
Temat interpretacji
Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, iż wnioskodawca prowadzi biuro rachunkowe, posiadając licencję Ministra Finansów na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych.Podatnik wskazuje, że świadczy usługi wyłącznie dla podmiotów gospodarczych, w zakres których wchodzą następujące czynności:- dokonywanie zapisów w ewidencjach dla celów podatkowych między innymi w księdzeprzychodów i rozchodów, w rejestrach VAT, ewidencji przychodów,- prowadzenie dokumentacji pracowniczej,- sporządzanie list płac,- obliczanie składek ZUS.służących do sporządzania deklaracji podatkowych i ZUS, miedzy innymi: PIT-5, PIT-5L, VAT-7, VAT-7K, PIT-36, DRA.
Wnioskodawca informuje, iż nie świadczy usług dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej oraz nie sporządza deklaracji podatkowych dla podmiotów gospodarczych, dla których nie prowadzi ewidencji dla celów podatkowych.Zaznacza ponadto, że nie jest doradcą podatkowym. Świadczy wyłącznie usługi zgodnie z uprawnieniami licencji Ministra Finansów na usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych.Jednocześnie strona wskazuje, iż rozpoczynając działalność gospodarczą wybrała zwolnienie od podatku VAT na podstawie art.14 ust.6 obowiązującej wówczas ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 11, poz.50 ze zm. ), kontynuując ją w kolejnych latach jako zwolnioną z podatku VAT w trybie art.14 ust.1 cyt. ustawy, a od 1 maja 2004r. na podstawie art.113 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54, poz.535 ze zm. ).Strona w przedmiotowym wniosku przedstawiła opinię organu statystycznego ( wydaną na jej pisemny wniosek ), zgodnie z którą wykonywane usługi polegające na prowadzeniu księgi podatkowej łącznie ze sporządzeniem deklaracji podatkowych kwalifikowane jako usługi w zakresie księgowości mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.12.20-00.00. Natomiast usługi doradztwa podatkowego umieszczone w grupowaniu PKWiU 74.12.30-00.00 dotyczą tylko sporządzania deklaracji podatkowych na odrębne zlecenie.
Ponadto podatnik zaznacza, iż wraz z uzyskaną opinią otrzymał informację, że ww. grupowania dotyczą zarówno Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( Dz. U. Nr 42, poz.264 ze zm. ) stosowanej do celów podatku VAT do dnia 31.12.2006r. jak i Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( Dz. U. Nr 89, poz.844 ze zm. ).
Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego z zapytaniem, czy w związku z wejściem w życie z dniem 31.01.2005r. ustawy z dnia 16 grudnia 2004r. o zmianie ustawy o doradztwie podatkowym oraz ustawy o rachunkowości ( Dz. U. z 2005r. nr 10, poz.66 ze zm. ), między innymi w części zawierającej określenie czynności doradztwa podatkowego, przysługuje mu nadal prawo korzystania ze zwolnienia od podatku VAT w trybie art.113 ust.13 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm. ).
W przedmiotowym wniosku strona wyraziła opinię, że po 31 stycznia 2005r. ma nadal prawo korzystać ze zwolnienia, na podstawie art.113 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zm. ).
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego sprawy, stanowiska przedstawionego przez podatnika oraz obowiązujących w omawianym zakresie przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko podatnika jest prawidłowe.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ) zwanej dalej ustawą o VAT, podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.Przez świadczenie usług, o którym mowa we wskazanym powyżej przepisie w myśl art.8 ust.1 pkt 1 powołanej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ( ... ).Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych ( art.8 ust.3 ).
W świetle przepisu art.113 ust.1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro. Do kwoty wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.Ust. 2 tego artykułu stanowi, iż do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jeśli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych podmiotowo przekroczy kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, wówczas w myśl art. 113 ust. 5 zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę.Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 15 listopada 2005r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U Nr 229, poz.1949 ), kwota odpowiadająca w 2006r. wartości 10.000 euro wynosi 39.200,00zł.Wskazuje się jednak, iż zgodnie z zapisem zawartym w art.113 ust.13 pkt 2 powołanej ustawy zwolnień, o których mowa powyżej nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.
Zgodnie z definicją zawartą w art.2 ust.1 ustawy z dnia 5 lipca 1996r. o doradztwie podatkowym ( tekst jednolity: Dz. U. z 2002r. Nr 9, poz. 86 ), po zmianie obowiązującej od 01.02.2005r. wprowadzonej ustawą z dnia 16 grudnia 2004r. ( Dz. U. Nr 10, poz.66 ) czynności doradztwa podatkowego obejmują:1) udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych,2) prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,3) sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie.
Jednocześnie na mocy wprowadzonego do ww. ustawy art.3a podmioty uprawnione, zgodnie z odrębnymi przepisami, do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych mogą również wykonywać czynności, o których mowa w art.2 ust.1 pkt 2 i 3.Dla potrzeb opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi identyfikowane są na podstawie klasyfikacji statystycznych ( art.8 ust.3 ustawy o VAT ).Do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zaklasyfikowaniem tych czynności do właściwych grupowań statystycznych,obowiązany jest podatnik.
Zatem do ustalenia, czy biuro rachunkowe ma prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego konieczne jest przyporządkowanie wykonywanych czynności do określonego symbolu PKWiU.
Kompetencyjnymi do wydawania opinii klasyfikacyjnymi są wyłącznie organy statystyczne.Organy podatkowe nie są upoważnione do wydawania opinii w tym zakresie.Według przedstawionej przez podatnika klasyfikacji statystycznej wykonywane przez niego usługi polegające m. in. na prowadzeniu ksiąg przychodów i rozchodów łącznie ze sporządzaniem deklaracji podatkowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.12.20-00.00 jako usługi w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych .Zgodnie z zasadą wyrażoną w art.8 ust.3 powołanej ustawy, uwzględniając przedstawioną przez wnioskodawcę klasyfikacją statystyczną przedmiotowych usług o symbolu PKWiU 74.12.20-00.00 podatnik może korzystać ze zwolnienie podmiotowego, o którym mowa w art.113 ust1 ustawy.
Kompetencyjnymi do wydawania opinii klasyfikacyjnymi są wyłącznie organy statystyczne.Organy podatkowe nie są upoważnione do wydawania opinii w tym zakresie.Według przedstawionej przez podatnika klasyfikacji statystycznej wykonywane przez niego usługi polegające m. in. na prowadzeniu ksiąg przychodów i rozchodów łącznie ze sporządzaniem deklaracji podatkowych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.12.20-00.00 jako usługi w zakresie księgowości, z wyłączeniem deklaracji podatkowych .Zgodnie z zasadą wyrażoną w art.8 ust.3 powołanej ustawy, uwzględniając przedstawioną przez wnioskodawcę klasyfikacją statystyczną przedmiotowych usług o symbolu PKWiU 74.12.20-00.00 podatnik może korzystać ze zwolnienie podmiotowego, o którym mowa w art.113 ust 1 ustawy.
Interpretacja co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień jej wydania.
