Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, rozum... - Interpretacja - US36/2BV/443/2004/28/TCH

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 15.10.2004, sygn. US36/2BV/443/2004/28/TCH, Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, przy czym kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Dalsza część cytowanego przepisu stanowi, iż obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Taki zapis nie wprowadza jednak kolejnej kategorii czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a jedynie precyzuje sposób określenia podstawy opodatkowania. Wskazana w przepisie kwota dotacji lub subwencji podwyższa podstawę opodatkowania jedynie wtedy, gdy jest związana z wykonywaniem konkretnych czynności podlegających opodatkowaniu. Samo przekazanie lub otrzymanie dotacji, subwencji lub darowizny na jakikolwiek cel nie stanowi takiej czynności. Należy zatem zbadać, czy dotacje na prowadzenie ksiąg zwierząt hodowlanych związane są z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1762 z późn. zm.) księgi zwierząt hodowlanych prowadzone są przez związki hodowców lub inne podmioty po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw rolnictwa na ich otwarcie lub prowadzenie, wydanej w drodze decyzji administracyjnej. W związku z prowadzeniem księgi związek hodowców lub inny podmiot prowadzący księgę, dokonuje w drodze decyzji wpisu zwierząt do księgi na wniosek hodowcy, po sprawdzeniu dokumentacji hodowlanej i stwierdzeniu, że zostały spełnione określone w ustawie warunki (art. 17 ust. 1 ustawy). Za wpis zwierząt do ksiąg pobiera się opłatę, którą ustala prowadzący księgę, uwzględniając koszty wynikające bezpośrednio z prowadzenia ksiąg (art. 20b ustawy).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, przy czym na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W świetle cytowanych przepisów nie można uznać prowadzenia księgi zwierząt hodowlanych za czynność podlegającą opodatkowaniu, za taką czynność (usługę) uznać jednak należy dokonanie wpisu do księgi. Wpis jest bowiem dobrowolny, dokonywany na wniosek hodowcy i rodzący dla niego określone korzyści (między innymi umożliwia uzyskanie zaświadczenia hodowlanego, będącego warunkiem dopuszczenia zwierząt i pochodzącego od nich materiału biologicznego do obrotu) - jest zatem świadczeniem podmiotu prowadzącego księgę na rzecz hodowcy.

Należy zauważyć, że dotacje na prowadzenie ksiąg hodowlanych w praktyce są dotacjami do opłat za wpisy do ksiąg. Art. 20b ustawy o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich uzależnia bowiem wysokość opłat od kosztów prowadzenia ksiąg, zatem otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje powodują odpowiednie zmniejszenie tych opłat. W przypadku nie włączenia wysokości dotacji do podstawy opodatkowania z tytułu tych czynności zostałaby ona w nieuzasadniony sposób zaniżona.

W związku z powyższym kwota otrzymywanych przez Wnioskodawcę dotacji do prowadzenia ksiąg zwierząt hodowlanych winna być doliczona do podstawy opodatkowania z tytułu dokonywanych wpisów do tych ksiąg. Podkreślić należy, że opodatkowaniu podlegają wpisy, a nie dotacje, do przedmiotowych dotacji należy zatem stosować te same przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, co do wpisów (dotyczy to między innymi stawki podatku). Jedynie z zakresie obowiązku podatkowego należy stosować odrębny przepis - zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika, a w przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Drugi Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście