Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wa... - Interpretacja - PP/443-65/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.07.2004, sygn. PP/443-65/04, Urząd Skarbowy w Wadowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach, na żądanie strony z dnia 24.06.2004 r. (wpłynęło w dniu 24.06.2004 r.) - udziela pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotą należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z powyższej regulacji wynika, iż jeśli podatnik (w związku z konkretną dostawą czy świadczeniem usług) otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie (dotacja, subwencja), które stanowi dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy. Sam fakt, iż dotacja wpływa na cenę świadczenia, nie może być jednak decydujące dla uznania, że dotacja ta powinna zwiększać podstawę opodatkowania. Istotnym faktem dla uznania dotacji za zwiększającą podstawę opodatkowania jest stwierdzenie, że dotacja ta jest dokonywana w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej.

Tak więc, do podstawy opodatkowania powinny być zaliczone tylko takie dotacje (subwencje, dofinansowania), które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnej dostawy, czy też konkretnego rodzaju usług (dotacja przedmiotowa). Dotacje o charakterze ogólnym, na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności - nie są zaliczane do podstawy opodatkowania, a więc nie podlegają opodatkowaniu.
Obrotem są również otrzymane zaliczki na dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 w/w ustawy). Natomiast obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

W związku z powyższym, odnosząc się do pisma z dnia 24 czerwca 2004 r.) Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uważa, iż:
1. Dotacja z Urzędu Wojewódzkiego na realizację projektu: "Otwórzmy drzwi-otwórzmy serca dla chorych na schizofrenię", nie będzie obrotem w rozumieniu ustawy, nie będzie więc opodatkowana podatkiem od towarów i usług (dotacja nie jest przeznaczona na dofinansowanie konkretnej dostawy czy świadczenia usług).
2. Dotacja z Gminy Chełmek na pokrycie kosztów usług ponadstandardowych świadczonych w Oddziale Lecznictwa Odwykowego Alkoholików w Bulowicach oraz kosztów zakupu materiałów biurowych będzie obrotem w rozumieniu ustawy, będzie więc opodatkowana podatkiem od towarów i usług - w zakresie jakim służy na pokrycie kosztów usług ponadstandardowych. Natomiast dotacja ta w części, w jakiej służyć ma na zakup materiałów biurowych (nie związanych z konkretną usługą), nie będzie obrotem i nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług.
3. Środki finansowe przekazywane przez Urząd Wojewódzki na usługi magazynowania, rotacji, konserwacji i utrzymania w depozycie rezerw specjalistycznych służby zdrowia, są obrotem w rozumieniu ustawy i podlegają opodatkowaniu stawką właściwą dla danej dostawy lub świadczenia usług. Do obrotu zaliczyć należy środki przekazane na powyższy cel po 1 maja 2004 r.

W kwestii stawki podatku od towarów i usług, jaką powinny być opodatkowane dotacje oraz sposobu udokumentowania operacji na potrzeby podatku od towarów i usług, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uważa, iż:

    - stawka podatku od dotacji jest identyczna jak stawka podatku na świadczenie usługi (na którą dotacja jest przeznaczona), na podstawie pisma z 24 czerwca 2004 r. Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego nie może jednoznacznie określić jaką stawkę podatku VAT należy zastosować,
    - zgodnie z zapisami ustawy, każda dostawa czy usługa klasyfikowana jest na podstawie przepisów o statystyce publicznej,
    - każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności (również w zakresie klasyfikacji) oraz prawidłowego jego opodatkowania,
    - w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania zainteresowany podmiot, może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź,
    - dopiero po określeniu symbolu statystycznego, pod którym dana usługa jest sklasyfikowana, będzie można jednoznacznie ustalić stawkę podatku od towarów i usług,
    - dotacje, które podlegają opodatkowaniu, należy rozliczać dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturą wewnętrzną, natomiast dotacje, które nie są obrotem w rozumieniu ustawy, powinno się dokumentować innym dokumentem kasowym.
Urząd Skarbowy w Wadowicach