
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz nr 3-6, jest nieprawidłowe.
Informuję, że w zakresie pytania oznaczonego we wyniku nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 8 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 18 lipca 2025 r. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 25 sierpnia 2025 r. (wpływ 29 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)
AAAA (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, którego miejsce siedziby oraz zarządu znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej poza granicami Polski oraz nie posiada udziałów (akcji) w spółkach mających siedzibę lub zarząd poza granicami Polski. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca złożył w dniu 5 sierpnia 2020 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w … aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego (druk AKC-R) gdzie wskazał, w pozycji 34 druku, że jest podmiotem wykonującym działalność w zakresie wyrobów akcyzowych: (1) podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, (2) objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego oraz (3) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką zerową podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie. W pozycji 37 tego formularza Wnioskodawca wskazał, rodzaj wyrobów podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym: paliwa silnikowe. W pozycji 38 tego formularza Wnioskodawca wskazał, rodzaj wyrobów objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego: paliwa opałowe, paliwa silnikowe, wyroby gazowe, oleje smarowe, preparaty smarowe.
Wnioskodawca nabywa i będzie nabywać używany przez Wnioskodawcę do celów opałowych gaz oznaczony kodem CN 2711 12 94. Gaz oznaczony kodem CN 2711 12 94 nabywany i używany przez Wnioskodawcę jest zwolniony od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (dalej jako: „UAkcyz”).
W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, Wnioskodawca buduje nowe pływające jednostki pełnomorskie (dalej jako: „Nowe Statki”) oraz dokonuje remontów i przebudów pływających jednostek pełnomorskich (dalej jako: „Remontowane Statki”).
Nowe Statki, już po ich zwodowaniu ale przed przekazaniem armatorowi, podlegają próbom. Próby te dokonywane są na pełnym morzu lub na uwięzi przy nabrzeżu portowym. Przeprowadzenie prób morskich i prób na uwięzi ma na celu, między innymi, sprawdzenie działania napędu Nowych Statków, czyli sprawdzenie działania silników spalinowych napędzających Nowe Statki oraz Remontowane Statki. Silniki spalinowe Nowych Statków napędzane są skroplonym gazem ziemnym (LNG) o kodzie CN 2711 11 00.
Wnioskodawca będzie kupować skroplony gaz ziemny o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi wyłącznie od pośredniczących podmiotów gazowych w rozumieniu art. 2 ust 1 pkt 23d UAkcyz. Tak nabywany LNG o kodzie CN 2711 11 00 będzie przez Wnioskodawcę zużywany do tych prób i nie będzie odsprzedawany armatorowi Nowego Statku. Remontowane Statki, po zakończeniu prac prowadzonych na tych statkach przez Wnioskodawcę (prace te mogą polegać na modernizacji jednostek napędowych - silników albo ich wymianie, w celu umożliwienia zasilania tych silników spalinowych gazem ziemnym) ale przed przekazaniem armatorowi, podlegają próbom. Próby te dokonywane są na pełnym morzu lub na uwięzi przy nabrzeżu portowym. Przeprowadzenie prób morskich i prób na uwięzi ma na celu, między innymi, sprawdzenie działania napędu Remontowanych Statków, czyli sprawdzenie działania silników spalinowych. Silniki spalinowe Remontowanych Statków napędzane są skroplonym gazem ziemnym (LNG) o kodzie CN 2711 11 00.
Wnioskodawca będzie kupować skroplony gaz ziemny o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi wyłącznie od pośredniczących podmiotów gazowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz mających swoją siedzibę na terytorium Polski. Tak nabywany LNG o kodzie CN 2711 11 00 będzie przez Wnioskodawcę zużywany do tych prób i nie będzie odsprzedawany armatorowi Remontowanego Statku.
Wnioskodawca nie jest podmiotem:
1) na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym;
2) znajdującym się w trudnej sytuacji, o której mowa w art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz.UE.L z 2014, Nr 187, str. 1, ze zm.).
Przedmiotem niniejszego wniosku są następujące zdarzenia przyszłe:
1) użycie przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi od krajowych pośredniczących podmiotów gazowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz;
2) użycie przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi od krajowych pośredniczących podmiotów gazowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo:
Spółka przed 1 lutego 2021 r. nie złożyła właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy i nie otrzymała potwierdzenia jego przyjęcia przed tym dniem, a następnie do 30 czerwca 2021 r. nie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym. Zgłoszenie rejestracyjne dokonane przez Spółkę opisano poniżej.
W dniu 5 sierpnia 2020 r., Spółka dokonała aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego (formularz AKC-R).
W sekcji B.4.34 formularza zaznaczono wszystkie 3 kwadraty, tj.:
1. podlegających opodatkowaniu podatkiem akcyzowym;
2. objętych zwolnieniem od podatku akcyzowego;
3. wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawka podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie.
