Opodatkowanie dochodów ze sprzedaży kolekcji z majątku prywatnego, dokonanej po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie... - Interpretacja - 0115-KDIT3.4011.629.2023.2.DP

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.629.2023.2.DP

Temat interpretacji

Opodatkowanie dochodów ze sprzedaży kolekcji z majątku prywatnego, dokonanej po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie poszczególnych przedmiotów.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 13 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 grudnia 2023 r. (wpływ 6 grudnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan kolekcjonerem od ponad 30 lat. Jest Pan obywatelem Polski. Od 9 lat mieszka Pan w A.. Od 2019 roku jest Pan członkiem (...). Działalność gospodarcza, którą prowadzi Pan od (...) 2019 r. związana jest przede wszystkim z naprawą komputerów i telefonów komórkowych i nie ma nic wspólnego z Pana prywatną kolekcją.

W związku z Pana ciężką sytuacją finansową jest Pan zmuszony sprzedać część kolekcji. Kolekcję będzie Pan sprzedawał jako osoba prywatna. Sprzedawał będzie Pan przez Internet a klientów będzie Pan szukał na całym świecie.

Uzupełnienie stanu faktycznego

W uzasadnieniu wniosku podaje Pan, że:

Przedmioty kolekcjonerskie, które zamierza Pan sprzedawać, to: zegarki, długopisy, zapalniczki, scyzoryki, miniatury i makiety modelarskie w różnej skali, fotografie, ulotki, stary sprzęt agd i rtv (np.: telefony komórkowe, radia, aparaty fotograficzne).

Przedmioty nie są nowe, większość z nich nie jest już produkowana, część jest wybrakowana lub uszkodzona a inne są częścią czegoś większego (np. zegarek z samochodu czy armatka z makiety modelarskiej).

Ilość przedmiotów kolekcjonerskich, które zamierza Pan sprzedać:

Kolekcja jest w ciągłej przebudowie, nie jest Pan w stanie dokładnie określić, ile przedmiotów sprzeda. Zależy to przede wszystkim od Pana sytuacji finansowej w danym momencie. Na dzień dzisiejszy zakłada Pan, że może być to od 300 do 1 500 sztuk.

Posiadaczem przedmiotów kolekcjonerskich stał się Pan w następujący sposób: część kolekcji przywiózł Pan z Ukrainy (te przedmioty, które tam Pan pozyskał), niektóre przedmioty kolekcjonerskie kupił Pan od innych kolekcjonerów oraz na portalach aukcyjnych i Internetowych forach kolekcjonerskich, niektóre przedmioty kolekcjonerskie wymienił Pan z innymi kolekcjonerami.

Przedmioty kupował Pan ze środków własnych. Jako kolekcjoner szukał Pan przedmiotów brakujących w Pana kolekcji. Przedmiotów kolekcjonerskich poszukiwał Pan na portalach aukcyjnych i giełdach kolekcjonerskich. Jest Pan kolekcjonerem od ponad 30 lat i od tylu lat pozyskuje Pan swoje przedmioty kolekcjonerskie. W związku z trudną sytuacją finansową w ciągu ostatnich 7 miesięcy nie pozyskał Pan żadnych przedmiotów do swojej kolekcji.

Żadnych przedmiotów kolekcjonerskich nie otrzymał Pan w darowiźnie ani w spadku.

Przedmioty kolekcjonerskie zamierza Pan sprzedać innym kolekcjonerom.

Sprzedaż przedmiotów kolekcjonerskich nastąpi w ramach wielu transakcji.

Nabywców będzie Pan pozyskiwał przez Internetowe fora kolekcjonerskie oraz Internetowe portale aukcyjne i sprzedażowe.

Oferty będzie Pan prezentował przez Internetowe fora kolekcjonerskie oraz Internetowe portale aukcyjne i sprzedażowe.

Nie prowadzi Pan żadnych działań marketingowych.

Oferty będzie Pan prezentował przez Internetowe fora kolekcjonerskie oraz Internetowe portale aukcyjne i sprzedażowe – nie wie Pan czy zalicza się to do usług wspierających kupno lub sprzedaż. Sprzedaż zamierza Pan prowadzić osobiście, bez dodatkowej pomocy osób drugich czy firm.

Przedmiotów kolekcjonerskich nie nabywał Pan w celu późniejszej sprzedaży, sama idea kolekcjonowania polega na tym, aby przedmioty kolekcjonować. Nie zamierza Pan sprzedawać całej kolekcji a jedynie tyle, aby uporać się z obecną trudną sytuacją finansową.

