
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 6 grudnia 2005r. (data wpływu: 8 grudnia 2005r.) uzupełnionego pismem w dniu 21 lutego 2006r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, złożonego przez: Gminęw sprawie wyjaśnienia, czy Gmina powinna wystawić faktury VAT potencjalnym nabywcom lokali użytkowych (sprzedawanych jako towary używane) za operaty szacunkowe, Naczelnik Urzędu Skarbowego we Wschowie uznaje stanowisko Podatnika w za nieprawidłowea w sprawie możliwości odliczania naliczonego podatku od towarów i usług z wystawionych przez rzeczoznawcę faktur zakupu za sporządzenie operatu szacunkowego uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 8 grudnia 2005r. (data wpływu) Gmina zwróciła się do tutejszego Urzędu z wnioskiem, uzupełnionym pismem z dnia 20 lutego 2006r. ( data wpływu 21 litego 2006r.), o potwierdzenie stanowiska, czy przy sprzedaży lokali użytkowych, Gmina powinna wystawić faktury VAT potencjalnym nabywcom lokali użytkowych za operaty szacunkowe oraz czy może odliczyć podatek od towarów i usług z faktur zakupu od rzeczoznawcy za sporządzenie operatów szacunkowych.
Z przedstawionego przez Stronę stanu
faktycznego wynika, iż Gmina zamierza sprzedać lokale użytkowe, jako towary używane . Przed dokonaniem sprzedaży konieczna jest ich wycena sporządzona przez rzeczoznawcę majątkowego.
Gmina Wschowa zleca wycenę przedmiotowych lokali rzeczoznawcy majątkowemu, który świadczy na rzecz Gminy usługę sporządzenia operatu szacunkowego. Koszt sporządzenia operatu szacunkowego jest stały dla lokali użytkowych.
Zgodnie z uchwałą Rady Gminy dotyczącą sprzedaży lokali użytkowych osoby chcące nabyć przedmiotowy lokal poza zapłatą ceny ustalonej w wysokości odpowiadającej wartości zbywanej nieruchomości określonej przez rzeczoznawcę są zobligowane do pokrycia kosztów sporządzenia operatu szacunkowego.
Nabywcy lokali użytkowych dokonują wpłat za sporządzenie operatu szacunkowego w kasie Urzędu Miasta i Gminy przed nabyciem lokalu.
Z pisma Gminy wynika, iż przedmiotem dostawy są lokale użytkowe używane, których wartość ustalana jest przez rzeczoznawcę majątkowego.
Rzeczoznawca majątkowy wystawia Gminie za wykonanie operatu szacunkowego fakturę VAT, opodatkowując w/w usługę.
Gmina podnosi w przedmiotowym piśmie, iż nie świadczy usług sporządzania operatów szacunkowych, lecz je kupuje. Nabywcy lokali poza zapłatą ceny ustalonej w wysokości odpowiadającej wartości zbywanej nieruchomości określonej przez rzeczoznawcę są zobligowani do pokrycia kosztów sporządzenia operatu szacunkowego. Nabywcy dokonują wpłat za sporządzenie operatu szacunkowego jeszcze przed podpisaniem umowy kupna - sprzedaży w formie aktu notarialnego.
Zdaniem Strony należy wystawić notę księgową nabywcom lokali użytkowych za sporządzenie operatów szacunkowych. Nie należy wystawiać faktury VAT, gdyż Gmina Wschowa nie świadczy usług sporządzenia operatu szacunkowego. Gmina kupuje usługi sporządzenia operatów szacunkowych. W przypadku, kiedy następuje sprzedaż nieruchomości, a nabywca zgodnie z umową musi zapłacić za sporządzenie operatu szacunkowego, na
sprzedaż nieruchomości należy wystawić fakturę VAT, a za operaty szacunkowe notę księgową.
Gmina nie odlicza naliczonego podatku od towarów i usług z faktur zakupu wystawionych przez rzeczoznawcę za sporządzenie operatu szacunkowego, gdyż nabyta usługa sporządzenia operatu szacunkowego dotyczy sprzedaży zwolnionej od podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze treść oraz zakres zapytania Naczelnik Urzędu Skarbowego we Wschowie wyraża następującą ocenę prawną stanowiska pytającego:
Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 154, poz.535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem" podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku towarów od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2 - 22, art. 30 -32, art.119 oraz art.120 ust.4 obrotem jest
kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
W art.29 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, postanowiono, iż w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.
Zgodnie z art.19 ust. 11 powołanej ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek,
ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.
W art.106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług postanowiono, że podatnicy, o których mowa w art.15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust.2, 4 i 5 oraz art.119 ust.10 i art.120 ust.16.
Stosownie do art.106 ust.3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przepisy ust.1 i 2 stosuje się odpowiednio do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z § 14 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają
zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 90, poz. 798 z późn. zm.) jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część lub całość należności, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymano część lub całość należności od nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2.
Z treści uchwały nr XXXII/334/05 Rady Miejskiej we Wschowie z dnia 14 września 2005r. wynika, iż kupujący nieruchomość zobligowany jest poza ceną nabycia lokalu, do pokrycia kosztów sporządzenia operatu szacunkowego. Zatem, stanowi on element ceny zbycia lokalu.
W związku z powyższym, gdy potencjalny nabywca przed nabyciem lokalu użytkowego dokona wpłaty na rzecz Gminy Wschowa za sporządzenie operatu szacunkowego, to Gmina Wschowa w oparciu o wyżej wymienione przepisy podatkowe, w terminie nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym otrzymała część należności od nabywcy wystawia fakturę VAT, z właściwą
dla tej czynności stawką podatku od towarów i usług. Wystawiona faktura zaliczkowa będzie, w tym przypadku odzwierciedleniem poniesionego przez sprzedającego kosztu operatu szacunkowego.
Mając na uwadze treść oraz zakres zapytania, a także przytoczone przepisy prawa, Naczelnik Urzędu Skarbowego we Wschowie nie podziela stanowiska podatnika, iż w przypadku gdy osoba chcąc nabyć lokal użytkowy pokrywa koszty sporządzenia operatu szacunkowego, to Gmina wystawia zamiast faktury VAT notę księgową osobom wpłacającym.
Natomiast, podziela stanowisko Strony w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup usług sporządzenia operatu szacunkowego, bowiem nabyta usługa związana jest ze sprzedażą zwolniona od podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art.86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim
towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Z uwagi na fakt, iż sprzedaż towarów używanych zwolniona jest przedmiotowo z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi sporządzenia operatu szacunkowego.
Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące na dzień jej wydania przepisy prawa.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie Stronie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze, za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia - art.14a § 4 i art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.
W myśl art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej
zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
Wnosząc zażalenie należy uiścić opłatę skarbową w znaczkach skarbowych w kwocie 5zł od zażalenia oraz 0,50zł od każdego załącznika, zgodnie z ustawą z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.).
