Pismem z dnia 19 lipca 2004r., uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2004r., i pismem z dnia 15 sierpnia 2004r. (wpływ 17 sierpnia 2004r), Podatnik zwr... - Interpretacja - PP/443-53/BO/o4

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.08.2004, sygn. PP/443-53/BO/o4, Urząd Skarbowy w Nysie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 19 lipca 2004r., uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2004r., i pismem z dnia 15 sierpnia 2004r. (wpływ 17 sierpnia 2004r), Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny:
W trakcie inwestycji prowadzonej w latach 2001 - 2002r., na zlecenie Podatnika firma wykonywała prace instalacyjne. Na życzenie właścicieli firmy, Podatnik wpłacał zaliczki, natomiast po zakończeniu jakiegoś etapu prac firma wystawiała fakturę VAT. W 2004r. Podatnik zorientował się, iż dokonał nadpłaty za wykonane usługi instalacyjne i zażądał od firmy zwrotu nadpłaconych środków. Na powyższe żądanie wykonawca robót wystawił fakturę VAT tytułem robót instalacyjnych jako fakturę końcową. Wystawiona faktura VAT nie zawiera jednak daty wykonania robót ani nie wskazuje dat i kwot otrzymanych zaliczek.

Ponadto, Podatnik wyjaśnia, iż wartość początkowa budynku została ustalona wyłącznie w oparciu o faktury faktycznie otrzymane po wykonaniu konkretnych etapów robót.
Podatnik ma wątpliwości co do zasadności wystawienia takiej faktury dlatego zwraca się z następującymi pytaniami:

czy wystawiony przez wykonawcę robót dokument można potraktować jako fakturę VAT mimo, iż nie zawiera daty wykonania usługi, które rzekomo zostały wykonane w 2001 roku?
czy wystawiony dokument można potraktować jako fakturę VAT , mimo, iż dokument ten nie zawiera daty i kwot otrzymywanych przez wykonawcę zaliczek- faktury zaliczkowe nie były wystawiane, ale jeżeli wykonawca faktycznie czegoś do tej pory nie zafakturował, to otrzymał zaliczki na kwotę rzędu 60 tyś. Natomiast wg oświadczenia wykonawcy przedmiotowa faktura dotyczy roboty wykonanej we wrześniu 2001r. I dotyczą zaliczek wpłaconych i nie zafakturowanych : z dnia 25.09.01r. w wys. 36 000 zł., z 30.10.2001r. W wys. 16 000 zł., z 14.02.02r. w wys. 10 000 zł.(łącznie 62 000 zł.) z korespondencji prowadzonej z wykonawcą wynika, iż prace będące przedmiotem spornej faktury zostały rzekomo wykonane przed 11.09.2001r..
Czy w takiej sytuacji, otrzymawszy fakturę w 2004r., Podatnik może dokonać pomniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w spornej fakturze ?jeżeli wykonawca uzasadni swoje podstawy do wystawienia faktury - to rzeczywiście Podatnik poniósł nakłady w 2001r., poprzez wpłacanie zaliczek. Budynek został ujęty jako środek trwały i od grudnia 2001r. jest amortyzowany.
Czy nakłady wynikające z nie zafakturowanych do tej pory zaliczek potraktować jako ujawniony środek trwały i zwiększyć wartość budynku od następnego miesiąca 2004r., czy też dokonać korekty począwszy od grudnia 2001r. ?

Stanowisko podatnika:
Zdaniem Podatnika przedstawiony dokument nie może być potraktowany jako faktura VAT ze względu posiadane wady, tj. z uwagi na brak określenia daty wykonania usługi oraz dat i kwot otrzymanych przez wykonawcę zaliczek i w związku z tym Podatnik nie może dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowej faktury. Ponadto, Podatnik stoi na stanowisku, iż nakłady wynikające z nie zafakturowanych do tej pory zaliczek należy potraktować jako nakłady środka trwałego ujawnionego i wówczas nie miałby obowiązku dokonywać korekt zeznań miesięcznych i rocznych.

Po przeanalizowaniu treści zapytania oraz przedstawionego stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie wyjaśnia:

Obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturami VAT przez podatników tego podatku został określony w art. 106 ust.1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz.535). W myśl tego przepisu podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy są obowiązani wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Ponadto, w § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97, poz.971), ustawodawca określił niezbędne elementy, jakie powinna zawierać faktura VAT, w tym zgodnie § 12 ust.1 pkt.3 tego rozp. tj. dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT", podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym.

Ustawodawca w § 14 ust.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97, poz.970 ze zm.), określił przypadki, w których nabycie towarów lub usług nie uprawnia do obniżenia kwoty podatku należnego. Przepis ten stanowi, że w przypadku, gdy :

    sprzedaż towarów lub usług została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi: a). wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub uprawniony do wystawienia faktur lub faktur korygujących, b). w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii,
  • transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku lub faktura nie dokumentuje żadnej faktycznej transakcji,
  • wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż towarów lub usług,
  • wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne: a). stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane, b). podające kwoty niezgodne ze stanem faktycznym, c). potwierdzające czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego,
  • faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami, nie zostały zaakceptowane przez sprzedawcę,
    faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Jak wynika z powołanego § 12 ust.2 cyt. rozp. z 27 czerwca 2004r., brak na przedmiotowej fakturze daty wykonania usługi oraz dat i kwot otrzymanych przez wykonawcę zaliczek nie została w tym przepisie wymieniona jako przesłanka nie dająca podstawę do obniżenia podatku należnego.

