
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż do lipca 2004r. Wnioskodawca prowadził działalność w dwóch zasadniczych obszarach, tj. zajmował się działalnością przesyłową jako Operator Systemu Przesyłowego (OSP) oraz działalnością w zakresie obrotu energią. W związku z wymogami prawa Unii Europejskiej nakazującymi wyodrębnienie ze struktur wnioskodawcy działalności przesyłowej, utworzył on odrębny podmiot (dalej zwany: Operatorem), zajmujący się działalnością przesyłową. Posiadany przez Wnioskodawcę majątek niezbędny do prowadzenia tej działalności został udostępniony Operatorowi do używania na podstawie umowy dzierżawy. W związku z przyjęciem przez Radę Ministrów dokumentu program dla elektroenergetyki Wnioskodawca stanął przed koniecznością podjęcia dalszych działań restrukturyzacyjnych. Jednym z celów przyjętego programu jest realizacja wymogów wynikających z przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. Prawo energetyczne, w szczególności art. 9k, zgodnie z którym Operator Systemu Przesyłowego działa w formie spółki akcyjnej, której jedynym akcjonariuszem jest Skarb Państwa. Z punku widzenia Wnioskodawcy realizacja tego programu wymaga trwałego wyposażenia Operatora w majątek służący do prowadzenia działalności w zakresie przesyłu energii elektrycznej zgodnie z planami właścicielskimi cel ten zostanie osiągnięty poprzez wydzielenie ze Spółki majątku służącego do prowadzenia działalności w zakresie przesyłowej na rzecz Operatora w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks Spółek Handlowych. Podział ten zostanie przeprowadzony po przekazaniu przez Wnioskodawcę wszystkich akcji Operatora na rzecz Skarbu Państwa. Przedmiotem wydzielenia na rzecz Operatora ma być majątek służący obecnie tej spółce do wykonywania działalności przesyłowej, na który składają się m.in. funkcjonująca sieć przesyłowa wraz z wartościami niematerialnymi i prawnymi. Wraz z majątkiem przesyłowym na rzecz Operatora zostaną przeniesione prawa i obowiązki związane z tym majątkiem, w tym wszelkie kontrakty z nim związane. Z uwagi na fakt, iż obecnie Wnioskodawca wykorzystuje przedmiotowy majątek do działalności gospodarczej w zakresie dzierżawy jest on wyodrębniony nie tylko organizacyjnie, lecz także finansowo, tj. przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do tej części przedsiębiorstwa.
Zdaniem Spółki podział Spółki polegający na wydzieleniu przedsiębiorstwa przesyłowego na rzecz innego podmiotu pozostaje bez wpływu na prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W ocenie Naczelnika tut. Urzędu w przedstawionym stanie faktycznym mamy doczynienia ze zbyciem składników majątkowych przedsiębiorstwa, a w konsekwencji przedmiotowa transakcja nie podlega wyłączeniu z zakresu opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze fakt, iż przedmiotowa czynność podlega opodatkowaniu VAT pozostaje ona bez wpływu na prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego związanego z majątkiem będącym przedmiotem wydzielenia.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
