Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

-nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy,

-prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 12 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 maja 2025 r. (wpływ 25 maja 2025 r.) oraz pismem z 25 maja 2025 r. (wpływ 26 maja 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Chciałby Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na transporcie sanitarnym osób na dializy. Transport polegałby na przewozie osób z miejsca zamieszkania do stacji dializ oraz ponownym transporcie do miejsca zamieszkania. Będzie Pan posiadał swój samochód specjalny sanitarny oraz będzie Pan uprawniony do jego kierowania.

Posiada Pan kurs kwalifikowanej pierwszej pomocy. Byłby Pan zatrudniony jako podwykonawca u osoby, która ma podpisaną umowę bezpośrednio ze stacją dializ. Tą stacją dializ jest firma XXX spółka z o.o. z siedzibą Xxx. Adres ul. xxxx. Wykonywałby Pan tą samą pracę na rzecz stacji dializ co Pana zleceniodawca.

W odpowiedzi na wezwanie, odpowiedział Pan na zadane przez Organ pytania w następujący sposób:

Na pytanie: „Czy jest Pan podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 450), wpisanym do rejestru podmiotów leczniczych?”

Odpowiedział Pan: „W rozumieniu art 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 450) , nie jestem podmiotem leczniczym wpisanym do rejestru podmiotów leczniczych.”

Na pytanie: „Czy usługi objęte zakresem wniosku, które będzie Pan świadczył, polegają wyłącznie na transporcie osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania, czy też oprócz usługi transportu będzie Pan świadczył dodatkowe/inne usługi (jeśli tak, należy wskazać jakie i je opisać)?”

Odpowiedział Pan: „Usługi, które będę świadczył polegają wyłącznie na transporcie osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania.”

Na pytanie: „Czy jest Pan właścicielem pojazdu, którym będzie Pan świadczył usługi objęte przedmiotem wniosku? Jeśli nie, to proszę wskazać czyją własnością jest ten samochód?”

Odpowiedział Pan: „Jestem właścicielem pojazdów, którymi będę świadczył usługi objęte przedmiotem transportu.”

Na pytanie: „Czy usługi przewozu osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania wykonywane będą na zlecenie lekarza czy na zlecenie osób/opiekunów przewożonych osób lub innych podmiotów - jakich?”

Odpowiedział Pan: „Usługi przewozu osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania wykonywane będą na zlecenie lekarza.”

Na pytanie: „Kto będzie otrzymywał zlecenie transportu ­bezpośrednio Pan, czy inny podmiot, który następnie będzie przekazywał je Panu?”

Odpowiedział Pan: „Zlecenie transportu będzie otrzymywał inny podmiot, który również wykonuje tą samą usługę na rzecz innej stacji dializ Xxx.”

Na pytanie: „Czy usługi przewozu osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania będą świadczone wyłącznie ze względów medycznych?”

Odpowiedział Pan: „Usługi przewozu osób do stacji dializ i miejsca zamieszkania będą świadczone wyłącznie ze względów medycznych.”

Na pytanie: „Czy będzie Pan świadczył usługi przewozu osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza?”

Odpowiedział Pan: „Będę świadczył usługi przewozu osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów, w których wykonywana jest działalność lecznicza.”

Na pytanie: „Czy przewóz osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania będzie transportem sanitarnym w rozumieniu art. 5 pkt 33a ustawy 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 146 ze zm.)?”

Odpowiedział Pan: „W rozumieniu art. 5 pkt 33a ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2024 r., poz. 146 ze zm.) transport ten będzie transportem sanitarnym czyli - przewozem osób albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu.”

Na pytanie: „Czy będzie Pan świadczył usługi przewozu pacjentów wymagających specjalnych warunków transportu?”

Odpowiedział Pan: „Będę świadczył usługi przewozu pacjentów wymagających specjalnych warunków transportu. Z uwagi na ograniczoną mobilność pacjentów samochody będą wyposażone w wózek inwalidzki, nosze, krzesło kardiologiczne, pasy bezpieczeństwa i rampy najazdowe dostosowane do wózka inwalidzkiego.”

