Prawo do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu pn. Podniesienie jakości usług gospodarstwa - Interpretacja - ILPP4/443-768/11-4/TK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.02.2012, sygn. ILPP4/443-768/11-4/TK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Prawo do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu pn. Podniesienie jakości usług gospodarstwa

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 22 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu pn. Podniesienie jakości usług gospodarstwa jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu pn. Podniesienie jakości usług gospodarstwa . Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 7 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe oraz brakujący podpis.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wpłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczany w związku z poniesieniem kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 na zasadach określonych w art. 71.3. rozporządzenia 1698/2005. W instrukcji do wniosku o przyznanie pomocy zawarte jest stwierdzenie: Jeżeli Wnioskodawca zalicza do kosztów kwalifikowanych VAT, to powinna wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora właściwej Izby Skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT.

Zainteresowana nie jest podatnikiem podatku VAT.

Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku z dnia 7 lutego 2012 r. Wnioskodawczyni wskazała, iż:

  1. Dofinansowanie o jakie się ubiega dotyczy projektu z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Tytuł projektu: Podniesienie jakości usług gospodarstwa . Na realizację tego projektu została zawarta stosowna umowa z Departamentem Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa z dnia 13 czerwca 2011 r. W ramach realizacji operacji pn.: Podniesienie jakości usług gospodarstwa agroturystycznego i atrakcyjności działalności dzięki zakupowi sprzętu i organizację imprezy kulturalno-sportowej zrealizowano następujące zadania:
    1. Dokonano zakupu sprzętu kajaki z wyposażeniem;
    2. Realizacja imprezy w dniu 10 września 2011 r., która zainicjowała poszerzenie działalności oraz pozwoliła na prezentację lokalnych wyrobów spożywczych rodzimych producentów, lokalnych artystów, a przeznaczona była dla mieszkańców obszaru LGD i pozwoliła na ich integrację i aktywizację. Zrealizowana operacja stała się dobrym przykładem rozwoju gospodarstwa jako organizatora imprez rekreacyjno-wypoczynkowych na wsi. W ramach zorganizowanej imprezy zrealizowano następujące zadania:
      • Posiłek dla zaproszonych gości,
      • Nagłośnienie i oprawa muzyczna,
      • Wykonanie zaproszeń i materiałów reklamowych,
      • Zarządzanie projektem.
  2. Zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowana ma możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT od towarów i usług zakupionych w ramach realizowanych projektów PROW na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawczyni, nie ma ona możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT od towarów i usług zakupionych w ramach realizowanych projektów PROW na lata 2007-2013, i w związku z tym naliczony podatek VAT powinien stanowić koszt kwalifikowany realizowanych projektów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni, niebędąca podatnikiem podatku VAT, ubiega się o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW na lata 2007-2013 w zakresie małych projektów. Tytuł projektu: Podniesienie jakości usług gospodarstwa . Na realizację tego projektu została zawarta stosowna umowa z Departamentem Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego. W ramach realizacji przedmiotowej operacji zrealizowano następujące zadania:

  1. Dokonano zakupu sprzętu kajaki z wyposażeniem;
  2. Realizacja imprezy w dniu 10 września 2011 r., która zainicjowała poszerzenie działalności oraz pozwoliła na prezentację lokalnych wyrobów spożywczych rodzimych producentów, lokalnych artystów, a przeznaczona była dla mieszkańców obszaru LGD i pozwoliła na ich integrację i aktywizację. Zrealizowana operacja stała się dobrym przykładem rozwoju gospodarstwa jako organizatora imprez rekreacyjno-wypoczynkowych na wsi. W ramach zorganizowanej imprezy zrealizowano następujące zadania:
    • Posiłek dla zaproszonych gości,
    • Nagłośnienie i oprawa muzyczna,
    • Wykonanie zaproszeń i materiałów reklamowych,
    • Zarządzanie projektem.

Zakupione w celu realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem podatku VAT, a ponadto jak wskazała Zainteresowana towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zatem, brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu, będącego przedmiotem pytania.

W zakresie przedmiotowego projektu, Wnioskodawczyni nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowana nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawczyni nie będąc podatnikiem podatku VAT, nie będzie miała możliwości odzyskania podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. Podniesienie jakości usług gospodarstwa objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, bowiem jak wynika z opisu sprawy nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważyć należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Zainteresowanej przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 564 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu