P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - US40/VAT/I/2525/2005/ADB

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.12.2005, sygn. US40/VAT/I/2525/2005/ADB, Urząd Skarbowy Warszawa-Wola

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r ? Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60 z późniejszymi zmianami), § 6 ust.3 i 4, § 23, § 25 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 97 poz.970 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.12.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące prawa do zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w ramach umowy, sfinansowanej ze środków finansowych z Unii Europejskiej na realizację projektu badawczego za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 14.12.2005r Strona złożyła wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług.
Z przedmiotowego pisma wynika:
Stan faktyczny
Spółka zawarła kontrakt z Komisją Europejską w ramach Programu Ramowego 6 na prowadzenie projektu badawczego ? przeznaczonego dla małych i średnich przedsiębiorstw, finansowanego ze środków wspólnotowych. Realizacja kontraktu rozpoczęła się 15.09.2005r. Projekt ma charakter międzynarodowy ? uczestniczy w nim 8 przedsiębiorstw w czterech państwach Unii. Wnioskodawca pełni rolę koordynatora tego projektu. Środki finansowe tego projektu są zarządzane przez Spółkę, która rozlicza projekt bezpośrednio przed Komisją Europejską. W tym celu firma prowadzi dwa rachunki bankowe ? dla zarządzania przepływami finansowymi pomiędzy Komisją Europejską a uczestnikami projektu oraz dla zarządzania przepływami finansowymi środkami przeznaczonymi dla Spółki. Dofinansowanie obejmuje koszty wynagrodzeń, urządzeń, podróży i materiałów związanych z realizacją projektu. Stanowi ono 50% kosztów bezpośrednich projektu.Kosztami kwalifikowanymi nie mogą być koszty podatku VAT od zakupionych usług i towarów.Środki Unii Europejskiej wykorzystywane w przedmiotowym projekcie Spółka przeznacza na zakup urządzeń i aparatury badawczej, oprogramowania, kosztów telekomunikacji, pokrywania części czynszu za wynajem lokalu, zakup materiałów eksploatacyjnych, podróży służbowych itp., które są bezpośrednio związane z realizacją tego projektu.
Zapytanie
Czy Spółce przysługuje zwrot podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w ramach umowy na realizację projektu badawczego sfinansowanej ze środków Unii Europejskiej.
Stanowisko wnioskodawcy
Zdaniem Spółki, wynikającym z wniosku ? Spółce przysługuje zwrotu podatku naliczonego, o którym mowa powyżej.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa ? Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte ? dotyczące zwrotu podatku naliczonego - za prawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z przepisem zawartym w § 6 ust.3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
1.Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004r na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
2.Kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004r w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).
Na mocy przepisu zawartego w § 6 ust.4 ww. rozporządzenia Ministra Finansów - za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy, na podstawie:
1.umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
2.jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zgodnie z § 23 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów - zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.
Zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:
1.o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub
2.które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów, zgodnie z przepisem § 24 ww. rozporządzenia.
Przepis § 23 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Na mocy przepisu § 25 ww. rozporządzenia ? zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają poniższe warunki:
1.Złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej,
2.Prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 cytowanej ustawy,
3.W całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów i usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej a w przypadku importu towarów - dokumentu stwierdzającego zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług,
4.Posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4,
5.Posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt. 2 a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków pomocy bezzwrotnej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawia takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.
Zgodnie zaś z przepisem § 25 ust.2 tego rozporządzenia ? zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w 6 ust.3 i 4.
Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola podziela stanowisko Strony, iż ma ona prawo do ubiegania się o zwrot zapłaconego podatku naliczonego ? z tytułu nabycia towarów i usług w ramach przedmiotowej umowy, realizowanej ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej - w sytuacji, w której spełnione będą wszystkie warunki wymienione w ww. przepisach.
Należy także zauważyć, że zwrot ten nie będzie przysługiwał w przypadku, gdy o podatek naliczony został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub który został zwrócony przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów, zgodnie z przepisem § 24 ww. rozporządzenia (w formie zaliczki).
Jednocześnie informuje się Stronę, że odpowiedź na złożone zapytanie w części dotyczącej opodatkowania otrzymanych z Unii Europejskiej środków finansowych - zostanie przedstawiona w odrębnym postanowieniu.

P O U C Z E N I E

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Wola w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Do zażalenia należy dołączyć znaki opłaty skarbowej o wartości 5 zł. W przypadku składania zażalenia wraz z załącznikami należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 0,50 zł do każdego załącznika.

Urząd Skarbowy Warszawa-Wola