Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego opisanej powyżej nieruchomości wraz ze znajdującymi się na niej budynkami i budowlami będzie podlegać opoda... - Interpretacja - IPPP1/443-303/12-2/IGo

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.04.2012, sygn. IPPP1/443-303/12-2/IGo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego opisanej powyżej nieruchomości wraz ze znajdującymi się na niej budynkami i budowlami będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też będzie zwolniona od tego podatku?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.04.2012r. (data wpływu 06.04.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06.04.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka Akcyjna w likwidacji zamierza dokonać odpłatnego zbycia prawa użytkowania wieczystego o łącznej powierzchni 6.358 m2 (dalej Nieruchomość) wraz z jej zabudową:

  1. budynkiem typu L o funkcji biurowej, o powierzchni użytkowej 5.400 m2, wybudowanym w 1976 r. (Obiekt 1), wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  2. budynkiem typu B o funkcji handlowo-usługowej, o powierzchni użytkowej 7.978,3m2, wybudowanym w 1976 r. (Obiekt 2), wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi,
  3. zewnętrzną siecią wodociągową przeciwpożarową, wybudowaną w 1976 r. (Obiekt 3),
  4. placem z kostki klinkierowej, wybudowanym w 1951 r. (Obiekt 4).

Powyżej opisane obiekty zostały wybudowane przez P (dalej Przedsiębiorstwo), któremu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w stosunku do tych obiektów (z uwagi na brak przepisów o VAT w okresie budowy).

Wartość początkowa Obiektu 1 na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Przedsiębiorstwo wynosiła 4.391,44 zł (po uwzględnieniu denominacji), a z uwzględnieniem aktualizacji wynikającej z odrębnych przepisów - 3.262.521,12 zł. Nakłady poniesione przez Przedsiębiorstwo w dniu 29.12.2006 r. na jego ulepszenie wynosiły 7.121,25 zł.

Wartość początkowa Obiektu 2 na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Przedsiębiorstwo wynosiła 7.818,67 zł (po uwzględnieniu denominacji), a z uwzględnieniem aktualizacji wynikającej z odrębnych przepisów - 5.596.838,61 zł.

Wartość początkowa Obiektu 3 na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Przedsiębiorstwo wynosiła 49,83 zł (po uwzględnieniu denominacji), a z uwzględnieniem aktualizacji wynikającej z odrębnych przepisów - 35.786,06 zł.

Wartość początkowa Obiektu 4 na dzień wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przez Przedsiębiorstwo wynosiła 171,69 zł. (po uwzględnieniu denominacji), a z uwzględnieniem aktualizacji wynikającej z odrębnych przepisów - 214.603,91 zł. Nakłady poniesione przez Przedsiębiorstwo w dniu 12.12.1997r. na jego modernizację wynosiły 43.816,75 zł.

Przedsiębiorstwo nie ponosiło nakładów inwestycyjnych na Obiekt 2 i Obiekt 3, względem których miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, Obiekt 1 i Obiekt 2 Przedsiębiorstwo wykorzystywało do prowadzenia działalności poligraficznej, a od 1991 roku Obiekty te przeznaczyło na wynajem. Przy czym wielkość powierzchni wynajmowanej innym podmiotom w ww. okresie była zmienna. Znajdujące się w ww. Obiektach toalety, windy, ciągi komunikacyjne i pomieszczenia techniczne nie były przedmiotem odrębnej umowy najmu, bowiem do korzystania z nich byli uprawnieni wszyscy najemcy. Inne obiekty nie były wynajmowane przez Przedsiębiorstwo.

W dniu 23.03.2007 r., Przedsiębiorstwo zostało przekształcone w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa - Z... Spółka Akcyjna (dalej Spółka). Spółka została wpisana w dniu 26.07.2007 roku pod numerem KRS do Rejestru Przedsiębiorców, prowadzonego przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy w Krajowym Rejestrze Sądowym. W wyniku komercjalizacji Spółka przejęła cały majątek trwały i obrotowy Przedsiębiorstwa (w tym ww. Nieruchomość i Obiekty), który został wprowadzony do ewidencji Spółki według wartości ewidencyjnej.

Spółka (wcześniej Przedsiębiorstwo) prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, tj. działalność poligraficzną (do 22.04.2010 roku) oraz najem nieruchomości (do dnia dzisiejszego). Wszystkie środki trwałe posiadane przez Spółkę, w tym ww. Nieruchomość i Obiekty, służą do prowadzenia powyższej działalności.

Nakłady poniesione przez Spółkę na ulepszenie Obiektu 1 wynosiły 114.072,45 zł. (w dniu 30.06.2009 r. - 93.580,65 zł., w dniu 30.09.2010 r. - 20.491,80 zł). W stosunku do pozostałych obiektów Spółka nie ponosiła nakładów inwestycyjnych, względem których miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Od dnia komercjalizacji do dnia dzisiejszego Obiekt 1 i Obiekt 2 Spółka wynajmuje innym podmiotom, przy czym wielkość powierzchni wynajmowanej w tym okresie była zmienna. Od 01.11.2010 roku do 17.10.2011 roku - 320,3 m2, a od 17.10.2011 roku - 190 m2 powierzchni użytkowej w Obiekcie 1 Spółka wykorzystuje jako pomieszczenia biurowe do prowadzenia własnej działalności (wcześniej ww. powierzchnia była wynajmowana innym podmiotom). Obiekt 4 Spółka od 2008 roku wynajmuje podmiotom zewnętrznym na miejsca parkingowe. Najem ww. obiektów jest opodatkowywany podatkiem VAT. Obiekt 3 nie jest odpłatnie udostępniany przez Spółkę innym podmiotom.

