
Temat interpretacji
Wnioskiem z dnia 31.01.2006r., uzupełnionym w dniu 22.02.2006r. Spółdzielnia zwróciła się z zapytaniem w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji kupna-sprzedaży kwoty mlecznej pomiędzy producentami mleka. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przyznany Spółdzielni przez Agencję Rynku Rolnego limit produkcji mleka (kwota mleczna) przekroczony został z końcem 2005r. W związku z wyższą produkcją mleka i przekroczeniem przyznanej kwoty mlecznej Podatnik, by uniknąć kary nabył dodatkową ilość kwoty mlecznej od innych producentów. W ocenie Podatnika zakup kwoty mlecznej powinien być opodatkowany stawką VAT w wysokości 3%, gdyż dotyczy bezpośrednio mleka, którego zbycie podlega takiej właśnie stawce podatku.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, Naczelnik tut. Urzędu wyjaśnia co następuje:Zgodnie z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt.1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 w/w ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 i art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz.U. Nr 93, poz. 897 ze zm.) podmiot skupujący jest obowiązany do: skupu mleka wyłącznie od producentów posiadających indywidualne ilości referencyjne dla dostaw, zwanych dalej "dostawcami hurtowymi". Decyzję w sprawie przyznania indywidualnej ilości referencyjnej z krajowej rezerwy wydaje, na wniosek producenta, właściwy miejscowo dyrektor oddziału terenowego Agencji. Stosownie do art. 22 ust. 1-2 ww. ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych, prawo do indywidualnej ilości referencyjnej lub jej części może być zbywane wyłącznie producentowi, w drodze umowy zawartej w formie pisemnej, która dla swojej skuteczności wymaga zatwierdzenia, w drodze decyzji, przez właściwego miejscowo dla zbywcy dyrektora oddziału terenowego Agencji. Zatem indywidualna ilość referencyjna jest prawem majątkowym (ma wartość majątkową), które może być przedmiotem obrotu gospodarczego. Z powołanych postanowień ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych wynika, że kwota mleczna w związku z tym, iż rynek w przedmiotowym zakresie jest rynkiem regulowanym jest uprawnieniem bezpośredniego producenta rolnego do produkcji (mającej gwarancje zbytu) określonej ilości mleka w formie nieprzetworzonej. Powyższe powoduje, że prawo do kwoty mlecznej ma swój wymiar ekonomiczny, warunkujący prowadzenie lub rozwój przez dany podmiot określonej działalności gospodarczej (powstanie przychodu z działalności gospodarczej oraz ewentualnych zysków), generujący ewentualnych odbiorców przedmiotowego świadczenia mogących odnosić z tego świadczenia korzyści. W konsekwencji prawo to wobec faktu, że art. 22 ust. 1-2 ww. ustawy o regulacji rynku mleka i przetworów mlecznych nadał mu przymiot zbywalności, może powodować określone zachowanie podatnika na rzecz innej osoby.
W świetle cyt. wyżej przepisu art.8 ustawy o towarów i usług świadczeniem usług jest również przeniesienie prawa do wartości niematerialnych i prawnych, co niewątpliwie ma miejsce w omawianym przypadku nabycia przez Spółdzielnię kwoty mlecznej. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika bowiem jednoznacznie, iż nastąpiło przeniesienie przedmiotowego prawa do kwoty mlecznej (indywidualnej kwoty referencyjnej) na inny podmiot gospodarczy. Podatnik podkreślił we wniosku, iż w dotychczasowych transakcjach wszystkie strony były podatnikami podatku od towarów i usług, a czynności te udokumentowane zostały fakturami VAT przy zastosowaniu stawki VAT "zw" i 22%. Transakcje zatem dokonane zostały odpłatnie, w ramach prowadzonej przez zbywcę działalności gospodarczej. Reasumując, gdy prawo (przyznany limit kwoty mlecznej) stanie się przedmiotem odpłatnego przeniesienia przez podatnika VAT w ramach jego działalności gospodarczej na inny podmiot, czynność ta stanowić będzie świadczenie usług podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym, że czynność sprzedaży limitów (kwoty mlecznej) otrzymanych przez producenta, hodowcę bydła na produkcję i dostawę mleka w danym roku nie została objęta stawkami preferencyjnymi, podlega opodatkowaniu stawką podstawową w wysokości 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy (stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1). Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, a traci swą ważność z dniem zmiany przepisów prawnych.
