POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1438/443/314-156/2006/AZ

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.12.2006, sygn. 1438/443/314-156/2006/AZ, Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 22.09.2006r. (wpływ do Urzędu Skarbowego 27.09.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii dotyczącej korekty podatku od towarów i usług naliczonego w przypadku rozszerzenia usług świadczonych z wykorzystaniem remontowanych nieruchomości (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług) o usługi zwolnione z tego podatku,


Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Ursynów postanawia:


uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż podatnik od maja 2004 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą C (jest podatnikiem podatku od towarów i usług).

W ramach prowadzonej działalności podatnik remontuje pałac w miejscowości X oraz dokonuje adaptacji siedliska w miejscowości Y na budynki wypoczynkowe w gospodarstwie agroturystycznym.

W przypadku siedliska w miejscowości Y zakupione budynki zostały praktycznie wyburzone w całości, a na ich miejsce powstają nowe obiekty. Według informacji zawartych we wniosku obydwie nieruchomości, po wyremontowaniu będą stanowiły gospodarstwa agroturystyczne lub pensjonaty i zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Po zakończeniu remontu obydwie nieruchomości zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych, a wydatki związane z realizowanymi inwestycjami powiększą wartość początkową środków trwałych, które zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będą amortyzowane po oddaniu nieruchomości do użytkowania.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż z chwilą podjęcia decyzji o rozszerzeniu zakresu świadczonych usług dodatkowo o usługi zwolnione z podatku od towarów i usług, powstaje obowiązek korygowania podatku od towarów i usług naliczonego przez 10 kolejnych lat od chwili oddania środków trwałych do użytkowania.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów informuje, iż na podstawie art. 14a § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości miejscowej Naczelnik Urzędu Skarbowego, na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, po przedstawieniu przez podatnika stanu faktycznego oraz własnego stanowiska.

Z wniosku podatnika wynika, że zamierza ona rozszerzyć działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług o usługi zwolnione.

Zgodnie z art.86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 cyt. ustawy.

W przypadku rozszerzenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług o usługi zwolnione powstaje obowiązek dokonania korekty podatku naliczonego, gdyż zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przysługuje wyłącznie w przypadku wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podatnik może obniżyć podatek należny o taką część kwoty podatku naliczonego, którą może proporcjonalnie przypisać czynnościom dającym prawo do odliczenia.

Zgodnie z art.91 ust.1 ww. ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego.

Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W myśl art.91 ust.2 ww. ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat a w przypadku nieruchomości w ciągu 10 lat, licząc począwszy od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości jednej dziesiątej, kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty (art. 91 ust. 3 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 91 ust. 8 ww. ustawy korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Urząd Skarbowy Warszawa-Ursynów