Na pytanie: „Czy samochód, którym będzie Pan świadczył usługi przewóz osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania jest transportem sanitarnym, stanowi środek transportu lądowego, zgodnie z art. 161ba ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych?”

Odpowiedział Pan: „Samochód, którym będę świadczył usługi to samochód specjalny, który w dowodzie rejestracyjnym ma zapis sanitarny przewóz osób niepełnosprawnych. Stanowi środek transportu lądowego zgodnie z art. 161ba ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.”

Na pytanie: „Czy posiada Pan fachowe kwalifikacje zawodowe do udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie ratownictwa medycznego?”

Odpowiedział Pan: „Posiadam zaświadczenie o ukończeniu kursu w zakresie pierwszej pomocy i uzyskaniu tytułu ratownika.”

Na pytanie: „Czy wykonywane przez Pana usługi będą świadczone przez Pana w ramach wykonywania zawodów lekarza lub psychologa lub też zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej? Jeśli tak, należy wskazać przepisy na podstawie których, jest Pan uprawniony do udzielania świadczeń zdrowotnych.”

Odpowiedział Pan: „Wykonywane przeze mnie usługi nie będą świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza lub psychologa lub też zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej.”

Na pytanie: „Czy wykonywane przez Pana usługi stanowią usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia? Jeśli tak, to należy szczegółowo opisać na czym ta profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia polega (w czym się przejawia).”

Odpowiedział Pan: „Usługa transportu sanitarnego polegającego na przewozie pacjentów do placówki medycznej i do miejsca zamieszkania jest realizowana na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza, co podkreśla jej medyczny charakter. Przywracanie i poprawa zdrowia pacjenta polega na hemodializie - to procedura medyczna w której krew pacjenta jest oczyszczana pozaustrojowo. Dzięki czemu pacjenci zachowują prawidłowy stan zdrowia.”

Na pytanie: „Jeśli wykonywane przez Pana usługi, nie stanowią usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia to prosimy wskazać, czy stanowią one usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki medycznej?”

Odpowiedział Pan: „Nie dotyczy.”

Na pytanie: „W przypadku, gdy świadczone przez Pana usługi stanowią usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki medycznej należy wskazać:

a)Na czym ten ścisły związek będzie polegał?

b)Co (jaka usługa) będzie stanowić usługę podstawową, względem świadczonej przez Pana usługi?

c)Kto będzie wykonywał ww. usługę podstawową – Pan, czy inny podmiot? Jeśli inny podmiot, to jaki (należy np. wskazać czy jest to podmiot leczniczy)?

d)Czy usługi, które Pan będzie świadczył, są niezbędne do wykonania usługi podstawowej?

e)Czy usługa podstawowa jest zwolniona od podatku od towarów i usług stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 lub pkt 19 ustawy?

f)Czy głównym celem usług, które będzie Pan wykonywał jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia?”

Odpowiedział Pan:

a)Usługi mają ścisły związek z usługami w zakresie opieki medycznej ze względu na pacjentów. Są to osoby dializowane. Muszą zostać przewiezione do stacji dializ w celach hemodializy w wyznaczonym przez lekarza dniu oraz o wyznaczonej godzinie. Nie stawienie się na taką hemodializę skutkuje pogorszeniem staniu zdrowia lub śmiercią.

b)Usługą podstawową będzie hemodializa.

c)Usługę podstawową będzie wykonywał podmiot leczniczy tj. Xxx - ogólnopolska sieć stacji dializ.

d)Usługi które będę świadczył są niezbędne do wykonania usługi podstawowej z uwagi na pacjentów. Często są to osoby starsze, nie mające możliwości aby samodzielnie dotrzeć do stacji dializ. Transport sanitarny dla tych osób jest jedynym rozwiązaniem.

e)Usługi medyczne, w tym hemodializa, są zwolnione z VAT na podstawie przepisów zawartych w ustawie o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18-20, usługi te są uznawane za niezbędne do zachowania zdrowia.

f)Nie jest to głównym celem usług.”