W sekcji B.4.37 formularza zaznaczono kwadraty 5 i 14, tj.:
5. paliwa silnikowe;
14.wyroby energetyczne z zerową stawką.
W sekcji B.4.38 formularza zaznaczono kwadraty 4, 5, 6, 9 i 10 tj.:
4. paliwa opałowe;
5. paliwa silnikowe;
6. wyroby gazowe;
9. oleje smarowe;
10.preparaty smarowe.
W sekcji B.5.41 jako rodzaj i kod CN zużywanych wyrobów wskazano:
CN 2710 - paliwo żeglugowe, olej opałowy, olej smarowy;
CN 2711 - gaz (paliwo opałowe);
CN 3403 - preparaty smarowe, preparaty do mycia urządzeń.
Po 30 czerwca 2021 r. Spółka nie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym jako podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot gazowy.
Spółka nie będzie dokonywała sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 lub innych wyrobów gazowych.
W przypadku nabycia przez Spółkę gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00, sprzedawca tego gazu będzie wystawiał fakturę, a Spółka złoży oświadczenie o przeznaczeniu wyrobów gazowych do celów wskazanych w art. 31b ust. 3 pkt 1 ustawy.
Przedmiotem wniosku Spółki nie jest także wydanie interpretacji w zakresie zwolnienia od akcyzy - na podstawi art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym - gazu o kodzie CN 2711 12 94.
Pytania (oznaczone we wniosku nr 1, 3-6)
1) Czy w związku z zakupem przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków oraz Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi od krajowych pośredniczących podmiotów gazowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz Wnioskodawca będzie występować w charakterze pośredniczącego podmiotu gazowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz?
3) Czy użycie przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków oraz Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
4) Czy do użycia przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków i Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi znajdzie zastosowania zwolnione z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 1 lit. b UAkcyz?
5) Czy do użycia przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków i Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób znajdzie zastosowanie stawka podatku akcyzowego w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa UAkcyz?
6) Czy w związku z użyciem przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków i Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi nabytego od krajowych pośredniczących podmiotów gazowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji podatku akcyzowego?
Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 3-6)
Własne stanowisko Wnioskodawcy do pytania 1
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b UAkcyz, wyrobami gazowymi są wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.
Oznacza to, że skroplony gaz ziemny LNG o kodzie CN 2711 11 00 jest wyrobem gazowym.
Jak wspomniano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nabywa i będzie nabywać używany przez Wnioskodawcę do celów opałowych gaz oznaczony kodem CN 2711 12 94.
Gaz oznaczony kodem CN 2711 12 94 nie jest wyrobem energetycznym o kodzie CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 jest natomiast pozostałym paliwem opałowym, o którym mowa jest w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b UAkcyz. W art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b UAkcyz mowa jest bowiem o gazowych pozostałych paliwach opałowych. Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 UAkcyz, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13.
W związku z tym, używany przez Wnioskodawcę do celów opałowych gaz oznaczony kodem CN 2711 12 94 jest zwolniony od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 UAkcyz.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz, pośredniczącym podmiotem gazowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:
a) dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub
b) używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
c) używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub
d) będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
e) będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub
f) będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub g) będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym
- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 UAkcyz.
Wnioskodawca używa wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy ponieważ używa do celów opałowych gaz o kodzie CN 2711 12 94, który jest zwolniony od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 UAkcyz. Jednocześnie używając skroplonego gazu ziemnego o kodzie CN 2711 11 00, Wnioskodawca używać będzie wyrobu gazowego do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy ponieważ nie znajdzie tu zastosowanie zwolnienie wskazane w art. 31b ust. 3 pkt 1 lit. b UAkcyz. Zatem w stosunku do Wnioskodawcy zajdzie okoliczność, o której mowa jest w pkt b powyżej.
Ponadto, Wnioskodawca dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 UAkcyz.
W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie pośredniczącym podmiotem gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz.
Zatem w związku z zakupem przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków oraz Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi od krajowych pośredniczących podmiotów gazowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz Wnioskodawca będzie występować w charakterze pośredniczącego podmiotu gazowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz.
Własne stanowisko Wnioskodawcy do pytania 3
Zgodnie z art. 9c ust. 1 UAkcyz, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
2) sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
3) import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
4) użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
5) użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
a) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
b) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
c) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31 b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.
Ponieważ, jak już wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie używać wyrób gazowy w postaci skroplonego gazu ziemnego o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków i Remontowanych Statków podczas prób morskich i prób na uwięzi a jednocześnie, jak już wskazano w odpowiedzi na pierwsze pytanie, Wnioskodawca jest pośredniczącym podmiotem gazowym, to użycie przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków oraz Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na podstawie art. 9c ust. 1 pkt 4 UAkcyz.