Dla wyżej wymienionej Nieruchomości nie został określony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, brak również decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Według wypisu z rejestru gruntów Nieruchomość jest zaliczana do Innych terenów zabudowanych. Zgodnie z ustaleniami Studium Uwarunkowań Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego miasta uchwalonego przez Radę miasta uchwałą z dnia 10 października 2006 r. teren, na którym znajduje się Nieruchomość, położony jest na obszarze w strefie centrum miasta o oznaczeniu C/UH > 30 - tereny wielofunkcyjne z dopuszczenie funkcji sprzedaży o powierzchni sprzedaży powyżej 2000m2 i o maksymalnej wysokości zabudowy powyżej 30 m.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż prawa użytkowania wieczystego opisanej powyżej nieruchomości wraz ze znajdującymi się na niej budynkami i budowlami będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też będzie zwolniona od tego podatku...

Zdaniem wnioskodawcy sprzedaż opisanej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wolne od podatku jest zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z powyższego wynika, że w przypadku dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu wraz ze znajdującymi się na nim budynkami lub budowlami, sposób opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu będzie uzależniony od sposobu opodatkowania dostawy takich obiektów, tzn. jeśli ich dostawa będzie opodatkowana, to opodatkowana będzie również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu; jeśli natomiast ich dostawa będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, to również dostawa prawa użytkowania wieczystego gruntu będzie zwolniona od podatku. W sprawie kluczowe znaczenie ma zatem rozstrzygnięcie, czy dostawa poszczególnych obiektów zabudowujących Nieruchomość będzie korzystała ze zwolnienia z VAT, czy też nie.

W tym zakresie należy odwołać się do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zwolnienie przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT może zatem znaleźć zastosowanie dopiero wówczas, gdy nie ma zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT odnoszący się do dostawy budynku / budowli dokonywanej w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim albo w okresie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia.

Pojęcie pierwszego zasiedlenia zdefiniowane jest w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT jako oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Odnosząc to do analizowanego stanu faktycznego, należy stwierdzić, że z punktu widzenia art. 2 pkt 14 ustawy o VAT spośród obiektów znajdujących się na Nieruchomości można wyodrębnić dwie grupy:

  1. Obiekt 1, Obiekt 2 i Obiekt 4, które były przedmiotem pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, ponieważ były już oddane do odpłatnego korzystania innym podmiotom, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - konkretnie były one przedmiotem najmu.

Spółka, jak również jej poprzednik prawny - Przedsiębiorstwo, ponosili wydatki na ulepszenie Obiektu 1 i Obiektu 4, jednakże wydatki te nie przekroczyły 30% wartości początkowej, ustalonej na dzień ich poniesienia, z uwzględnieniem aktualizacji wynikającej z odrębnych przepisów.

Przedsiębiorstwo, a od dnia komercjalizacji Spółka wynajmuje powierzchnie w Obiekcie 1 i Obiekcie 2 innym podmiotom, a zatem nastąpiło pierwsze zasiedlenie tych obiektów w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Natomiast oddanie Obiektu 4 w najem przez Spółkę miało miejsce w 2008 r. i wówczas miało miejsce jego pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Od momentu pierwszego zasiedlenia Obiektu 1, Obiektu 2 i Obiektu 4 upłynęły zatem ponad 2 lata. To oznacza, że planowana dostawa tych obiektów będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

  1. Obiekt 3 - który nigdy nie był oddany do odpłatnego korzystania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi. W szczególności należy bowiem podkreślić, że nabycie własności budynków i budowli przez Spółkę, w wyniku przekształcenia Przedsiębiorstwa, nie nastąpiło w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Było to nabycie własności wskutek sukcesji uniwersalnej - stanowiące zdarzenie pozostające poza zakresem zastosowania przepisów ustawy o VAT.

Planowana przez Spółkę dostawa Obiektu 3 będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. W konsekwencji w stosunku do niej nie będzie możliwe zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, który to przepis nie może mieć zastosowania do dostawy w takich warunkach. Natomiast w stosunku do dostawy powyższych budowli spełnione będą przesłanki zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, ponieważ dostawa:

  • nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT,
  • w stosunku do obiektów będących przedmiotem dostawy Spółce, ani jej poprzednikowi prawnemu tj. Przedsiębiorstwu, nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  • Spółka, ani jej poprzednik prawny nie ponosili wydatków na ulepszenie przedmiotowych budowli, w stosunku do których mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Reasumując: zwolnienie od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części skutkuje, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia, automatycznym zwolnieniem od podatku prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym znajdują się te budynki i budowle.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie