dla Zarządu o realizacji umowy najmu samolotu, w tym raportowanie o wyjaśnionych ewentualnych nieprawidłowościach związanych z realizacją umowy,
  • stałym monitoringiem realizacji umowy najmu i analizą najbardziej optymalnych rozwiązań w zakresie zarządzania tą częścią majątku Spółki,
  • innymi zleconymi i/lub wynikającymi z bieżących potrzeb wyjaśniania sprawami dotyczącymi Departamentu.

Oprócz wspomnianego powyżej samolotu do składników majątkowych przypisanych do Departamentu ds Nadzoru Statków Powietrznych zalicza się wyposażenie biurowe niezbędne dla wykonywania zadań służbowych przez pracownika przypisanego do tego Departamentu, tj. meble biurowe, komputery, oprogramowanie, telefon komórkowy itp.

Spółka zamierza dokonać restrukturyzacji, w ramach której z Jej majątku zostanie wydzielony Departament ds Nadzoru Statków Powietrznych, który jako wkład zostanie wniesiony do nowo powstałej spółki kapitałowej z siedzibą oraz miejscem zarządu na terytorium Polski, będącej podatnikiem podatku od towarów i usług. W zamian za wniesiony wkład Spółka otrzyma udziały. Obok ww. samolotu oraz wyposażenia ruchomego, Spółka przekaże spółce przejmującej wszelkie dokumenty związane z prawem własności oraz korzystaniem z samolotu (w szczególności umowę zakupu samolotu, umowę najmu i umowę o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny), ubezpieczeniem, a także dodatkowo korespondencję z najemcą. Do Departamentu przypisany jest ponadto pracownik Spółki, bowiem działalność w zakresie wynajmu samolotu wymaga obsługi w zakresie zarządzania i administrowania umowami: najmu, o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, umową ubezpieczeniową. Osoba zajmująca się zarządzaniem i administrowaniem wraz z majątkiem zostanie przeniesiona do nowo utworzonej spółki. Spółka jest stroną umowy najmu samolotu, umowy o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, umowy ubezpieczenia samolotu. Ze wskazanych umów wynikają dla niej zobowiązania, które łącznie z zobowiązaniami z tytułu zawartej umowy o pracę z pracownikiem Departamentu, związane są z działalnością Spółki w obszarze wynajmu samolotu i będą przedmiotem wydzielenia łącznie z tą częścią działalności Spółki. W przypadku zidentyfikowania na dzień przeniesienia składników majątkowych wchodzących w skład Departamentu, innych, istotnych zobowiązań związanych bezpośrednio z tym działem, będą one przeniesione na nową spółkę. Prowadzona przez Spółkę ewidencja rachunkowa, w tym ewidencja pomocnicza (konta analityczne) umożliwia identyfikację i przyporządkowanie należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów, do Departamentu. Wydzieleniem nie będzie objęta część zadań Spółki związanych z zapewnieniem funkcji wspólnych dla wszystkich obszarów działalności Spółki, tj. księgowość, administracja, kadry i płace itp. Funkcje te pozostaną w Spółce (część tych usług obecnie jest zlecona do wykonywania zewnętrznym podmiotom), natomiast ich świadczenie na rzecz części działalności związanej z samolotem, zostanie zapewnione we własnym zakresie przez spółkę przejmującą, w sposób umożliwiający nieprzerwaną kontynuację działalności przez Departament po dniu wydzielenia (na zasadzie zlecenia wykonywania usług księgowych, administracyjnych, kadr i płac do zewnętrznego podmiotu). Pomieszczenia biurowe służące wykonywaniu pracy przez pracownika Departamentu zostaną zapewnione przez nową spółkę, na podstawie zawartych przez nią umów najmu (dzierżawy) powierzchni biurowej od Spółki. Po wydzieleniu i wniesieniu aportu w Spółce pozostanie nadal funkcjonujący Departament Transakcji Giełdowych i Analiz oraz Departament Ubezpieczeń, w ramach których będzie nadal prowadzić główną działalność tradera na rynku EU ETS i elastycznych mechanizmów związanych z Protokołem z Kyoto. Jednocześnie Spółka prowadzić będzie w ramach Departamentu Inwestycji działalności w innym obszarze (jako działalność uboczna), m. in. w zakresie wynajmu i obrotu nieruchomościami. Do wykonywania tych funkcji w Spółce pozostanie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, a także szereg pracowników, co umożliwiać będzie prowadzenie dalszej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy opisany zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, w tym pracownik oraz zobowiązania związane z tym zespołem składników, dedykowany działalności w zakresie zarządzania samolotem, stanowi zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług...
  2. Czy wniesienie opisanego zespołu składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników, do nowo powstałej spółki w zamian za udziały, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, mająca być przedmiotem aportu (wkładu niepieniężnego) struktura Departamentu stanowi wyodrębniony zespół składników majątkowych, materialnych i niematerialnych, obejmujący także pracownika oraz zobowiązania związane z działalnością Departamentu, o którym mowa w art. 2 pkt 27e ustawy .