Nabywanie przedmiotów kolekcjonerskich ma na celu z definicji kolekcjonowanie.

Pozyskuje Pan przedmioty kolekcjonerskie w celu powiększenia swojej kolekcji.

Pytanie

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży opisanej we wniosku i uzupełnieniu kolekcji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest sprzedaż przedmiotów kolekcjonerskich, których jest Pan w posiadaniu od więcej niż 6 miesięcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Źródło pozarolnicza działalność gospodarcza (art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy) zostało scharakteryzowane w art. 5a pkt 6 i art. 5b ust. 1 ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej:

oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy to działalność, która ma następujące cechy:

jest działalnością zarobkową;

jest prowadzona w sposób zorganizowany i ciągły;

jest prowadzona we własnym imieniu.

Działalność „zarobkowa” to działalność której celem jest „zarabianie”, generowanie zysku, zapewnienie określonego dochodu. Sposób jej prowadzenia jest podporządkowany temu, aby osiągać jak najlepsze wyniki gospodarcze. Jednocześnie brak osiągnięcia celu, jakim jest realny zysk, nie oznacza, że prowadzona działalność nie miała charakteru zarobkowego. Istotny jest bowiem cel jej prowadzenia, a nie ostateczne efekty.

Jednocześnie nie można utożsamiać „działalności zarobkowej” w rozumieniu ustawy z jakimkolwiek działaniem podatnika, które daje efekt zysku. W przepisie mowa jest bowiem o „działalności”, czyli nie o pojedynczych działaniach podatnika, ale zespole działań podejmowanych w określonym celu.

Cecha „prowadzenia działalności w sposób zorganizowany i ciągły” nie oznacza konieczności spełnienia formalnych wymogów organizacji działalności (np. rejestracji urzędowej). Cecha ta odnosi się do faktycznego sposobu jej prowadzenia. I tak:

„zorganizowany” to będący efektem „organizowania”. „Organizować” natomiast to „przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie”, albo „nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek” (Nowy Słownik Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000);

„ciągłość” w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względną stałość jej wykonywania. Kryterium „ciągłości” służy wyeliminowaniu z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym.

Jeżeli więc rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku zbycie rzeczy spełnia przesłanki uznania ich za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i winno zostać rozliczone na zasadach właściwych dla tej działalności.

Stosownie natomiast do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy:

Źródłami przychodów są: odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Natomiast w myśl art. 24 ust. 6 omawianej ustawy:

Dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że gdy sprzedaż rzeczy nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i jest dokonywana przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, wówczas stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z kolei przychód uzyskany ze sprzedaży rzeczy po terminie określonym w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ww. ustawy nie generuje przychodu (dochodu) podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż sprzedaż rzeczy ruchomych po upływie 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło ich nabycie, nie stanowi źródła przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że jest Pan kolekcjonerem od ponad 30 lat. Jest Pan obywatelem Polski. Od 2019 roku jest Pan członkiem (...). Od (...) 2019 r. prowadzi Pan działalność gospodarcza, która związana jest przede wszystkim z naprawą komputerów i telefonów komórkowych i nie ma nic wspólnego z Pana prywatną kolekcją. W związku z Pana ciężką sytuacją finansową jest Pan zmuszony sprzedać część kolekcji. Kolekcję będzie Pan sprzedawał jako osoba prywatna. Sprzedawał będzie Pan przez Internet i szukał klientów na całym świecie. Przedmioty kolekcjonerskie, które zamierza Pan sprzedawać, to: zegarki, długopisy, zapalniczki, scyzoryki, miniatury i makiety modelarskie w różnej skali, fotografie, ulotki, stary sprzęt agd i rtv (np.: telefony komórkowe, radia, aparaty fotograficzne). Przedmioty nie są nowe, większość z nich nie jest już produkowana, część jest wybrakowana lub uszkodzona a inne są częścią czegoś większego (np. zegarek z samochodu czy armatka z makiety modelarskiej). Kolekcja jest w ciągłej przebudowie, nie jest Pan w stanie dokładnie określić, ile przedmiotów sprzeda. Zależy to przede wszystkim od Pana sytuacji finansowej w danym momencie. Na dzień dzisiejszy zakłada Pan, że może być to od 300 do 1 500 sztuk. Posiadaczem przedmiotów kolekcjonerskich stał się Pan w następujący sposób: część kolekcji przywiózł Pan z Ukrainy (te przedmioty, które tam Pan pozyskał), niektóre przedmioty kolekcjonerskie kupił Pan od innych kolekcjonerów oraz na portalach aukcyjnych i Internetowych forach kolekcjonerskich, niektóre przedmioty kolekcjonerskie wymienił Pan z innymi kolekcjonerami. Przedmioty kupował Pan ze środków własnych. Jako kolekcjoner szukał Pan przedmiotów brakujących w Pana kolekcji. Przedmiotów kolekcjonerskich poszukiwał Pan na portalach aukcyjnych i giełdach kolekcjonerskich. W związku z trudną sytuacją finansową w ciągu ostatnich 7 miesięcy nie pozyskał Pan żadnych przedmiotów do swojej kolekcji. Żadnych przedmiotów kolekcjonerskich nie otrzymał Pan w darowiźnie ani w spadku. Przedmioty kolekcjonerskie zamierza Pan sprzedać innym kolekcjonerom. Sprzedaż przedmiotów kolekcjonerskich nastąpi w ramach wielu transakcji. Nabywców będzie Pan pozyskiwał przez Internetowe fora kolekcjonerskie oraz Internetowe portale aukcyjne i sprzedażowe. Oferty będzie Pan prezentował przez Internetowe fora kolekcjonerskie oraz Internetowe portale aukcyjne i sprzedażowe. Nie prowadzi Pan żadnych działań marketingowych. Sprzedaż zamierza Pan prowadzić osobiście, bez dodatkowej pomocy osób drugich czy firm. Przedmiotów kolekcjonerskich nie nabywał Pan w celu późniejszej sprzedaży. Nie zamierza Pan sprzedawać całej kolekcji a jedynie tyle, aby uporać się z obecną trudną sytuacją finansową.

