POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443/63/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.10.2005, sygn. PP/443/63/05, Urząd Skarbowy w Oświęcimiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.07.2005 r. (wpływ 11.07.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2.09.2005 r. w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usługstwierdzaiż przedstawione we wniosku stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 08.07.2005 r. (data wpływu 11.07.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 02.09.2005r. Wójt Gminy ... zwrócił się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat wnoszonych przez właścicieli posesji za podłączenie odbiorcy do urządzeń kanalizacyjnych stanowiących własność Gminy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i ustalił, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym, stwierdzając tym samym brak negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy ? Ordynacja podatkowa.

Pytanie podatnika dotyczy następującego stanu faktycznego:
Gmina .... realizuje inwestycję polegającą na budowie sieci kanalizacyjnej. Zadanie jest finansowane przez gminę ze środków własnych budżetu, dofinansowane z dotacji z Programu SAPARD, a także z opłat wnoszonych przez mieszkańców, którzy partycypują w kosztach inwestycji. Opłaty wnoszone są przez mieszkańców z chwilą wykonania przyłącza. Wysokość tychże opłat ustaliła Rada Gminy w drodze uchwały. Uiszczane kwoty ? zdaniem podatnika ? należy traktować jako darowizny, które nie wchodzą do obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Dokonując oceny prawnej stanowiska podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
2) zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powyższego wynika, że zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem VAT obejmuje wszelkie odpłatne świadczenia, niezależnie od tego na jakim etapie są realizowane tzn. czy mają one charakter zaopatrzeniowy, inwestycyjny czy tez konsumpcyjny.
Za podłączenie odbiorcy do urządzeń kanalizacyjnych Gmina będzie pobierać opłaty, co powoduje, że jest to czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
W myśl przedstawionej powyżej definicji usług należy stwierdzić, że wykonanie usługi przyłączenia do urządzeń kanalizacyjnych jest czynnością zawartą we wskazanej definicji. Jeżeli bowiem mieszkańcy Gminy partycypują w kosztach budowy tej inwestycji to ich wpłaty stanowią dochód gminy. Zatem osoby, które dokonały wpłaty na rzecz budżetu gminy bądź w innej formie wspomogły realizację inwestycji związanej z budową urządzeń kanalizacyjnych we wsi, w której mieszkają, a następnie budynki tych osób ? po oddaniu do użytkowania inwestycji zostaną przyłączone do tych urządzeń lub przyłączenie jest uzależnione od tego czy przekazały środki na ten cel, to de facto dokonały zapłaty za wykonanie usługi.Zauważyć należy, iż przedmiotowe opłaty za przyłączenia ustalone zostały w drodze uchwały Rady Gminy, co wyklucza cechę dobrowolności wnoszących opłaty, a co za tym idzie brak jest znamion charakterystycznych dla darowizny.
W gestii podatnika leży zatem ustalenie, czy wnoszone przez mieszkańców opłaty są traktowane jako:
- zaliczki na poczet przyszłych opłat za odprowadzanie ścieków opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7% na podstawie poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne PKWiU 90.0), czy
- opłaty za wykonywanie usługi przyłączenia do urządzeń kanalizacyjnych, które również korzystają ze stawki preferencyjnej w wysokości 7% na podstawie przepisu art. 146 ust. 1 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, w okresie od przystąpienia Rzeczypospolitej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano -montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym infrastrukturą towarzyszącą. Z przepisu ust. 3 art. 146 ustawy o VAT wynika, iż przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się m. in. przyłącza do budynków mieszkalnych oraz sieci kanalizacyjne jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
W związku z powyższym, w zakresie w jakim realizowane usługi przyłącza będą dotyczyły obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, należałoby opodatkować je wg stawki 7%.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu odnosząc przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny do przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego ? uznaje zatem stanowisko podatnika za nieprawidłowe.

Niniejsza interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 u.O.p.).

Urząd Skarbowy w Oświęcimiu