Tutejszy organ podatkowy wyjaśnia również, że ani w przepisach powołanej ustawy o podatku od towarów i usług ani w przepisach wykonawczych do tej ustawy nie ma żadnego unormowania, które uniemożliwiłoby odliczenie podatku z faktury wystawionej przez usługodawcę po terminie 7 dniowym od dnia wykonania usługi, przewidzianym dla jej wystawienia, o ile czynność którą dokumentuje ta faktura spowodowała u wystawcy powstanie obowiązku podatkowego.

Nadmienia się również, iż zgodnie z obowiązującym w 2001r. przepisem § 6 ust.1 pkt.2 lit.d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U Nr 109, poz.1245 ze zm.), obowiązek podatkowy dla robót budowlanych lub budowlano-motażowych powstał z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty nie później niż 30 dnia od dnia wykonania tej usługi. Z powyższego wynika, iż otrzymanie jakiejkolwiek zapłaty (części) przez wykonawcę usługi, w tym w formie zaliczki, powodowało powstanie obowiązku podatkowego. W tym też momencie wykonawca robót, odnośnie tej części zapłaty miał obowiązek wystawić fakturę VAT- zgodnie z § 42 cyt. rozp., która u zleceniodawcy dawała prawo do odliczenia podatku VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zakres robót objętych przedmiotową fakturą jest niejasny i oczekuje Pan na udowodnienie prawa do wystawienia tej faktury przez wykonawcę robót ponadto, używa Pan sformułowania " prace zostały rzekomo wykonane".Następnie wyjaśnia Pan, iż otrzymana faktura dotyczy tylko części robót nie zafakturowanych.. Powyższe fakty są więc niespójne i budzą wątpliwości dlatego tut. organ podatkowy nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, iż może Pan dokonać odliczenia przedmiotowej faktury VAT. Wątpliwość bowiem budzi fakt, czy rzeczywiście roboty instalacyjne zostały przez firmę wykonane, kwestionuje Pan także wysokość kwoty wykazanej na fakturze. W tej materii pomocne byłyby protokoły odbioru poszczególnych etapów wykonanych robót budowlanych, zgodnie z zawartą umową.

Tutejszy organ podatkowy podkreśla, iż jedynie w przypadku stwierdzenia, że przedmiotowa faktura stwierdza czynności, które nie zostały dokonane bądź podane kwoty niezgodne są ze stanem faktycznym, faktura ta nie będzie stanowiła podstawy do obniżenia podatku należnego - zgodnie z powołanym § 12 ust.2 pkt. 4 lit. a i b cyt. rozp. z 27 czerwca 2004r. Ponieważ oczekuje Pan na udowodnienie przez wykonawcę robót prawa do wystawienie spornej faktury to po uzyskaniu konkretnych dowodów będzie Pan mógł jednoznacznie stwierdzić, czy sporna faktura obejmuje roboty instalacyjne, które faktycznie zostały wykonane i czy podane kwoty są zgodne ze stanem faktycznym. Zatem, prawo do odliczenia przedmiotowej faktury będzie uwarunkowane ustaleniem jednoznacznego stanu faktycznego z którego będzie wynikało, że w tym przypadku nie zachodzą przesłanki określone w § 12 ust.2 cyt. rozp. z 27 czerwca 2004r.

Ponadto, tut. organ podatkowy wyjaśnia, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego regulują przepisy art. 86 ust.10, ust.11 ust.12 i ust. 13 cyt. ustawy z 11 marca 2004r.

Odnośnie zapytania zawartego w pkt.4 w/w pisma, tut. organ podatkowy wyjaśnia, iż zgodnie z przepisami art.22 a ust.1 i art.22 g ust.1 pkt.2 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz.176 ze zm.), "amortyzacji podlegają środki trwałe stanowiące własność lub współwłasność podatnika nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania". W razie wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie za wartość początkową budynku uważa się koszt jego wytworzenia. W myśl przepisów art.22 g ust.4 cyt. wyżej ustawy z 26 lipca 1991r., za koszt wytworzenia środka trwałego uważa się wartość w cenie nabycia, zużytych środków trwałych, rzeczowych, składników majątku i wykorzystanych usług obcych, kosztów wynagrodzeń za prace wraz z pochodnymi i inne koszty dające się zaliczyć do wartości wytworzonych środków trwałych. Do kosztu wytworzenia nie zalicza się wartości własnej pracy podatnika jego małżonka i małoletnich dzieci, kosztów ogólnych zarządu, kosztów sprzedaży oraz pozostałych kosztów operacyjnych i kosztów operacji finansowych, w szczególności odsetek od pożyczek (kredytów) i prowizji, z wyłączeniem odsetek i prowizji naliczonych do dnia przekazania środka trwałego do używania.

W związku z powyższym, jeżeli przedmiotowa faktura stwierdza czynności, które faktycznie zostały wykonane, należy dokonać korekty wartości początkowej środka trwałego z uwzględnieniem całości kosztów jego wytworzenia oraz korekty amortyzacji od następnego miesiąca po oddaniu do używania.

Odpowiedzi udzielono z uwzględnieniem stanu faktycznego wynikającego z zapytania.

Urząd Skarbowy w Nysie