Pytanie

Czy biorąc pod uwagę powyższą sytuację na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a i pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług będzie Pan zwolniony z podatku VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a i pkt 20 uważa Pan, że jest Pan zwolniony z podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

-nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy,

-prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnieniu od podatku podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę podmioty lecznicze lub inne podmioty wykonujące te usługi na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie odnosi się do usług w zakresie opieki medycznej oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze (pkt 18) oraz świadczonych na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza (pkt 18a).

Zatem, zwolnienie od podatku usług w zakresie opieki medycznej ma charakter podmiotowo – przedmiotowy.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia podmiotu leczniczego czy działalności leczniczej. Wobec tego, przy definiowaniu powyższych pojęć należy posiłkować się przepisami ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.).

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy o działalności leczniczej:

Przez podmiot wykonujący działalność leczniczą – rozumie się podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4, oraz lekarza lub pielęgniarkę wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5.

W świetle postanowień art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o działalności leczniczej:

Przez świadczenie zdrowotne – rozumie się działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Stosownie do art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej:

Podmiotami leczniczymi są:

1)przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236, 1222 i 1871 oraz z 2025 r. poz. 222) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej,

2)samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,

3)jednostki budżetowe, w tym państwowe jednostki budżetowe tworzone i nadzorowane przez Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw wewnętrznych, Ministra Sprawiedliwości lub Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, posiadające w strukturze organizacyjnej ambulatorium, ambulatorium z izbą chorych lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę podstawowej opieki zdrowotnej lub położną podstawowej opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 października 2017 r. o podstawowej opiece zdrowotnej (Dz. U. z 2022 r. poz. 2527 oraz z 2024 r. poz. 1897),

4)instytuty badawcze, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2024 r. poz. 534),

5)fundacje i stowarzyszenia, których celem statutowym jest wykonywanie zadań w zakresie ochrony zdrowia i których statut dopuszcza prowadzenie działalności leczniczej,

5a) posiadające osobowość prawną jednostki organizacyjne stowarzyszeń, o których mowa w pkt 5,

6)osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania,

7)jednostki wojskowe

– w zakresie, w jakim wykonują działalność leczniczą.

Należy w tym miejscu wskazać, że stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi transportu sanitarnego.

Ponieważ ustawodawca na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie zdefiniował pojęcia transportu sanitarnego – zasadne jest odwołanie się do legalnej definicji tego pojęcia sformułowanej w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 146 ze zm.) oraz pomocniczo do regulacji zawartych w przepisach Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1 ze zm.).

Należy bowiem zauważyć, że w świetle art. 132 ust. 1 lit. p Dyrektywy państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

Świadczenie usług transportu dla chorych lub rannych osób pojazdami do tego celu przeznaczonymi, przez odpowiednio upoważnione podmioty.

Stosownie do art. 5 pkt 33a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: Transport sanitarny przewóz osób albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu.

Zgodnie z art. 5 pkt 34 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: Świadczenie opieki zdrowotnej świadczenie zdrowotne, świadczenie zdrowotne rzeczowe i świadczenie towarzyszące.

W myśl art. 5 pkt 37 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: Świadczenie zdrowotne rzeczowe związane z procesem leczenia leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne.

Stosownie do art. 5 pkt 38 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: Świadczenie towarzyszące zakwaterowanie i adekwatne do stanu zdrowia wyżywienie w szpitalu lub w innym zakładzie leczniczym podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, usługi transportu oraz transportu sanitarnego, a także zakwaterowanie poza zakładem leczniczym podmiotu leczniczego, jeżeli konieczność jego zapewnienia wynika z warunków określonych dla danego świadczenia gwarantowanego.

Art. 5 pkt 40 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych stanowi:

Użyte w ustawie określenia oznaczają: Świadczenie zdrowotne działanie służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działanie medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich udzielania.

W myśl art. 161ba ust. 1 ww. ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

Transport sanitarny wykonywany jest specjalistycznymi środkami transportu lądowego, wodnego i lotniczego.

Art. 161ba ust. 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych stanowi, że:

Środki transportu sanitarnego, o których mowa w ust. 1, muszą spełniać cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane.

Zgodnie z art. 161c ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

1. Fundusz oraz podmiot leczniczy, zawierają umowy o wykonywanie transportu sanitarnego z podmiotami dysponującymi środkami transportu.

2. Do umów, o których mowa w ust. 1, zawieranych przez Fundusz stosuje się odpowiednio przepisy działu VI.

W myśl art. 133 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych:

Świadczeniodawcy mogą zlecać podwykonawcom udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawartej z Funduszem, jeżeli umowa tak stanowi. Przepis art. 132 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do § 6 pkt 1, 2 i 3 zarządzenia Nr 167/2019/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 29 listopada 2019 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju świadczenia zdrowotne kontraktowane odrębnie (Biuletyn Informacyjny NFZ z 2022 r. poz. 167 ze zm.):

Umowę zawiera się odrębnie dla następujących zakresów świadczeń:

1)dializoterapia otrzewnowa;

2)hemodializoterapia;

3)hemodializoterapia - z zapewnieniem 24-godzinnego dyżuru.

Powołane przepisy obligują zatem NFZ i podmioty lecznicze do zawierania umów o wykonywanie usług transportu sanitarnego, usługi te są bowiem elementem świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych – na zasadach określonych w dziale VI ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zgodnie z zarządzeniem Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia w świadczeniach zdrowotnych wyodrębnia się także dializy. Jednakże warunkiem wskazanym w art. 161c ust. 1 i 2 tej ustawy jest, aby podmioty, z którymi zawierane są te umowy, dysponowały środkami transportu, o których mowa powyżej.

A zatem, dla zastosowania zwolnienia od podatku w przypadku świadczenia usług transportu sanitarnego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy, podstawowe znaczenie ma jednoznaczne stwierdzenie, że są to faktycznie usługi transportu sanitarnego, tj. przewóz osób albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. Jedynie do tych czynności bowiem odnosi się zwolnienie, o którym mowa w ww. przepisie.

Jak wynika z opisu sprawy, chciałby Pan założyć jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na transporcie sanitarnym osób na dializy. Transport polegałby na przewozie osób z miejsca zamieszkania do stacji dializ oraz ponownym transporcie do miejsca zamieszkania. Będzie Pan właścicielem samochodu specjalnego sanitarny oraz będzie Pan uprawniony do kierowania nim. Posiada Pan kurs kwalifikowanej pierwszej pomocy. Byłby Pan zatrudniony jako podwykonawca u osoby, która ma podpisaną umowę bezpośrednio ze stacją dializ. Nie jest Pan podmiotem leczniczym wpisanym do rejestru podmiotów leczniczych. Usługi przewozu osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania wykonywane będą na zlecenie lekarza. Zlecenie transportu będzie otrzymywał inny podmiot, który również wykonuje tą samą usługę na rzecz innej stacji dializ. Usługi przewozu osób do stacji dializ i miejsca zamieszkania będą świadczone wyłącznie ze względów medycznych. W rozumieniu art. 5 pkt 33a ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych transport ten będzie transportem sanitarnym czyli - przewozem osób albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu. Będzie Pan świadczył usługi przewozu pacjentów wymagających specjalnych warunków transportu. Z uwagi na ograniczoną mobilność pacjentów samochody będą wyposażone w wózek inwalidzki, nosze, krzesło kardiologiczne, pasy bezpieczeństwa i rampy najazdowe dostosowane do wózka inwalidzkiego. Samochód, którym będzie Pan świadczył usługi to samochód specjalny, który w dowodzie rejestracyjnym ma zapis sanitarny przewóz osób niepełnosprawnych. Stanowi środek transportu lądowego zgodnie z art. 161ba ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Usługa transportu sanitarnego polegającego na przewozie pacjentów do placówki medycznej i do miejsca zamieszkania jest realizowana na podstawie skierowania wystawionego przez lekarza, co podkreśla jej medyczny charakter. Przywracanie i poprawa zdrowia pacjenta polega na hemodializie - to procedura medyczna w której krew pacjenta jest oczyszczana pozaustrojowo. Dzięki czemu pacjenci zachowują prawidłowy stan zdrowia. Usługi mają ścisły związek z usługami w zakresie opieki medycznej ze względu na pacjentów. Są to osoby dializowane. Muszą zostać przewiezione do stacji dializ w celach hemodializy w wyznaczonym przez lekarza dniu oraz o wyznaczonej godzinie. Nie stawienie się na taką hemodializę skutkuje pogorszeniem staniu zdrowia lub śmiercią. Usługą podstawową będzie hemodializa. Usługę podstawową będzie wykonywał podmiot leczniczy tj. Xxx - ogólnopolska sieć stacji dializ. Usługi które będzie Pan świadczył są niezbędne do wykonania usługi podstawowej z uwagi na pacjentów. Często są to osoby starsze, nie mające możliwości aby samodzielnie dotrzeć do stacji dializ. Transport sanitarny dla tych osób jest jedynym rozwiązaniem.

Pana wątpliwości dotyczą zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a oraz pkt 20 ustawy.

Odnosząc się do Pana wątpliwości, w pierwszej kolejności wymaga rozstrzygnięcia, czy świadczone przez Pana usługi będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 18a ustawy.

Ww. przepisy wprost wskazują, że zwolnieniu na ich podstawie podlegają usługi w zakresie opieki medycznej wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze oraz usługi świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.

Jak Pan wskazał w opisie sprawy, nie jest Pan podmiotem leczniczym w rozumieniu art. 4 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

W związku z powyższym, świadczone przez Pana usługi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, z uwagi na niespełnienie przez Pana przesłanki podmiotowej wynikającej z tych przepisów.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, zlecenia transportu będzie Pan otrzymywał nie bezpośrednio od podmiotu leczniczego, lecz od innego podmiotu, który również wykonuje tę samą usługę na rzecz podmiotu leczniczego (stacji dializ). Wskazał Pan, że będzie Pan zatrudniony jako podwykonawca u osoby, która ma podpisaną umowę bezpośrednio ze stacją dializ.

Zatem nie można uznać, że usługi, które będzie Pan świadczył, polegające na transporcie osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania, będą świadczone na rzecz podmiotu leczniczego na terenie jego zakładu leczniczego, w którym wykonywana jest działalność lecznicza.

W konsekwencji, świadczone przez Pana usługi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 i 18a ustawy.

Zatem Państwa stanowisko dotyczące w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Następnie należy rozstrzygnąć, czy świadczone przez Pana usługi będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Pana opis sprawy oraz powołane przepisy należy uznać, iż będzie Pan świadczył usługi w zakresie transportu sanitarnego w rozumieniu art. 5 pkt 33a ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Wskazał Pan, że transport ten będzie transportem sanitarnym czyli przewozem osób albo materiałów biologicznych i materiałów wykorzystywanych do udzielania świadczeń zdrowotnych, wymagających specjalnych warunków transportu, a samochód, którym będzie Pan świadczył usługi stanowi środek transportu lądowego zgodnie z art. 161ba ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wobec powyższego należy uznać, że świadczone przez Pana usługi polegające na transporcie sanitarnym osób do stacji dializ oraz do miejsca zamieszkania będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy.

Tym samym, Pana stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Pana usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 20 ustawy należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Pan ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.