Spółka wskazała, że zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku od towarów i usług, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Oznacza to, że z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa mamy do czynienia, jeśli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki są przeznaczone do realizacji konkretnych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze.

Podkreśliła, że aby mówić o wydzieleniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przedmiotem wydzielenia musi być zespół składników materialnych i niematerialnych. Elementami takiego zespołu powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, zobowiązania, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.

Spółka ponownie wskazała, że podlegający wydzieleniu z Jej majątku Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych obejmuje składniki majątkowe w postaci samolotu, a także wyposażenie biurowe (meble biurowe, komputery, oprogramowanie, telefon komórkowy). Do Departamentu przypisany jest także konkretny pracownik, podlegający jednolitemu kierownictwu, działający w ramach wyodrębnionej struktury organizacyjnej istniejącej w Spółce, niezbędny do faktycznej realizacji zadań w zakresie wynajmu samolotu, w szczególności administrowania umową najmu samolotu, umową o przejęciu odpowiedzialności za statek powietrzny, umową ubezpieczeniową, kontaktami z aktualnym najemcą, dozoru nad samolotem. W ramach wniesienia składników majątkowych materialnych i niematerialnych, w tym pracownika oraz zobowiązań związanych z tym zespołem składników, aportem do nowo powstałej spółki przekazane zostaną także wszelkie dokumenty związane z prawem własności oraz korzystaniem z samolotu, w szczególności umowy zakupu, najmu, a także korespondencja z najemcą, dane teleadresowe najemcy i inne dokumenty. W ramach tej czynności przeniesiony do nowo powstałej spółki zostanie także pracownik, który obecnie zobowiązany jest do realizacji wszystkich działań przypisanych do tego Departamentu. Wraz z przeniesieniem Departamentu, na spółkę przejmującą przejdą także zobowiązania, które związane są z działalnością w obszarze samolotu i będą przedmiotem wydzielenia łącznie z tą częścią działalności Spółki. Zobowiązania te wynikają ze wspomnianych umów najmu dotyczących samolotu oraz umowy ubezpieczeniowej. Spółka jest także stroną umowy zawartej z pracownikiem przypisanym do Departamentu. Również z tej umowy wynikają dla niej zobowiązania, które zostaną wniesione do nowo powstałej spółki. Ponadto, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, musi odznaczać się pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Spółka nadmieniła, że wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej oraz funkcjonalnej. Punktem odniesienia przy analizie spełnienia przesłanki wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego jest rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa podatnika, tj. na ile stanowią one w nim wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo całość. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące część przedsiębiorstwa powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w istniejącym przedsiębiorstwie, a więc w ramach działalności prowadzonej przez podatnika i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa (np. w postaci oddzielnej jednostki organizacyjnej, działu). Stanowisko takie znajduje potwierdzenie m. in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 stycznia 2011 r. (ITPB3/423-624/09/I0-S/DK). Spółka stwierdziła, że w przypadku Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych, który będzie wniesiony aportem do nowo powstałej spółki, warunek ten jest spełniony. Aktualnie bowiem w ramach struktury organizacyjnej Spółki, obok Departamentu Transakcji Giełdowych i Analiz oraz Departamentu Ubezpieczeń, który zajmuje się działalnością tradera na rynku EU ETS i elastycznych mechanizmów związanych z Protokołem z Kyoto, istnieje wyodrębniony Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych, realizujący zadania związane z zarządzeniem i wynajmem samolotu stanowiącego majątek Spółki.