Własne stanowisko Wnioskodawcy do pytania 4
Zgodnie z art. 31b ust. 3 pkt 1 lit. b UAkcyz, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu w żegludze, włączając rejsy rybackie, z wyłączeniem prywatnych rejsów.
Jak już wskazano powyżej, użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy jest czynnością podlegającą opodatkowaniu.
Dla zastosowania zwolnienia wskazanego w art. 31b ust. 3 pkt 1 lit. b UAkcyz istotną kwestią jest ustalenie znaczenia pojęcia „żegluga”. Pojęcie żeglugi nie zostało zdefiniowane w przepisach UAkcyz, zatem w tym zakresie należy odwołać się do Dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (dalej jako: „Dyrektywa”), której przepisy zostały implementowane do polskiego porządku prawnego.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. c tej Dyrektywy:
„Poza przepisami ogólnymi wymienionymi w dyrektywie 92/12/EWG w sprawie zwolnionych zastosowań produktów podlegających opodatkowaniu i bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych, Państwa Członkowskie zwalniają następujące produkty od podatku na warunkach, które ustanawiają do celów zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania takich zwolnień oraz zapobieżenia jakimkolwiek oszustwom podatkowym, unikaniu lub nadużyciom:
- produkty energetyczne dostarczane w celu zastosowania jako paliwo do celów żeglugi na wodach terytorialnych Wspólnoty (włącznie z połowami), z wyłączeniem prywatnej żeglugi niehandlowej, i energia elektryczna produkowana na pokładzie statku.
Dla celów niniejszej dyrektywy „prywatna żegluga niehandlowa” oznacza każde użycie statku przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną lub prawną, korzystającą z niej na zasadzie najmu lub w jakikolwiek inny sposób, we wszelkich innych celach niż handlowe, w szczególności innych niż w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz władz publicznych”.
Zatem żeglugą jest użycie statku wyłącznie w celach handlowych (w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz władz publicznych).
Takie zrozumienie pojęcia żegluga wynika również z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE):
- z dnia 13 lipca 2017 r. w sprawie C-151/16:
„W tym względzie Trybunał wyjaśnił, że omawiane pojęcie „żeglugi” wymaga, by odpłatne świadczenie usług było nierozerwalnie związane z przemieszczaniem się statku (zob. podobnie wyroki: z dnia 1 marca 2007 r., Jan De Nul, C-391/05, EU:C:2007:126, pkt 40; z dnia 10 listopada 2011 r., Sea Fighter, C-505/10, EU:C:2011:725, pkt 18). Z wyrażenia „nie w celu przewozu pasażerów lub towarów lub świadczenia usług za wynagrodzeniem”, zastosowanego w art. 14 ust. 1 lit. c) akapit drugi dyrektywy 2003/96 wynika, że żegluga objęta zakresem zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 14 ust. 1 lit. c) dotyczy wykorzystania paliwa, przy którym statek służy bezpośrednio do odpłatnego świadczenia usług (zob. analogicznie wyrok z dnia 1 grudnia 2011 r., Systeme Helmholz, C-79/10, EU:C:2011:797, pkt 21). Z tego wynika, że czynności żeglugi, które nie służą bezpośrednio odpłatnemu świadczeniu usług, nie mogą zostać zrównane z korzystaniem ze statku do celów handlowych w rozumieniu i w celu zastosowania tego przepisu i nie są w związku z tym objęte tym zwolnieniem (zob. analogicznie wyrok z dnia 1 grudnia 2011 r., Systeme Helmholz, C-79/10, EU:C:2011:797, pkt 27)”;
- z dnia 1 marca 2007 r. w sprawie C-391/05:
„Odnośnie do pojęcia „żegluga” w rozumieniu art. 8 ust. 1 lit. c) akapit pierwszy dyrektywy 92/81 Trybunał orzekł w pkt 23 ww. wyroku w sprawie Deutsche See-Bestattungs-Genossenschaft, że każda działalność żeglugowa w celach komercyjnych mieści się z zakresie zastosowania zharmonizowanego zwolnienia przewidzianego przez ten przepis. W pkt 25 tego wyroku Trybunał stwierdził, że przepis ten nie wprowadza żadnego zróżnicowania ze względu na cel danej żeglugi, ponieważ zakłócenia konkurencji, których uniknięciu służą przepisy dyrektywy, mogą pojawić się niezależnie od rodzaju żeglugi w celach komercyjnych. Z ww. wyroku w sprawie Deutsche See-Bestattungs-Genossenschaft wynika również, że cel przebycia danej trasy jest pozbawiony znaczenia, ponieważ chodzi o żeglugę, która stanowi odpłatne świadczenie usług. W przypadku sprawy będącej przedmiotem postępowania przed sądem krajowym wiadomym jest, że pogłębiarka portowa wyposażona jest w system napędowy zapewniający jej samodzielność przy przemieszczaniu się. Jednostka ta posiada zatem właściwości techniczne niezbędne do żeglugi umożliwiające jej świadczenie takich usług”.
Podsumowując, żegluga w rozumieniu przepisów UAkcyz to czynności żeglugi, które służą bezpośrednio odpłatnemu świadczeniu usług, przewozu towarów lub osób.
Próby morskie i próby na uwięzi Nowych Statków i Remontowanych Statków nie stanowią żeglugi w rozumieniu przepisów UAkcyz, nie są to bowiem czynności które służą bezpośrednio odpłatnemu świadczeniu usług, przewozu towarów lub osób i w związku z tym, użycie przez Wnioskodawcę gazu ziemnego o kodzie CN 2711 11 00 w takim celu nie korzysta ze zwolnienia z akcyzy z art. 31b ust. 3 pkt 1 lit. b UAkcyz.
Odpowiadając zatem na pytanie 4, Wnioskodawca uważa, że do użycia przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków i Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi nie znajdzie zastosowania zwolnienie z opodatkowania podatkiem akcyzowym na podstawie art. 31b ust. 3 pkt 1 lit. b UAkcyz.
Własne stanowisko Wnioskodawcy do pytania 5
Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa UAkcyz, stawka akcyzy na gaz ziemny o kodzie CN 2711 11 00 przeznaczony do napędu silników spalinowych wynosi 0 zł.
Natomiast zgodnie z art. 163b ust. 2 tej ustawy, stawek określonych w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa i b nie stosuje się w przypadku podmiotu:
1) na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym;
2) znajdującego się w trudnej sytuacji, o której mowa w art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz.UE.L z 2014, Nr 187, str. 1, z późn. zm.).
W związku z powyższym, dla zastosowania przez Wnioskodawcę stawki akcyzy w wysokości 0 zł, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa UAkcyz w stosunku do gazu ziemnego o kodzie CN 2711 011 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków i Remontowanych Statków podczas prób morskich i prób na uwięzi, konieczne jest łączne spełnienie poniższych warunków:
1) przedmiotem zwolnienia jest gaz ziemny o kodzie CN 2711 11 00,
2) gaz ziemny wykorzystywany jest do napędu silników spalinowych,
3) wobec używającego gazu ziemnego nie zachodzą przesłanki wykluczające możliwość stosowania stawki 0 zł akcyzy, o których mowa jest w art. 163b ust. 2 UAkcyz.
Ad. 1
Pierwszy warunek uprawniający do zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł jest warunkiem przedmiotowym - tzn. przedmiotem czynności opodatkowanej akcyzą musi być gaz ziemny klasyfikowany do kodu CN 2711 11 00. Ponieważ Wnioskodawca używa skroplony gaz ziemny o kodzie CN 2711 11 00, gdyż tylko to paliwo gazowe może być użyte do napędu silników Nowych Statków i Remontowanych Statków, to warunek ten jest spełniony.
Ad. 2
Kolejny warunek dotyczy sposobu wykorzystania gazu ziemnego o kodzie CN 2711 11 00. Gaz ten musi być wykorzystywany do napędu silników spalinowych. W ocenie Wnioskodawcy, warunek ten również będzie spełniony. Wnioskodawca zużyje bowiem nabywany gaz ziemny o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków i Remontowanych Statków podczas prób morskich oraz prób na uwięzi.
Ad. 3
Ostatnim warunkiem dla zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0 zł jest ustalenie, że nie zachodzą okoliczności, które zostały wskazane w art. 163b ust. 2 UAkcyz. Wnioskodawca nie jest podmiotem:
1) na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym;
2) znajdującym się w trudnej sytuacji, o której mowa w art. 2 pkt 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz.UE.L z 2014, Nr 187, str. 1, z późn. zm.).
Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, do użycia przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków i Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi znajdzie zastosowanie stawka podatku akcyzowego w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa UAkcyz.
Własne stanowisko Wnioskodawcy do pytania 6
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 12 UAkcyz, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych.
Zgodnie z art. 24b ust. 1 pkt 3 UAkcyz, w przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5 tej ustawy.
Zgodnie z art. 9c ust. 1 pkt 4 UAkcyz, użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy jest przedmiotem opodatkowania akcyzą.
Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w związku z użyciem przez Wnioskodawcę skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych Nowych Statków i Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi, nabytego od krajowych pośredniczących podmiotów gazowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d UAkcyz, Wnioskodawca będzie zobowiązany do złożenia deklaracji podatku akcyzowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 oraz 3-6, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 1b, 5a, 19a, 23 i 23d ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy;
1b) wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00;
5a) Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a;
19a) finalny nabywca gazowy - podmiot, który:
a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe
- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;
23) podmiot pośredniczący - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również bezpośrednio z importu;
23d) pośredniczący podmiot gazowy - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:
a) dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub
b) używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
c) używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub
d) będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
e) będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub
f) będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
g) będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym
- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16.
W załączniku nr 1 do ustawy, w poz. 28 pod kodem CN 2711, wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.
Z kolei w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG, w poz. 21, pod kodem CN ex 2711, wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 29 00.
W świetle art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2021 r., nadanym ustawą z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2021 r. poz. 72 - dalej: „ustawa zmieniająca”):
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.
Jak natomiast wynika z art. 16 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 lutego 2021 r.):
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot gazowy - przed dniem rozpoczęcia tej działalności.
Zaznaczyć w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 16 ust. 3a ustawy, uchylonym z dniem 31 stycznia 2021 r.:
Podmiot zamierzający prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot węglowy lub pośredniczący podmiot gazowy, zamiast złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany powiadomić o tym pisemnie właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed dniem rozpoczęcia tej działalności. Powiadomienie powinno zawierać dane dotyczące tego podmiotu i prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres zamieszkania lub adres jego siedziby, numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie zamieszkania lub siedziby podmiotu oraz określenie rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 16 ust. 2 ustawy:
W przypadku podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą zgłoszenie rejestracyjne zawiera dane dotyczące tego podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności, obejmujące w szczególności:
1) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu;
2) adres zamieszkania lub siedziby;
3) adres miejsca prowadzenia działalności;
4) numer identyfikacji podatkowej (NIP) albo inny numer identyfikacyjny używany w państwie jego zamieszkania lub siedziby;
5) określenie rodzaju wyrobów akcyzowych lub określenie samochodów osobowych będących przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej, lub określenie rodzaju wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przy jej prowadzeniu;
6) wskazanie właściwego dla tego podmiotu naczelnika urzędu skarbowego w zakresie akcyzy;
7) w przypadku podmiotu zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju - również dane jego oddziału na terytorium kraju, w tym nazwę oddziału z siedzibą na terytorium kraju, w ramach którego podmiot zagraniczny prowadzi działalność gospodarczą na terytorium kraju, oraz adres jego siedziby;
8) w przypadku podmiotu zagranicznego reprezentowanego przez podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5 lub 5a - również dane podmiotu zagranicznego, o których mowa w pkt 1 i 2.
Szczegółowy zakres danych, które powinny być zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 16 ustawy zawarto w rozporządzeniu Ministra Finansów z 13 grudnia 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych, które powinny być zawarte w dokumentach związanych z rejestracją w zakresie podatku akcyzowego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1879), wydanym na podstawie delegacji wynikającej z art. 20 ust. 1 ustawy.
Równocześnie w świetle art. 6, 7 i 8 ustawy zmieniającej:
art. 6:
Do zgłoszeń rejestracyjnych, o których mowa w art. 16 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, w przypadku których przed tym dniem nie zostało wydane potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, stosuje się przepisy ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.
art. 7:
Podmiot, który przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, i otrzymał potwierdzenie jego przyjęcia, zostaje zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych z chwilą uzupełnienia zgłoszenia rejestracyjnego o dane dotyczące właściwego dla tego podmiotu organu podatkowego, o których mowa w art. 16 ust. 2 pkt 6 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, pod warunkiem dokonania tego uzupełnienia do dnia 30 czerwca 2021 r. Przepisy art. 16 ust. 2b i 2c ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się odpowiednio.
art. 8:
1. Podmioty niepodlegające obowiązkowi złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, a podlegające obowiązkowi dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, są obowiązane dokonać zgłoszenia rejestracyjnego do dnia 30 czerwca 2021 r.
2. Do dnia dokonania zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2021 r., za pośredniczący podmiot węglowy albo pośredniczący podmiot gazowy uznaje się podmiot, który przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy złożył właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego powiadomienie na podstawie art. 16 ust. 3a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, i otrzymał potwierdzenie jego przyjęcia przed tym dniem.
W myśl art. 9c ustawy:
1. W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
2) sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
3) import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
4) użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
5) użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
a) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
b) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
c) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.
2. Za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.
3. Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
4. W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.
5. (uchylony).
Zgodnie z art. 11b ustawy:
1. W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:
1) nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
2) wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;
3) powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
4) użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.
2. Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 pkt 12 i 13 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot:
12)będący pośredniczącym podmiotem gazowym używającym wyrobów gazowych;
13)będący finalnym nabywcą gazowym - w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.
Stosownie do art. 24b ustawy:
1. W przypadku wyrobów gazowych podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego;
2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw wyrobów gazowych albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za wyroby gazowe sprzedane w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument - w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
3) nastąpiło użycie wyrobów gazowych - w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.
2. (uchylony)
3. Kwota akcyzy należna od danych wyrobów gazowych może być obniżona o akcyzę zapłaconą od zużytych do ich wyprodukowania innych wyrobów gazowych.
Art. 31b ust. 3 pkt 1 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu:
a) statków powietrznych,
b) w żegludze, włączając rejsy rybackie
- z wyłączeniem prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, o których mowa w art. 32 ust. 2.