Mając na uwadze obowiązujące regulacje prawne oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia, a w szczególności informację, że przedmioty, o których mowa we wniosku, były nabywane przez Pana w ramach Pana zainteresowań związanych z kolekcjonerstwem i nie były powiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz że przedmiotów należących do kolekcji nie nabywał Pan w zamiarze ich dalszej odsprzedaży, stwierdzić muszę, że brak jest podstaw do uznania sukcesywnego zbywania poszczególnych przedmiotów z Pana kolekcji za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisu zdarzenia wynika, że zamierza Pan wyprzedać kolekcję, ponieważ, obecnie znalazł się Pan w trudnej sytuacji finansowej. W ciągu ostatnich 7 miesięcy nie pozyskał Pan żadnych przedmiotów do swojej kolekcji. Na dzień dzisiejszy zakłada Pan, że może być to od 300 do 1500 sztuk. Zależy to przede wszystkim od Pana sytuacji finansowej w danym momencie. Sprzedaż zamierza Pan prowadzić osobiście, bez dodatkowej pomocy osób drugich czy firm.

To, że sprzedaż przedmiotów kolekcjonerskich nastąpi w ramach wielu transakcji a nabywców będzie Pan pozyskiwał przez Internetowe fora kolekcjonerskie oraz Internetowe portale aukcyjne i sprzedażowe oraz że sprzedaż zamierza Pan prowadzić osobiście, bez dodatkowej pomocy osób trzecich, świadczy o tym, że czynności te będą miały charakter okazjonalny, incydentalny, a nie stały. Cecha stałości nie wynika bowiem z samej liczby zbywanych przedmiotów, ale ciągłego dokonywania określonych czynności. Tymczasem działania Pana wiążą się ze sprzedażą określonej liczby przedmiotów wchodzących w skład kolekcji. Jest to zatem w istocie sprzedaż jednorazowa poszczególnych przedmiotów i wyzbycie się ich z osobistego majątku, w związku z trudną sytuacją finansową. Jej przebieg zależy od możliwości sprzedaży kolekcji, a nie jest wynikiem planowego charakteru działań i woli ich realizacji w sposób ciągły. Działania te zakończą się wraz z poprawą Pana sytuacji finansowej.

Wobec tego stwierdzić muszę, że sukcesywne zbywanie poszczególnych przedmiotów z Pana kolekcji, o których mowa we wniosku, należy rozpatrywać w świetle art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który to formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie innych rzeczy przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie, skutkuje powstaniem przychodu. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie rzeczy ruchomych nastąpi po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie – nie będzie źródłem przychodu w rozumieniu tego artykułu. W konsekwencji kwota uzyskana ze sprzedaży Pana kolekcji, o której mowa we wniosku, w ogóle nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, stwierdzić należy, że sprzedaż należącej do Pana majątku prywatnego kolekcji, dokonana po upływie pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie ww. poszczególnych przedmiotów – nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że sprzedaż ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).