
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 10.01.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 13.01.2006r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie wysokości stawki opodatkowania podatkiem VAT usługi zabukowania towaru u armatora (prowizja bukingowa), związanej z transportem międzynarodowym, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT
stwierdza, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
Uzasadnienie
Podatnik świadczy usługi spedycji na potrzeby ładunków w handlu międzynarodowym i wewnątrzunijnym. Podatnik działa w imieniu własnym na rzecz osób trzecich, pełniąc rolę pośrednika.
Elementem czynności wykonywanych w ramach świadczonej usługi spedycji związanej z organizowaną wysyłką lub odbiorem przesyłki i wykonaniem innych czynności związanych z jej przewozem - jest zabukowanie towaru u armatora, natomiast zapłatą za wykonanie usługi bukowania ładunku do przewozu jest prowizja.
Prowizja bukingowa jest częścią frachtu morskiego należną bukującemu od przewoźnika morskiego za przewóz ładunku statkiem tego armatora. Prowizja ta jest przedmiotem kontraktu frachtowego i zazwyczaj jest ustalana w formie procentu od jego wartości.
Prowizja ta należna jest niezależnie od miejsca płatności frachtu. Upust może być udzielony już w fakturze armatora za przewóz jako obniżenie kwoty frachtu lub na podstawie wystawianego przez spedytora obciążenia.
Fracht morski, a więc i należny bukującemu upust od frachtu (nazywany prowizją bukingową) jest elementem transportu międzynarodowego, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
Podatnik zwraca się z zapytaniem, w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT w odniesieniu do ww. czynności.
Zdaniem Podatnika, dla tej czynności zasadne jest zastosowanie stawki VAT 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 w związku z art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.
W opinii Podatnika, jeżeli czynność zabukowania ładunku dokonywana jest w ramach świadczonej usługi transportu międzynarodowego i dotyczy przewozu, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a, b, c, zaś spedytor jest w stanie przedstawić dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 5 pkt 1 i 2, to stawką właściwą do zastosowania jest stawka podatku VAT w wysokości 0%.
Po przeanalizowaniu wniosku Podatnika, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi spedycji na potrzeby ładunków w handlu międzynarodowym i wewnątrzunijnym. Podatnik działa w imieniu własnym na rzecz osób trzecich, pełniąc rolę pośrednika.
Elementem czynności wykonywanych w ramach świadczonej usługi spedycji związanej z organizowaną wysyłką lub odbiorem przesyłki i wykonaniem innych czynności związanych z jej przewozem - jest zabukowanie towaru u armatora, natomiast zapłatą za wykonanie usługi bukowania ładunku do przewozu jest prowizja.
Dostawa towarów i świadczenie usług opodatkowane jest stawką podstawową w wysokości 22%, co wynika z treści art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ww. ustawie oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).
Natomiast zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.
Natomiast stosownie do treści art. 83 ust. 3 ustawy o VAT przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa powyżej, rozumie się:
- przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:
a) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
b) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),
d) z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju; - przewóz lub inny sposób przemieszczania osób środkami transportu morskiego, lotniczego i kolejowego:
a) z miejsca wyjazdu na terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju,
b) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu na terytorium kraju,
c) z miejsca wyjazdu poza terytorium kraju do miejsca przyjazdu poza terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt); - usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi spedycji (pośrednictwa) związane m.in. z usługami transportu międzynarodowego, działając w imieniu własnym na rzecz osób trzecich, pełniąc rolę pośrednika organizującego ten transport.
Jednym z elementów czynności wykonywanych w ramach świadczonej usługi spedycji - jest zabukowanie towaru u armatora, natomiast zapłatą za wykonanie usługi bukowania ładunku do przewozu jest wynagrodzenie w formie prowizji.
Prowizja ta jest przedmiotem kontraktu frachtowego i zazwyczaj jest ustalana w formie procentu od jego wartości.
W opinii Podatnika, fracht morski, a więc również należny bukującemu upust od frachtu (prowizja bukingowa) jest elementem transportu międzynarodowego, o którym mowa w art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, charakter świadczonych przez Podatnika usług wskazuje, iż są to czynności, o których mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT.
A zatem, w odniesieniu do usług, o których mowa w cyt. powyżej art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 0%.
Skoro zatem Podatnik kwalifikuje czynność zabukowania towaru u armatora jako jeden z elementów świadczonej usługi spedycji, to stawka 0% będzie miała zastosowanie również do tej czynności, bowiem jest ona elementem składowym jednej kompleksowej usługi świadczonej przez Podatnika, tj. usługi spedycyjnej.
Ponadto, tut. Organ zwraca uwagę na treść art. 83 ust. 5 ustawy o VAT, w którym zostały określone dokumenty stanowiące dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23.
Ze względu na fakt, iż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, tut. Organ zauważa, iż wyżej podane przepisy znajdą zastosowanie do takich usług, dla których miejscem świadczenia (określonym na podstawie odpowiednich przepisów) będzie terytorium kraju.
Ponadto, tut. Organ nadmienia, iż przedstawiony przez Podatnika we wniosku z dnia 10.01.2006r. stan faktyczny nie jest tożsamy ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku z dnia 05.04.2004r., który to stan został znacząco rozszerzony w sposób istotnie zmieniający okoliczności mające wpływ na ocenę prawną przedmiotowego zagadnienia.