Jak stanowi art. 32 ust. 2 ustawy:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie stosuje się w przypadku prywatnych rejsów i prywatnych lotów o charakterze rekreacyjnym, za które uważa się użycie statku lub statku powietrznego przez jego właściciela lub inną osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, które korzystają z niego na podstawie umowy najmu lub umowy o podobnym charakterze, w celach innych niż gospodarcze, w szczególności innych niż przewóz pasażerów lub towarów albo świadczenie usług za wynagrodzeniem lub usług na rzecz organów publicznych.
Art. 31b ust. 5 i 5a ustawy:
5. W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.
5a.W przypadku gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze oświadczenia na piśmie nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy, jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie.
Ponadto wskazać należy, że w myśl art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie następujące wyroby akcyzowe: używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.
Art. 86 ust. 2 i 3 ustawy stanowi, ze:
1. Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.
2. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.
W myśl art. 89 ust. 1 pkt 12 i 15 ustawy:
Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:
12)gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
a) gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
- skroplonych - 659,00 zł/1000 kilogramów,
- w stanie gazowym - 10,32 zł/1 gigadżul (GJ),
aa)gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,
b) wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
- biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
- wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
c) pozostałych - 14,00 zł/1 gigadżul (GJ);
15)pozostałych paliw opałowych:
a) w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15oC jest:
- niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
- równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 69,00 zł/1000 kilogramów,
b) gazowych - 1,38 zł/gigadżul (GJ).
Zgodnie z art. 163b ustawy:
1. W okresie stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.) do stawek określonych w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa i b stosuje się przepis art. 44 tego rozporządzenia.
2. Stawek określonych w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa i b nie stosuje się w przypadku podmiotu:
1) na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym;
2) znajdującego się w trudnej sytuacji, o której mowa w art. 2 pkt 18 rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.
3. W przypadkach, o których mowa w ust. 2, stosuje się stawkę określoną odpowiednio w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. a albo c.
Mając na uwadze powyższe wskazać na wstępie należy, że przedmiotem niniejszej oceny nie jest zasadność zastosowania w ramach przedstawionego we wniosku opisu zwolnienia o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy, dla wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do kodu CN 2711 12 94 oraz warunków do jego realizacji.
Niemniej, w świetle przedstawionego przez Państwa opisu zdarzenia przyszłego i własnego stanowiska w sprawie wyjaśnić należy kilka podstawowych kwestii, które częściowo łączą się z wyrobami akcyzowymi klasyfikowanymi do kodu CN 2711 12 94.
Na mocy nowelizacji ustawy, która weszła w życie od 1 lutego 2021 r., zmienione zostały zasady rejestracji dla celów podatku akcyzowego. Zmiany te wprowadziły Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych (CRPA), tj. rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a ustawy, który zastąpił dotychczasowe zgłoszenie rejestracyjne AKC-R, składane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. W aktualnym stanie prawnym zgłoszenie rejestracyjne jest dokonywane do właściwego dyrektora izby administracji skarbowej przez PUESC.
Przepisy ustawy zmieniającej wprowadziły także obowiązek dokonania stosownego zgłoszenia rejestracyjnego podmiotom, które wcześniej takiego obowiązku nie posiadały oraz aktualizacji danych, podmiotom które wcześniej takiej rejestracji już dokonały.
Zmiany te dotyczył także pośredniczących podmiotów gazowych, które przed nowelizacją składały jedynie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego powiadomienie na podstawie art. 16 ust. 3a ustawy, który z dniem 31 stycznia 2021 r. został uchylony. Od 1 lutego 2021 r. działalność ta wymaga zatem rejestracji w CRPA, a okres przejściowy (do 30 czerwca 2021 r.) dotyczył jedynie podmiotów, które przed nowelizacją złożyły powiadomienie na podstawie art. 16 ust. 3a ustawy.
W dalszej kolejności należy zauważyć, że w świetle przedstawionej we wniosku klasyfikacji jedynie opisany we wniosku gaz ziemny (klasyfikowany do kodu CN 2711 11 00), jest wyrobem gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy o podatku akcyzowym i jedynie względem tego wyrobu, uczestnicy obrotu nim mogą uzyskać status finalnego nabywcy gazowego lub pośredniczącego podmiotu gazowego. Względem tego wyrobu mają także zastosowanie przepisy m.in. art. 9c, 11b, 24b czy 31b ustawy. Nadto wyroby te nie są objęte załącznikiem nr 2 do ustawy i względem tych wyrobów nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy (art. 40 ust. 7 ustawy).
