Zakres podatku od towarów i usług, dotyczącej stawki podatku VAT dla dzierżawy nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. - Interpretacja - ITPP1/443-1390/11/AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 04.01.2012, sygn. ITPP1/443-1390/11/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zakres podatku od towarów i usług, dotyczącej stawki podatku VAT dla dzierżawy nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 11 października 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, dotyczącej stawki podatku VAT dla dzierżawy nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2011 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla dzierżawy nieruchomości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zamierza Pan rozpocząć pozarolniczą działalność gospodarczą, polegającą na budowie, a następnie dzierżawie nieruchomości - Domu. Według założeń Dom będzie prowadzony przez dzierżawcę (innego podatnika) działalność gospodarcza w zakresie opieki nad osobami niepełnosprawnymi lub osobami przewlekle chorymi lub na osobami w podeszłym wieku. Opieka będzie polegała między innymi na zapewnieniu dla ww. osób:

  • miejsca zamieszkania,
  • wyżywienia, w tym również dietetycznego, zgodnie ze wskazaniami lekarza,
  • utrzymania czystości,
  • udzielania pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
  • pielęgnacji,
  • niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych,
  • niezbędnych zabiegów terapeutycznych,
  • podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu,
  • umożliwieniu zaspokojenia potrzeb religijnych i kulturalnych.

Z tytułu dzierżawy budynku podatnik będzie wystawiał faktury VAT. W wydzierżawionej nieruchomości podatnik zawrze umowy z dostawcami w zakresie usług związanych z dostawą energii elektrycznej, gazu, usług związanych z odprowadzaniem ścieków oraz usług telekomunikacyjnych.

Otrzymał Pan ze Starostwa Powiatowego decyzję o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia budowlanego. Kolejnym etapem będzie budowa budynku wraz z przynależną infrastrukturą. Przed rozpoczęciem inwestycji podatnik złoży do właściwego urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, w której dokona rejestracji jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca będzie wykonywał wyłącznie działalność opodatkowaną polegającą na wydzierżawieniu budynku wraz z przynależną infrastrukturą. Podatnik będzie świadczyć usługi opodatkowane przez okres co najmniej 10 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Czy podatnik z tytułu świadczenia usług w zakresie dzierżawy nieruchomości winien wystawiać faktury VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT...
  2. Czy od dostawy towarów i świadczenia usług związanych z inwestycją budowlaną podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług...
  3. Czy w przypadku, gdy w wydzierżawionej nieruchomości podatnik będzie usługobiorcą usług związanych z dostawą energii elektrycznej, gazu, usług związanych z odprowadzaniem ścieków oraz usług telekomunikacyjnych, podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług...

Pana zdaniem, świadczenie usług dzierżawy przez podatnika będzie opodatkowane stawką podstawową 23%.

Dzierżawa budynku będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu, wobec czego podatnikowi będzie przysługiwało w całości prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia towarów i usług udokumentowanych otrzymanymi fakturami VAT.

Podatnik będzie usługobiorcą usług związanych z dostawą energii elektrycznej, gazu, usług związanych z odprowadzaniem ścieków oraz usług telekomunikacyjnych, więc podatnikowi będzie przysługiwało w całości prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5. ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Na mocy art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 23%. Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, a także możliwość zastosowania zwolnienia podatkowego.

W myśl ust. 2 art. 41 dla usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%. W pozycji 163 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że usługi związane z zakwaterowaniem opodatkowane są stawką 8% VAT. Zgodnie z PKWiU 55 przez usługi zakwaterowania rozumie się między innymi usługi hotelarskie oraz usługi wynajmu pozostałych umeblowanych lokali krótkotrwałego zakwaterowania. Zgodnie ze stanem faktycznym, dzierżawa Domu nie mieści się w pojęciu sklasyfikowanym zgodnie z PKWiU 55.

Ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy zwalnia z opodatkowania usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Zastosowanie zwolnienia jest więc uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego lokalu (lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego lokalu (cel mieszkaniowy). W związku z tym zwolnieniu nie podlega wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cel inny niż mieszkaniowy. Celem innym niż mieszkaniowy jest wydzierżawienie Domu, ponieważ nieruchomość nie będzie wykorzystywana wyłącznie do celów mieszkaniowych lecz również wyżywienia, kuracji terapeutycznych czy udzielania pomocy w podstawowych czynnościach życiowych. W tym przypadku należy zwrócić również uwagę na cel świadczonej usługi. W przypadku kiedy dzierżawcą jest osobą fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, wykorzystująca budynek w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (usługi Domu), cel zawsze będzie finansowy (gospodarczy).

Wobec czego świadczenie usług będzie opodatkowane stawką podstawową 23%.

Zgodnie ze stanem faktycznym świadczenie usług w zakresie dzierżawy budynku, poprzedzone zostanie budową budynku wraz z przynależną infrastrukturą. W związku z tym, działając w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi prowadzącemu działalność gospodarczą, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwota podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wobec czego w przypadkach o których mowa w pkt 2 i 3 będzie Panu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 863 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy