Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. - Interpretacja - ITPP1/443-412/12/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.06.2012, sygn. ITPP1/443-412/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 kwietnia 2012 r. (data wpływu 6 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W złożonym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujące stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą (skład podatkowy, zarejestrowany wysyłający) w zakresie wytwarzania, obrotu i magazynowania m. in. gazów płynnych LPG. Nie prowadzi sprzedaży gazu LPG dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a jedynie dla przedsiębiorców, zatem nie występuje i nie występowała w roku poprzednim i bieżącym sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Spółka jest najemcą lokalu mieszkalnego, który to lokal, za zgodą wynajmującego, podnajęła swemu pracownikowi. Umowa została zawarta od dnia 1 kwietnia 2012 r., a czynsz płatny jest za okresy czteromiesięcznie z dołu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest zwolniona z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku od towarów i usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku z wynajęciem lokalu na rzecz swego pracownika...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot należnego podatku od towarów i usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku z wynajęciem lokalu na rzecz swego pracownika.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednak na podstawie art. 111 ust. 8 ww. ustawy, Minister Finansów określił zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do tego rozporządzenia.

W pozycji 24 tego załącznika wskazane są jako zwolnione: wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami. Spółka zatem mogłaby wystawiać faktury VAT z tytułu podnajmu lokalu mieszkalnego i w ten sposób dokumentować obrót i kwoty należnego podatku od towarów i usług. W związku z tym zwolnienie obejmuje czynność świadczoną przez podatnika. W pozycji 33 załącznika do ww. rozporządzenia, wskazane są jako zwolnione: dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników. W związku z tym, że Spółka wynajmuje mieszkanie na rzecz swego pracownika, czynność ta jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania.

Wprawdzie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia stanowi, że zwolnień, m.in. § 2 nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego, jednak Spółka uważa, że wyłączenie to jej nie dotyczy. Kontekst wyłączenia jest jasny chodzi o sprzedaż gazu płynnego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, gdyż przepis stanowi, że wyłączenie zwolnienia jest bez względu na osiągnięty obrót. Obrotem w rozumieniu tego przepisu jest obrót z tytułu sprzedaży gazu płynnego na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Przepis wskazuje zatem, że podatnicy, którzy sprzedają gaz płynny na rzecz takich osób nie mogą skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nawet z uwagi na nieprzekroczenie progów obrotu na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Skoro Spółka nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a jedynie na rzecz przedsiębiorców, zatem nie występuje u niej obrót podlegający ewidencjonowaniu, a tym samym przepis § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia jej nie dotyczy. Reasumując, w przekonaniu Spółki, jest ona zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży dokonywanej na rzecz pracownika (podnajem mieszkania).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy