
Temat interpretacji
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) w odpowiedzi na zapytanie z dnia 04.11.2004 r. (wpływ do Urzędu 29.11.2004 r.) w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług, wyjaśnia co następuje:
Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest
rozstrzygnięcie następujących kwestii:
1. Czy dofinansowanie kosztów związanych z wytworzeniem pracy rozwojowej, a więc wartości niematerialnej i prawnej podlega uregulowaniom ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług?
Z treści pisma wynika, iż Spółka zawarła z Ministerstwem umowę o wykonanie projektu celowego. Prace objęte projektem celowym realizowane są na własne potrzeby podatnika, który jest jednocześnie zobowiązany do ich wdrożenia. Ministerstwo nie będzie właścicielem wytworzonych wartości, ani nie będzie z nich czerpało jakichkolwiek korzyści. Zgodnie z zawartą umową, dofinansowanie (wpłata środków pieniężnych na rachunek bankowy podatnika) następuje po wystawieniu faktury VAT za przeprowadzone badania stosowane i rozwojowe sklasyfikowane wg PKWiU do symbolu 73, zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43, ust. 1, pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą o PTU.
W ocenie Wnioskodawcy
tego rodzaju dotacja nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług w świetle zapisu art. 29, ust. 1 ustawy o PTU.
Odpowiadając na powyższe zapytanie zauważa się, iż w omawianej sytuacji, gdy Spółka przeznacza dofinansowanie (dotację) na realizację projektu celowego tj. prac na warunkach określonych w umowie, a kwoty dopłat nie są, przeznaczane na dofinansowanie dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz innych podmiotów - dotacja ta nie podlega opodatkowaniu w oparciu o regulację art. 29, ust. 1 ustawy o PTU. Powyższa dotacja wpływa natomiast na obliczenie kwoty podatku naliczonego do odliczenia w oparciu o proporcję ustaloną zgodnie z art. 90, ust. 2 ustawy o PTU. Według cyt. przepisu dotacja ta traktowana jest jak obrót uzyskany z czynności w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o naliczony.
Natomiast w sytuacji, gdy Podatnik wystawi fakturę i powoła się na symbol PKWiU 73 (usługi naukowo - badawcze) oznaczać to
będzie zupełnie inny stan faktyczny. Dotacja oznaczać będzie "wynagrodzenie" za zrealizowaną usługę naukowo - badawczą, która zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy jest zwolniona od podatku VAT. Należy tu wskazać, iż zgodnie z art. 106, ust. 1 ustawy faktury wystawiane na kontrahentów zewnętrznych dokumentują wyłącznie wykonaną czynność - dostawę towarów, czy też świadczenie usług. Tak udokumentowaną czynność należy wykazać w deklaracji jako sprzedaż zwolnioną z opodatkowania, od której podatnikowi nie przysługuje prawo odliczenia podatku stosownie do zapisu art. 86, ust. 1 ustawy.
Reasumując, jeżeli Podatnik udokumentuje ww. zdarzenie jako wykonanie usługi, regulacje dot. otrzymanych dotacji nie będą miały w ogóle zastosowania.
2. Czy otrzymanie zaliczki na poczet przyszłych dostaw wewnątrzwspólnotowych powoduje powstanie obowiązku podatkowego?
Wnioskodawca uważa, że jeżeli przed dokonaniem dostawy wewnątrzwspólnotowej otrzyma całość lub część ceny to obowiązek podatkowy z
tego tytułu powstaje zgodnie z art. 20 ust. 3 w związku z art. 19, ust. 12, pkt 2 ustawy - z chwilą wystawienia faktury i przedstawienia w urzędzie skarbowym zabezpieczenia majątkowego kwoty zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87, ust. 2. Spełnienie tego warunku umożliwia wykazanie w deklaracji VAT-7 tej zaliczki według stawki 0%. Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że jeżeli warunek złożenia zabezpieczenia kwoty zwrotu VAT nie zostanie spełniony wówczas obowiązek podatkowy od tej zaliczki powstanie w momencie dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Udzielając odpowiedzi na powyższe zapytanie stwierdzić należy, iż stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z obowiązującymi przepisami jedynie w sytuacji, jeżeli w rozliczeniu za dany okres podatnik wykaże kwotę do zwrotu. W pozostałych przypadkach (deklarowanie zobowiązania podatkowego, różnicy podatku do przeniesienia) wymóg złożenia zabezpieczenia kwoty zwrotu VAT nie ma zastosowania, a zatem obowiązek podatkowy powstaje z
chwilą wystawienia faktury, potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny - zgodnie z art. 20, ust. 3 ustawy o PTU, bez uwzględnienia regulacji wymienionej w art. 19, ust. 12, pkt 2. Do omawianego przypadku nie ma także zastosowania wymóg dotyczący wielkości otrzymanej zaliczki, czy termin w jakim ma nastąpić dostawa.
Reasumując obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet dostawy wewnątrzwspólnotowej nie wystąpi jedynie w przypadku, gdy podatnik wykaże za dany okres kwotę zwrotu i nie przekaże zabezpieczenia majątkowego w kwocie zwrotu. Wówczas obowiązek podatkowy będzie powiązany z momentem dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (wystawienia faktury za wewnątrzwspólnotową dostawę).
3. Czy wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w ramach reklamacji należy uznać za eksport towarów?
Wnioskodawca uważa, że pomimo potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towarów przeznaczonych na wymianę i naprawę wadliwej partii towarów poza
terytorium Wspólnoty nie stanowi eksportu, a obrotu z tego tytułu nie należy wykazywać dla celów podatku VAT. Wysyłka tych towarów do kontrahenta z Rosji realizowana jest bowiem nieodpłatnie w związku z dostarczeniem wadliwego towaru (stwierdzono w nich wadliwość produkcyjną).
Tut. Urząd potwierdza stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę. W świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zamiana towaru wadliwego na dobry nie spełnia definicji eksportu, co wynika z zapisu art. 2 pkt. 8. Przepis ww. ustawy, definiuje eksport towarów jako potwierdzony przez urząd celrty wyjścia wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, ust. 1 pkt 1-4, jeżeli wywóz dokonywany jest przez dostawcę lub w jego imieniu lub gdy wywóz dokonywany jest przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub w jego imieniu. W przypadku wywozu towarów w ramach reklamacji nie mamy do czynienia z wywozem następującym w wykonaniu odpłatnej dostawy towarów (czynności opodatkowanych określonych w art. 7, ust. 1 pkt 1-4 ustawy).