Spółka wskazała, iż aspekt finansowy wyodrębnienia oznacza, że istnieje możliwość przypisania wyodrębnionemu w strukturach podatnika zespołowi składników majątkowych, określonych, wskaźników finansowych, w tym zwłaszcza przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań realizowanych (osiąganych) przez ten zespół. Takie przypisanie ww. wielkości powinno być możliwe w szczególności przy wykorzystaniu np. systemu księgowo-rachunkowego. Zauważyła, że w wydawanych w ostatnim czasie interpretacjach Ministra Finansów podkreśla się, że wyodrębnienie finansowe nie musi polegać na całkowitej samodzielności finansowej, wystarczy bowiem, że poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych, wydzielanej masie majątkowej można przyporządkować przychody i koszty oraz należności i zobowiązania. Stanowisko takie zostało zaprezentowane np. w indywidualnej interpretacji Dyrektora Izby skarbowej w Poznaniu z dnia 18 marca 2008 r. (IBPB3/423-100/08) oraz w ww. interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 stycznia 2011 r. Zdaniem Spółki, mając na względzie przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego również i ten warunek należy uznać za spełniony, gdyż prowadzona ewidencja rachunkowa umożliwia identyfikację i przyporządkowanie należności i zobowiązań, jak również przychodów i kosztów, do wyodrębnionej jednostki organizacyjnej Departamentu ds. Nadzoru Statków Powietrznych. Przypisanie dokonywane jest w oparciu o ewidencję księgową Spółki, w tym o wyodrębniony system kont analitycznych, umożliwiających określenie wyniku poszczególnych rodzajów działalności. Kolejną cechą stanowiącą o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest wyodrębnienie funkcjonalne, tj. przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest bowiem sumą poszczególnych składników, które potencjalnie mogłyby służyć do prowadzenia odrębnego zakładu, lecz zorganizowanym, autonomicznym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia powinna być tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa, a więc na ile stanowią w nim wyodrębnioną funkcjonalnie całość. W ocenie Spółki, ze względu na ww. wyodrębnienie majątkowe, organizacyjne i finansowe, a także wyposażenie w odpowiedni do realizowanego celu majątek, dokumenty oraz pracownika realizującego zadania i funkcje związane z prowadzeniem działalności w zakresie zarządzania samolotem, zespół składników majątkowych, który będzie przedmiotem aportu do nowo powstałej spółki, mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo, zdolne do samodzielnej realizacji powierzonych zadań, w oparciu o przypisany mu majątek (nieruchomy i ruchomy oraz prawa majątkowe), a także pracownika wykonującego faktyczne czynności związane z zarządzaniem podstawowym składnikiem Departamentu ds Nadzoru Statków Powietrznych, jak i całym Departamentem. Spółka wskazała, że pozostałe funkcje pomocnicze do działalności związanej z zarządzaniem samolotem, w szczególności w zakresie księgowości, obsługi administracyjnej, wynajmu powierzchni biurowej itp. zostaną zapewnione przez spółkę otrzymującą wkład, albowiem nie mogą być one w sposób wyłączny przypisane części działalności Spółki związanej z prowadzeniem przedmiotowej działalności. Podkreśliła, że powyższe nie pozbawia wydzielanego zespołu składników cechy gospodarczej samodzielności, albowiem funkcje te nie są istotne z punktu widzenia możliwości prowadzenia działalności w zakresie zarządzania samolotem i będą zapewniane przez spółkę otrzymującą aport od dnia jego otrzymania. Stwierdziła, że z uwagi na powyższe należy uznać, iż funkcjonujący w ramach struktury organizacyjnej Departament ds. Nadzoru Statków Powietrznych spełnia wszystkie przesłanki do tego, aby uznać go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do drugiego pytania Spółka zaprezentowała stanowisko, zgodnie z którym wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci Departamentu ds Nadzoru Statków Powietrznych do nowo powstałej spółki, nie będzie podlegało podatkowania podatkiem od towarów i usług.

Wskazała, że zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W myśl art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa - rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Ponownie stwierdziła, iż wskazane powyżej argumenty oraz opisany stan faktyczny bezsprzecznie wskazują, że Departament, który będzie przedmiotem aportu, będzie spełniał warunki uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Wskazała, że wniesienie wkładu niepieniężnego do nowo powstałej spółki jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednak na podstawie ww. art. 6 pkt 1 ustawy, nie podlega opodatkowaniu wniesienie (zbycie) zorganizowanej części przedsiębiorstwa (czyli w tym przypadku Departamentu ds Nadzoru Statków Powietrznych), jakie będzie miało miejsce w rozpatrywanej sprawie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Wskazać należy, iż definitywnej oceny przedmiotu czynności prawnej dokonuje sam podatnik, który jest w pełni zorientowany, czy zbywane w ramach tej czynności składniki stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy