
Temat interpretacji
Gmina X będzie w przyszłości realizowała dwie inwestycje:modernizację Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji,zagospodarowanie Centrum Wsi Y.Ww. inwestycje będą dofinansowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006, działanie: 2.3 - "odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego". Dodatkowo Strona poinformowała, iż nie wystąpi związek pomiędzy przewidzianymi do realizacji ww. inwestycjami z przyszłą sprzedażą opodatkowaną, zaś umowy dotyczące współfinansowania zostaną podpisane na przełomie miesiąca czerwca i lipca 2006 r.
Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Strona zadała pytanie, czy ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w
związku z realizowanymi inwestycjami.
Zajmując swe stanowisko Strona poinformowała, iż w jej opinii nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizowanymi inwestycjami.
Zgodnie z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w dniu 25 stycznia 2001 r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich, a Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001 r. Nr 30, poz. 502 ze zm.) bez kategorycznej i wyraźnej decyzji Komisji, nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę Europejską w ramach Programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskiwane, refundowane, lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób. Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy zgodnie z art. 87 Traktatu oraz w przypadku pomocy finansowanej
przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowo beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska.
Mając powyższe na uwadze, podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) w przypadku beneficjentów, będących podatnikami tego podatku, którym przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Odnosząc ww. uregulowania do rozwiązań w polskim prawodawstwie, stwierdzam, iż w zakresie podatku od towarów i usług zgodnie z § 27a ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zmianami) zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub
importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu. W przypadkach o których mowa wyżej podatek wskazany na fakturze lub dokumencie celnym podlega zwrotowi w części w jakiej przypada on na wartość netto (bez podatku) towarów lub usług objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej w rozliczeniu końcowym umowy, z tym że zwrotowi nie podlega podatek zaliczany do kosztów kwalifikowanych objętych refundacją ze środków Unii Europejskiej. Zwrot podatku przysługuje ww. podmiotom, spełniającym następujące warunki:
1. w całości zapłaciły należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz podmioty te posiadają
oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne;
2. posiadają dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie środków refundowanych w wykonaniu umowy, o której mowa w ust. 1 § 27a;
3. posiadają zaświadczenie wydane przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa:
- o podpisaniu umowy, o której mowa w ust. 1 § 27a, przed dniem 1 maja 2004 r.
- zawierające określenie kwoty podatku, przypadającej na wartość netto (bez podatku) towarów i usług objętych dokonaną refundacją ze środków Unii Europejskiej, wyliczonej na podstawie faktur i dokumentów celnych, przyjętych do rozliczenia umowy, oraz wysokość udziału, w jakim ta kwota podatku i wartość towarów i usług zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej,
- potwierdzające wysokość kwoty podatku objętego refundacją ze środków Unii Europejskiej w związku z zaliczeniem go do kosztów kwalifikowanych,
-
zawierające wyszczególnienie numerów, dat i nazw wystawców faktur lub dokumentów celnych, które były wystawione na rzecz podmiotów wymienionych w § 27a ust. 1 i stanowiły podstawę refundowania ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych.
W świetle cytowanych przepisów Stronie nie przysługuje zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług w związku z tym, iż ewentualna umowa dotycząca realizacji ww. inwestycji zostanie dopiero zawarta, zaś ww. uregulowania dotyczące zwrotu podatku dotyczą umów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.
Z danych posiadanych przez tutejszy organ podatkowy wynika, iż Strona jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym podatek od towarów i usług. Dlatego też, biorąc pod uwagę stanowisko Strony, iż nie wystąpi związek pomiędzy przewidzianymi do realizacji ww. inwestycjami z przyszłą sprzedażą opodatkowaną, brak jest też podstaw do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), gdyż jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łukowie uznaje za prawidłowe stanowisko Strony zawarte we wniosku, dotyczące braku prawa do "możliwości zmniejszenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z planowanymi inwestycjami, tj. modernizacją Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji i zagospodarowaniem Centrum Wsi Y, realizowanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006, działanie: 2.3 - "odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego".
