
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U z 2005 r, Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 41 ust.1 i 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54. poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 25.08.2006 r. wraz z jego uzupełnieniem (pismo z dn. 06.09.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług - odnośnie stawki opodatkowania dostawy odpadów z drewna z przeznaczeniem na opał oraz trocin i innych odpadów na cele nieopałowe postanawia uznać przedstawione w podaniu stanowisko wnioskodawcy jako nieprawidłowe.
W dniu 25.08.2006 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzozowie pisemny wniosek również z dnia 25.08.2006 r. oraz jego uzupełnienie z dnia 06.09.2006 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ww. ustawy o podatku od towarów i usług - odnośnie stawki opodatkowania dostawy powstałych w procesie produkcji odpadów z drewna liściastego z przeznaczeniem na opał oraz trocin i innych odpadów (kawałki drewna) na cele nieopałowe. W podaniu wnioskodawca przedstawił stan faktyczny sprawy następująco: Podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą na przerobie i produkcji wyrobów z drewna liściastego. Zakupu surowca tartacznego opodatkowanego podatkiem VAT według stawki 22% dokonuje w Dyrekcji Lasów Państwowych. Według tej samej stawki (22%) dokonuje również sprzedaży swoich produktów, wykonanych z zakupionego wielkowymiarowego drewna tartacznego liściastego, a także odpady powstałe w procesie produkcji w postaci kawałków drewna i trocin. Sprzedaż odpadów i trocin Wnioskodawca dokonuje zarówno na rzecz odbiorców, którzy poddają je dalszej obróbce, jak również dla odbiorców indywidualnych, dla których odpad ten stanowi paliwo opałowe stałe. Jeden z potencjalnych odbiorców domaga się sprzedaży ww. odpadów z naliczeniem podatku należnego od towarów i usług według stawki 7%, deklarując że będzie je wykorzystywał jako drewno opałowe. Odbiorca ten argumentował swoje stanowisko tym, że drewno opałowe wykazane jest w poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług o symbolu PKWiU 02.01.14 jako towar podlegający opodatkowaniu stawką podatku w wys. 7%.
Pytania wnioskodawcy:
- Czy ma prawo zastosowania stawki 7% podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży odpadów z drewna liściastego z przeznaczeniem na opał.
- Czy ma prawo stosowania stawki 7% w zakresie sprzedaży trocin powstałych w procesie produkcji oraz innych odpadów z drewna liściastego z przeznaczeniem innym niż na opał.
Stanowisko wnioskodawcy: W ocenie Podatnika (zawartej we wniosku oraz w jego uzupełnieniu) odpowiedź na oba ww. pytania jest twierdząca, tzn. dostawa odpadów drewnianych w postaci kawałków drewna i trocin podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, który to artykuł odnosi się m.in. do drewna opałowego o symbolu PKWiU 02.01.14, wykazanego w poz. 10 załącznika nr 3 do ustawy - bez względu na to, czy odpady te wykorzystane zostaną w celach opałowych, czy też przeznaczone zostaną na inne cele.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny przedmiotowej sprawy uznał stanowisko wnioskodawcy w obu ww. kwestiach za nieprawidłowe. Zgodnie z treścią zapytania Podatnik sprzedaje, między innymi odpady powstałe w procesie produkcji elementów z drewna liściastego w postaci kawałków drewna i trocin. Odpady te Wnioskodawca zbywa zarówno na cele opałowe, jak i do dalszego przerobu np. do produkcji brykietów. W myśl przywołanego przez Podatnika art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7. W załączniku tym, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, pod pozycją 10 wymienione zostało drewno opałowe o symbolu PKWiU 02.01.14. Konstrukcja ww. symbolu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług tj. 02.01.14 (w 5-tym stopniu szczegółowości, zwanym podkategorią - nie licząc sekcji i podsekcji oznaczonych literowo) oznacza, że wyrób o nazwie drewno opałowe sklasyfikowane zostało w:
- dziale 02 "Produkty gospodarki leśnej i usługi związane z leśnictwem"
- grupie 02.0 "Produkty gospodarki leśnej i usługi związane z leśnictwem"
- klasie 02.01 "Produkty gospodarki leśnej, z wyłączeniem działalności usługowej"
- kategorii 02.01.1 "Drewno surowe nieobrobione"
- podkategorii 02.01.14 "Drewno opałowe"
Z przedstawionego powyżej grupowania wynika, że drewno opałowe o symbolu PKWiU 02.01.14., którego dostawa opodatkowana jest podatkiem VAT wg st. 7%, jest drewnem surowym, nieobrobionym, a przede wszystkim jest produktem gospodarki leśnej (np. w postaci polan, okrąglaków, gałęzi, wiązek chrustu itp.), a nie produktem przemysłu drzewnego - jak w przypadku odpadów w postaci obrzynków drewnianych i trocin, będących przedmiotem zapytania. Opisane przez Wnioskodawcę odpady powstałe w procesie produkcji elementów z drewna liściastego w postaci kawałków drewna i trocin, zdaniem tut. organu podatkowego sklasyfikowane zostały w podkategorii 20.10.40 PKWiU "Trociny oraz odpady drewna i ścinki drewniane". Grupowanie w poszczególnych stopniach (w tym najbardziej szczegółowych tj. na poziomie dzisięciocyfrówki) przedstawia się następująco:
- dział 20 "Drewno i wyroby z drewna oraz z korka z wyłączeniem mebli; artykuły ze słomy i materiałów używanych do wyplatania"
- grupa 20.1 "Drewno piłowane, strugane lub impregnowane"
- klasa 20.10 "Drewno piłowane, strugane lub impregnowane"
- kategoria 20.10.4 "Trociny oraz odpady drewna i ścinki drewniane"
- podkategoria 20.10.40 "Trociny oraz odpady drewna i ścinki drewniane"
- dzisięciocyfrówka 20.10.40-05.00 "Trociny"
- dzisięciocyfrówka 20.10.40-09.00 "Odpady i ścinki drewniane, włączając aglomerowane w polana, brykiety, granulki itp., z wyłączeniem trocin"
Przepisy powołanej wyżej ustawy, jak i wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) nie przewidują zastosowania obniżonej stawki podatku VAT w odniesieniu do sprzedaży trocin i innych odpadów drewnianych (symbol PKWiU 20.10.40-05.00 oraz 20.10.40-09.00), ani też zwolnienia od opodatkowania tym podatkiem dostawy tego rodzaju towarów. Oznacza to w konsekwencji, że do sprzedaży odpadów (powstałych w procesie produkcji elementów z drewna liściastego) w postaci kawałków drewna i trocin, niezależnie od ich przeznaczenia (na opał, czy na inne cele), zastosowanie ma podstawowa stawka podatku określona w art. 41 ust. 1 ustawy, tj. stawka w wysokości 22%.Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 7% dla dostawy poprodukcyjnych odpadów drewnianych, wymienionych w obu pytaniach, uznać należało za nieprawidłowe. Jednocześnie informuje się, że niniejsze postanowienie nie dotyczy kwestii dokonania klasyfikacji statystycznej, która to kwestia wykracza poza zakres uprawnień organów podatkowych. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danej usługi do odpowiedniego grupowania należy do obowiązków podatnika (nie zaś do organów podatkowych), ponieważ to on posiada wszelkie informacje niezbędne do prawidłowego zaliczenia usług do odpowiedniej grupy PKWiU. W przypadku trudności w dokonaniu klasyfikacji usług podatnik może zwrócić się o wydanie wiążącej opinii klasyfikacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.
