POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-20-1-GK/06

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 01.06.2006, sygn. PP/443-20-1-GK/06, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółdzielni przedstawione w piśmie z dnia 08 marca 2006 r. w sprawie podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 08 marca 2006 r. L.Dz.F/911/2006 (data wpływu do tut. Urzędu 13 marca 2006 r.), Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółdzielnia przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółdzielnia skupuje mleko od rolników indywidualnych (ryczałtowców) na podstawie zawartych wieloletnich umów o kontraktacje i po zakończeniu miesiąca wystawia fakturę RR za dostarczone mleko. Dokumentacja dotycząca ilości i jakości skupionego mleka jest przesyłana do Agencji Rynku Rolnego. Dostawca mleka otrzymuje tzw. "kwotę mleczną" na dany rok kwotowy (od miesiąca kwietnia do marca następnego roku). Po przekroczeniu indywidualnej ilości wprowadzonej do obrotu, dostawca hurtowy jest obowiązany do wnoszenia zaliczki 0,20 PLN za każdy kilogram mleka przeliczonego na mleko o referencyjnej zawartości tłuszczu, wprowadzonego do obrotu w ilości przekraczającej indywidualną ilość referencyjną przysługującą na dany dzień roku, zadeklarowaną w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu. Zaliczkę tę Spółdzielnia oblicza za okres od dnia stwierdzenia przekroczenia przez dostawcę indywidualnej ilości referencyjnej przysługującej na dany dzień roku zadeklarowanej w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu oraz potrąca rolnikowi przy zapłacie należności za dostarczone mleko. Kwoty pobranych zaliczek na poczet opłaty przekazuje się na konto Agencji Rynku Rolnego w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o organizacji rynku mleka i przetworów mlecznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 244, poz. 2081 ze. zm. - zwanej dalej "ustawą o rynku mleka"). Od przekazanych zaliczek nie zostaje odliczony zryczałtowany podatek VAT.

Spółdzielnia uważa, iż postępuje niesłusznie i powinna odliczać całą kwotę podatku naliczonego odpowiadającą kwocie zryczałtowanego zwrotu podatku zawartego w fakturze RR.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie z art. 116 ust. 6 pkt 1 do pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą") zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:

  1. nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
  2. zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14. dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności;
  3. w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty, o której mowa w pkt 2, zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie produktów rolnych.

Zgodnie natomiast z art. 116 ust. 8 ustawy warunek, o którym mowa w ust. 6 pkt 2, dotyczy tej części zapłaty, która stanowi różnicę między kwotą należności za dostarczone produkty rolne a kwotą należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę tych produktów rolnych. Jednocześnie zgodnie z art. 116 ust. 9 pkt 1 i 2 ustawy przez należności za towary i usługi dostarczane rolnikowi ryczałtowemu, o których mowa w ust. 8, rozumie się również potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek i zaliczek udzielanych rolnikowi ryczałtowemu dostarczającemu produkty rolne, dokonane przez podatnika nabywającego te produkty, pod warunkiem że:

  1. zaliczka została przekazana na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, a na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu potwierdzającego dokonanie tej wpłaty;
  2. raty i pożyczki wynikają z umów zawartych w formie pisemnej.

Z literalnego brzmienia powołanych przepisów wynika, iż w opisanym stanie faktycznym nie zostaną spełnione warunki uprawniające Spółdzielnię do podwyższenia kwoty podatku naliczonego o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, gdyż nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z powołanego art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy. Jednakże w opinii tut. organu podatkowego należy wziąć pod uwagę, iż postępowanie Spółdzielni dotyczące potrącania należnych zaliczek wynika bezpośrednio z obowiązków nałożonych na Spółdzielnię art. 33 ust. 1 do ust. 4 ustawy o rynku mleka, które stanowią, iż:

  • ust. 1 w przypadku przekroczenia krajowej ilości referencyjnej przeznaczonej dla dostawców hurtowych albo dla dostawców bezpośrednich producent, który w roku kwotowym wprowadził do obrotu mleko lub przetwory mleczne w ilości przekraczającej indywidualną ilość referencyjną przysługującą na dany dzień roku, według stanu na ostatni dzień roku kwotowego, jest obowiązany do uiszczenia opłaty określonej w rozporządzeniu, o którym mowa w pkt 2 załącznika, zwanej dalej "opłatą",
  • ust. 2 na poczet opłaty dostawca hurtowy (w tym przypadku rolnik) jest obowiązany do wnoszenia zaliczki w wysokości 20 groszy za każdy kilogram mleka przeliczonego na mleko o referencyjnej zawartości tłuszczu, wprowadzony do obrotu w ilości przekraczającej indywidualną ilość referencyjną przysługującą na dany dzień roku, zadeklarowaną w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu,
  • ust. 3 zaliczkę, o której mowa w ust. 2, podmiot skupujący ( w tym przypadku Spółdzielnia) oblicza od dnia przekroczenia przez dostawcę hurtowego indywidualnej ilości referencyjnej przysługującej na dany dzień roku zadeklarowanej w celu dostarczenia podmiotowi skupującemu oraz potrąca przy zapłacie należności za mleko dostarczone przez dostawcę hurtowego.

Biorąc pod uwagę "cel", jaki ustawodawca chciał osiągnąć poprzez wprowadzenie obowiązku zapłaty należności bezpośrednio na rzecz rolnika ryczałtowanego - w opinii tut. organu podatkowego - Spółdzielnia wywiązała się z obowiązku zapłaty całości należności na rzecz rolnika ryczałtowego. Skoro bowiem ustawodawca zezwolił na uznanie za zapłatę wywiązanie się z umownego świadczenia (art. 116 ust. 9 ustawy) - możliwość potrącenia należności za towary i usługi dostarczone rolnikowi ryczałtowemu poprzez potrącenia z tytułu spłat rat pożyczek, zaliczek itp. udzielonych rolnikowi ryczałtowemu, to tym bardziej wywiązanie się przez Spółdzielnię, z obowiązków ustawowych, wynikających z powołanych przepisów ustawy o rynku mlecznym, należy uznać za spełnienie warunków stawianych przez ustawodawcę dla możliwości zwiększenia kwoty podatku naliczonego o zryczałtowany zwrot podatku wynikający z przedmiotowych faktur VAT.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.

Opolski Urząd Skarbowy