Wyrób klasyfikowany do kodu CN 2711 12 94 nie stanowi natomiast wyrobu gazowego w rozumieniu ustawy. Wyrób taki jest pozostałym węglowodorem gazowym, w stosunku do którego uczestnicy obrotu nim nie uzyskują statusu finalnego nabywcy gazowego czy pośredniczącego podmiotu gazowego. Uczestnikami obrotu tym wyrobem są bowiem co do zasady podmioty prowadzące składy podatkowe czy też podmioty pośredniczące (zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 23 ustawy). W przypadku tych wyrobów kwestie ich opodatkowania regulują przepisy ogólne, tj. m.in., art. 8, 10, 21 ustawy. Wyroby te są objęte załącznikiem nr 2 do ustawy i wobec nich ma zastosowanie obowiązek produkcji w składzie podatkowy i wobec tych wyrobów ma w związku z tym zastosowanie procedura zawieszenia poboru akcyzy.
Nadto zaznaczyć należy, że w art. 9c ust. 1 ustawy wymieniono enumeratywny katalog czynność stanowiących przedmiot opodatkowania akcyzą w przypadku wyrobów gazowych. Katalog ten zasadniczo sprowadza się do opodatkowania ostatniego etapu obrotu wyrobami gazowymi - wydania do konsumpcji. W konsekwencji opodatkowaniu nie podlega obrót pomiędzy pośrednikami, a więc pośredniczącymi podmiotami gazowymi. Opodatkowaniu podlega natomiast wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu ale i również zużycie wyrobów przez pośredniczący podmiot gazowy. Art. 9c wprowadza w ust. 3 także zasadę jednokrotności opodatkowania akcyzą, w świetle której jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Dodać należy, że zwolnieniom ustanowionym w treści art. 31b ustawy podlegają czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe.
W pytaniu oznaczonym we wniosku nr 1 dążą Państwo do ustalenia, czy w związku z zakupem skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych Nowych Statków oraz Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi od pośredniczących podmiotów gazowych będą Państwo występować w charakterze pośredniczącego podmiotu gazowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d ustawy.
W świetle przedstawionego ostatecznie po uzupełnieniu wniosku opisu zdarzenia przyszłego, zdaniem Organu takiego statusu Państwo mieć nie będą.
Jak wynika z uzupełnienia Spółka przed 1 lutego 2021 r. nie złożyła właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego powiadomienia o zamiarze prowadzenia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot gazowy i nie otrzymała potwierdzenia jego przyjęcia przed tym dniem, a następnie do 30 czerwca 2021 r. nie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy.
Również po 30 czerwca 2021 r. Spółka nie dokonała zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy jako podmiot, który zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako pośredniczący podmiot gazowy.
W świetle tych okoliczności nie są Państwo pośredniczącym podmiotem gazowym, bowiem nie dokonali stosownej rejestracji w CRPA. W przedstawionych we wniosku okolicznościach dokonując nabycia skroplonego gazu ziemnego LNG o kodzie CN 2711 11 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych Nowych Statków oraz Remontowanych Statków podczas dokonywania prób morskich oraz prób na uwięzi od pośredniczących podmiotów gazowych, będą Państwo występować jako finalny nabywca gazowy o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy.
Mając na uwadze powyższe Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 uznać należy za nieprawidłowe.
W dalszej kolejności zaznaczyć należy, że w świetle art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu. Sprzedaż ta może być albo opodatkowana (w tym stawką w wysokości 0 zł, na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa ustawy, w przypadku przeznaczenia wyrobów o kodzie CN 2711 11 00 do celów napędowych) lub objęta zwolnieniem, przykładowo tym o którym mowa w art. 31b ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy.
Powyższe oznacza, że finalny nabywca gazowy nabywając wyroby od pośredniczego podmiotu gazowego, będzie je nabywał jako wyroby opodatkowane lub przy zastosowaniu zwolnienia, jeśli zajdą ku temu odpowiednie okoliczności i spełnione zostaną odpowiednie warunku do jego realizacji.
Wątpliwości, które wyrazili Państwo w pytaniu nr 3 dotyczą ustalenia czy użycie przez Państwa wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych statków będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
We własnym stanowisku wskazują Państwo, że w przedstawionych okolicznościach będą Państwo pośredniczym podmiotem gazowym, a czynnością podlegającą opodatkowaniu będzie czynność o której mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 ustawy, tj. użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy. Z tym stanowiskiem nie można się jednak zgodzić.
Jak wyjaśniono Państwu w zakresie pytania nr 1, nie można uznać, że świetle przedstawionych we wniosku okoliczności, będą Państwo posiadali status pośredniczącego podmiotu gazowego, w konsekwencji w przypadku użycia przez Państwa wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych statków, użycie to nie będzie co do zasady stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, gdyż będą je Państwo nabywali jako finalny nabywca gazowy, a więc podmiot który co do zasady nabywa wyroby z zapłaconym podatkiem. W tej sytuacji znajdzie zastosowanie zasada jednokrotności opodatkowania, wyrażona w art. 9c ust. 3 ustawy, w świetle której jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należy uznać za nieprawidłowe.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 4 dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia wynikającego z art. 31b ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do napędu w żegludze, włączając rejsy rybackie - z wyłączeniem prywatnych rejsów o charakterze rekreacyjnym, o których mowa w art. 32 ust. 2 ustawy.
