
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U. z 2005r Nr
8, poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 04 kwietnia 2006r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.146 ust.1 pkt 2 lit. a.) ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.). NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
stan faktyczny podany we wniosku:
Spółka X jako Lider Konsorcjum w dniu 21 lutego 2006 r. podpisała z Gminą Opole jako Zamawiającym umowę JRP/342-2/1I2006 na realizację "Budowy sieci kanalizacyjnej w miejscowościach Y, Z, P, K oraz dzielnicy Opola: Y : budowę kolektora "K" w Opolu oraz ujęć wodnych i zbiorników retencyjnych na Stacji Uzdatniania Wody Y".
Umowa opiewa na kwotę 80.004.611,90 PLN łącznie z VAT (kopia aktu umowy i załącznika do niej w postaci wyciągu z kosztorysu ofertowego dołączona
do niniejszego pisma), przy czym wyliczenie podatku od towaru i usług zostało narzucone oferentom a następnie nam jako wybranemu wykonawcy, przez Zamawiającego - który stosując się do ustawy "Prawo zamówień publicznych" miał obowiązek przeprowadzić procedurę przetargową i dokonać wyboru wykonawcy na podstawie cen w ujęciu brutto.Gmina Opole wskazała części zamówienia, dla których należy naliczyć 7% VAT oraz części, dla których należy naliczyć 22% VAT. Podziału tego Zamawiający dokonał na podstawie przyjętego przez siebie kryterium, wynikającego ze struktury sprzedaży wody na terenie realizacji inwestycji dla potrzeb budownictwa mieszkaniowego i potrzeb pozostałych gałęzi (przemysł, usługi itp.).
Obecnie Zamawiający wycofuję się z tego stanowiska, uważając je za niewłaściwe.
Powodem tego są między innymi "Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego Syg. IMUS-1471NUR1I443-263/04/UP" z 22.07.2004 r. oraz Postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu
Skarbowego w Poznaniu z 23.09.2005r. wydane dla P SP. z O.O. (oba dokumenty w załączeniu). Należy w tym miejscu zaznaczyć, że wspomniane wcześniej przedsiębiorstwo P realizuje tego samego typu roboty dla tego samego Zamawiającego (z tym, że w innych dzielnicach Opola i przyległych gminach w związku z podziałem inwestycji na cztery etapy), co wnioskodawca.
Z powyższych dokumentów wynika, że na podstawie opisanego stanu faktycznego realizowane prace (również przez nas) stanowią infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu i podlegać powinny w całości opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki 7%.
treść pytania:
W związku z tym, że to na X, jako wykonawcy i liderowi konsorcjum ciąży faktyczny obowiązek prawidłowego wystawienie faktury za wykonane roboty a tym samym zgodnego z przepisami zastosowania prawidłowej stawki VAT uprzejmie prosimy o potwierdzenie, czy również my (podobnie jak wyżej opisanych przypadkach popartych stosownymi postanowieniami) powinniśmy stosować 7%-tową stawkę VAT przy rozliczaniu wykonanych robót budowlanych związanych z realizacją kanalizacji, wodociągów oraz ujęć i zbiorników wodnych na stacji uzdatniania wody?
stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego
Właściwą stawką podatku od towarów i usług przy rozliczaniu wykonanych robót budowlanych związanych z realizacją kanalizacji, wodociągów oraz ujęć i zbiorników wodnych na stacji uzdatniania wody jest 7% stawka podatku.
ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym
Zgodnie z art. 41 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, póz 535 z późn. zm.)-zwanej dalej "ustawą o VAT", stawka podatku od towarów i usług wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3 , art. 122 i art. 129 ust.1. Natomiast zgodnie z art.146 ust. l pkt 2 lit. a ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r stosuje się stawkę 7 % w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Z ust.3 art.146 ustawy o VAT wynika, iż przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne- jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Z przytoczonego stanu faktycznego wynika, iż realizowana inwestycja dotyczy zarówno budownictwa mieszkaniowego, jak i potrzeb pozostałych gałęzi (przemysł, usługi itp.). W/w przepis art.146 ustawy o VAT wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku 7% odnosi się wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Zatem w przypadku gdy infrastruktura ma charakter towarzyszący budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu budownictwu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Dopuszczalną metodą określania proporcji w jakich infrastruktura związana jest z budownictwem mieszkaniowym i pozostałym może być np. metoda procentowego określenia udziału powierzchni mieszkalnej w całkowitej powierzchni obiektów, tj. mieszkalnych i niemieszkalnych znajdujących się na terenie objętym robotami, i zastosowanie obliczonego w ten sposób wskaźnika do rozliczenia wykonywanych robót.
Po dokonaniu takiego wyselekcjonowania robót Spółka winna zastosować stawkę 7% podatku od towarów i usług tylko do części robót związanych z budownictwem mieszkaniowym. Do pozostałej części robót winna być zastosowana 22% stawka podatku od towarów i usług.
Mając na uwadze powyższe organ podatkowy orzekł jak w sentencji.
