Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz, 60 ze zm.), Naczelnik Ur... - Interpretacja - USIV/I/443-113/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.12.2005, sygn. USIV/I/443-113/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz, 60 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 07.10.2005 r. (data wpływu do US 07.10.2005 r.), uzupełnionego pismami z dnia 20.10.2005 r. i z dnia 09.11.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej na Wnioskodawcę jako członka wspólnoty mieszkaniowej, dokumentującej wykonanie usługi remontu części wspólnej budynku wspólnoty mieszkaniowej, stosownie do udziału Wnioskodawcy we współwłasności

- nie podziela stanowiska Wnioskodawcy w sprawie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem lokalu użytkowego, stanowiącego część budynku mieszkalnego, w którym prowadzi działalność usługową. Wraz z właścicielami innych lokali, wchodzących w skład nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową.

Wspólnota mieszkaniowa zawarła umowę na wykonanie usługi remontowej części wspólnej budynku. Koszty tego remontu ponoszą poszczególni członkowie wspólnoty, gromadząc na ten cel środki na funduszu remontowym.

Wspólnota mieszkaniowa uchwaliła, iż wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy w wysokości 1 zł/m2 powierzchni lokali od dnia 01.08.2005 r. będą wnosili właściciele lokali mieszkalnych (wpłata nie dotyczy lokali użytkowych), natomiast właściciele lokali użytkowych zapłacą bezpośrednio wykonawcy 1 zł/m2 powierzchni lokalu po wystawieniu faktury VAT za wykonane prace remontowe. Uchwałę taką podjęto ponieważ wspólnota nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i nie może wystawiać faktur VAT (na zasadach refakturowania) członkom wspólnoty za wykonane remonty.

Po wykonaniu remontu części wspólnej budynku, usługodawca wystawia faktury stosownie do udziałów we współwłasności, odrębnie właścicielom lokali użytkowych i odrębnie wspólnocie mieszkaniowej. Suma wartości usługi, wynikająca z tych faktur, stanowi 100% ustalonej ceny remontu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury wystawionej na Wnioskodawcę, jako członka wspólnoty mieszkaniowej, dokumentującej wykonanie usługi remontu części wspólnej budynku wspólnoty mieszkaniowej, stosownie do udziału Wnioskodawcy we współwłasności.

Zdaniem Wnioskodawcy - może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tej faktury, mimo że umowa na wykonanie usługi, o której mowa wyżej, zawarta jest ze wspólnotą mieszkaniową. W sytuacji, o której mowa, w rzeczywistości nabywcą usługi jest członek wspólnoty mieszkaniowej (w części odpowiadającej jego udziałowi), a ponadto, to członek wspólnoty za tę usługę płaci. Wspólnota mieszkaniowa jedynie pośredniczy w zawarciu umowy o wykonanie usługi i w zapłacie za tę usługę.

Tut. Organ nie podziela stanowiska Wnioskodawcy w ww. sprawie.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku, określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W opisanej przez Panią sytuacji, umowę z wykonawcą usług remontowych części wspólnej budynku zawarła wspólnota mieszkaniowa.

Wspólnota mieszkaniowa nie jest tylko pośrednikiem przy zawieraniu umów i zapłacie za usługi, jak twierdzi Wnioskodawca, lecz jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, którą na podstawie ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), tworzy ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości i która poprzez zarząd reprezentuje interesy wspólnoty. Zgodnie z art. 6 tej ustawy, wspólnota może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwaną. Właściciele lokali ponoszą wydatki związane z utrzymaniem lokalu i są obowiązani do uczestniczenia w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Na koszty te składają się, m.in., wydatki na remonty i bieżącą konserwację.

Właściciele poszczególnych lokali zobowiązani są więc do uiszczania zaliczek w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali i części wspólnych (art. 15 ustawy o własności lokali). Zaliczki te stanowią partycypację w kosztach wspólnoty mieszkaniowej przez jej członków.Zatem wpłata dokonana przez Wnioskodawcę bezpośrednio na rzecz wykonawcy ww. usługi, jest formą realizacji obowiązku, zawartego w art. 15 ustawy o własności lokali.

Stroną umowy o wykonanie przedmiotowej usługi remontowej nie jest Wnioskodawca lecz wspólnota mieszkaniowa, a wpłacona zaliczka na fundusz remontowy nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.).

Zatem faktura wystawiona Wnioskodawcy przez wykonawcę usługi remontowej dokumentuje czynności, które nie zostały dokonane.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a powołanej wyżej ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

W tej sytuacji Wnioskodawcy, na podstawie cytowanego wyżej przepisu, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktury, o której mowa w zapytaniu.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej wOlsztynie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie, wterminie 7 dni od dnia doręczenia mniejszego postanowienia.

Stosownie do art. 222 Ordynacji podatkowej, zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Składając zażalenie należy wnieść opłatę skarbową w znakach skarbowych o wartości 5 zł. oraz 0,50 zł. od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Olsztynie