Jak słusznie Państwo zauważyli, zwolnienie to stanowi implementację art. 14 ust. 1 lit. c Dyrektywy Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U. WE L Nr 283, s. 51 z późn. zm.; Dz. U. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, s. 405), a jego zakres stosowania został wielokrotnie wyjaśniony w orzecznictwie TSUE i krajowych sądów administracyjnych.
Ukształtowane w tym zakresie orzecznictwo wskazuje, że wykorzystanie wyrobów akcyzowych w ramach tego zwolnienia musi być bezpośrednio zwiane odpłatnym przewozem pasażerów lub towarów lub świadczeniem usług za wynagrodzeniem. Zwolnienie nie ma to natomiast zastosowania w przypadku wykorzystywania wyrobów do wewnętrznej działalności gospodarczej podmiotu (por. wyrok NSA z 28 stycznia 2022 r., sygn. akt I FSK 1996/21).
Taką wykładnię w świetle przedstawionych we wniosku okoliczności wspiera fakt, że prawodawca unijny przewidział w art. 15 ust. 1 lit. j dyrektywy zwolnienie dedykowane dziedzinie wytwarzania, rozwoju, badania i konserwacji statków powietrznych i statków. Niemniej jest to zwolnienie fakultatywne, które w przypadku wyrobów gazowych nie zostało implementowane do krajowego porządku prawnego.
Mają zatem Państwo rację, że w sprawie nie znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 31b ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy.
Niemniej przedstawiając własną ocenę w tym zakresie wskazali Państwo, że w spawie czynnością podlegająca opodatkowaniu, a więc tą która miałby być objęta zwolnieniem, będzie użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy, co jak wyjaśniono Państwu w zakresie pytania nr 3, jest błędne.
Choć więc wywiedli Państwo prawidłowy skutek prawny w postaci braku możliwości zastosowania w okolicznościach przestawionego zdarzenia przyszłego zwolnienia, to jednak oparli go Państwo częściowo na błędnej podstawie. W konsekwencji, oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 uznać należy za nieprawidłowe.
Pytanie nr 5 sprowadza się do możliwości zastosowania stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa ustawy, tj. stawki w wysokości 0 zł.
W świetle tego przepisu, stawka ta znajdzie zastosowanie względem gazu ziemnego przeznaczonego do napędu silników spalinowych o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00.
Jak natomiast wynika z art. 163b ust. 2 ustawy, stawek określonych w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa i b nie stosuje się w przypadku podmiotu:
1) na którym ciąży obowiązek zwrotu pomocy wynikający z wcześniejszej decyzji Komisji Europejskiej uznającej pomoc za niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym;
2) znajdującego się w trudnej sytuacji, o której mowa w art. 2 pkt 18 rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego zamierzają Państwo kupować skroplony gaz ziemny o kodzie CN 2711 11 00 do napędu silników spalinowych statków.
Wyjaśnili Państwo również, że nie są podmiotem o którym mowa w art. 163b ust. 2 ustawy.
W konsekwencji wobec gazu ziemnego o kodzie CN 2711 11 00 przeznaczonego do napędu silników spalinowych statków, znajdzie zastosowanie stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa ustawy.
Niemniej Państwa pytanie jak i własne stanowisko, podobnie jak miało to miejsce w zakresie pytania nr 4, oparte jest na błędnym przyjęciu podstawy prawnej przedmiotu opodatkowania. Przedmiotem opodatkowani jak już wyjaśniono nie będzie użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy. Czynnością podlegającą opodatkowaniu w sprawie będzie co do zasady sprzedaż na rzecz Państwa wyrobów gazowych, a wiec czynność o której mowa w art. 9c ust. 1 pkt 2 ustawy, wobec której znaleźć będzie mogła zastosowanie stawka określona w art. 89 ust. 1 pkt 12 lit. aa ustawy.
Całościowo zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 5 jest nieprawidłowe.
Ostatnia kwestia, która budzi Państwa wątpliwości dotyczy obowiązku składnia deklaracji. Obowiązek ten, dotyczący wyrób gazowych, wynikający z art. 24b ustawy jest ściśle związany z podatnikiem, a więc podmiotem który dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.
W przedstawionych we wniosku okolicznościach, jako finalny nabywca gazowy nie będą dokonywać Państwo czynności podlegających opodatkowani akcyzą. W konsekwencji nie będą Państwo zobowiązani do składnia deklaracji o których mowa w art. 24b ustawy.
Mając na uwadze powyższe Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6 uznać należy za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygniecie.
Zastrzega się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej oraz sprawy będącej przedmiotem zadanych pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
