
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 sierpnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 4 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, który od 2003 roku prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą w zakresie (…) (dalej: „Produkty”). Punktem wyjścia produkowanych przez Wnioskodawcę produktów są pojazdy bazowe pozyskiwane od (…), dla których Wnioskodawca jest (…) partnerem (dalej: „Partnerzy”).
Realizowany przez Podatnika proces produkcji produktów obejmuje kompleksowe działania wykonywane we własnym zakresie, począwszy od etapu projektowego aż po końcowe wykonanie i kontrolę jakości pojazdu. Pojazdy bazowe, które Wnioskodawca pozyskuje od zewnętrznych dostawców, mają charakter (…).
Po przyjęciu pojazdu bazowego rozpoczyna się pełny proces produkcyjny realizowany przez Wnioskodawcę w jego zakładzie. Etap projektowy obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej, analizę parametrów technicznych pojazdu, planowanie rozkładu wnętrza, instalacji, elementów konstrukcyjnych oraz wyposażenia (...).
Następnie realizowane są prace konstrukcyjne, obejmujące m.in. (…). W ramach prac konstrukcyjnych wykonywane są również modyfikacje (…). Wnioskodawca wykonuje również prace (…). (…).
Kolejnym etapem są działania instalacyjno-montażowe. Elektrycy montują (…). Ponadto, prowadzone są prace obejmujące (…).
Równolegle prowadzona jest (…). (…).
Każdy pojazd podlega wewnętrznej kontroli jakości, prowadzonej na poszczególnych etapach produkcji oraz po zakończeniu montażu – w szczególności w zakresie zgodności z dokumentacją techniczną, bezpieczeństwa, szczelności układów oraz działania systemów pokładowych.
Wnioskodawca posiada homologację, co pozwala na rejestrację pojazdów jako fabrycznie nowych (…).
Wnioskodawca nie ogranicza się do prac adaptacyjnych (…) całkowite wykończenie wnętrza, sprawia, że produkt końcowy ma inny charakter funkcjonalny i użytkowy niż pojazd bazowy, a Wnioskodawca jest jego producentem. Podatnik nie nabywa i nie odsprzedaje gotowych pojazdów bezpośrednio od producentów.
Obok działalności produkcyjnej, Wnioskodawca może także świadczyć usługi (np. serwisowe), ale mają one charakter uzupełniający, a przychody z tego tytułu stanowią znikomą część przychodów Podatnika. Niemniej jednak Wnioskodawca zaznacza, że nie uwzględnia przychodów ze świadczenia usług w kalkulacjach związanych z wdrożeniem ulgi na ekspansję – Wnioskodawca uwzględnia wyłącznie przychody uzyskiwane ze sprzedaży produktów wytworzonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (działalność produkcyjna).
Wnioskodawca systematycznie rozwija swoje zasoby produkcyjne i inwestuje w technologie oraz kadrę inżynierską. Podatnik wdrożył także wewnętrzny System Zarządzania Jakością zgodny z normami ISO, co dodatkowo umocniło pozycję Wnioskodawcy jako wiarygodnego producenta.
Wnioskodawca podejmuje działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży swoich Produktów, zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Podatnik ponosi wydatki w celu uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży Produktów znajdujących się w jego ofercie sprzedażowej (dalej: „Wydatki na wzrost przychodów”). Od momentu obowiązywania przepisów dotyczących ulgi na ekspansję (tj. od 2022 r.) Wnioskodawca poniósł m.in. następujące Wydatki na wzrost przychodów:
1)związane z udziałem Wnioskodawcy w targach branżowych (dalej: „Koszty Targów”):
a)usługi organizacji targów i stanowiska na targach (w tym opłata za uczestnictwo w targach, opłata za kartę wystawcy, usługi dodatkowego montażu elementów na stoisku wystawcy, opłata za kartę parkingową dla pojazdów transportujących elementy reklamowe i materiały niezbędne do organizacji stanowiska),
b)usługi gastronomiczne i usługa baristyczna na stanowisku wystawcy, na którym przedstawiane są produkty Wnioskodawcy,
c)usługi przygotowania materiałów promocyjnych i reklamowych (…) i zaproszeń na targi,
d)usługa wykonania video relacji i sesji fotograficznej z targów,
e)usługi oznakowania pojazdów handlowych na targi,
2)związane z działaniami informacyjno-promocyjnymi (dalej: „Koszty Promocji”):
a)usługi reklamy internetowej i kampanie reklamowe w mediach społecznościowych oraz banery na portalu branżowym dotyczące Produktów,
b)usługi aktualizacji i rozbudowy strony internetowej,
c)usługi wykonania reklamowej sesji fotograficznej Produktów oraz usługi produkcji wideo i filmów reklamowych i promocyjnych dotyczących Produktów,
d)usługi udziału i promocji Produktów podczas wydarzeń branżowych oraz opłata za udział w konferencji branżowej (w celu możliwości przedstawienia Produktów potencjalnym nabywcom – w wydarzeniach udział biorą przedstawiciele kontrahentów i/lub potencjalnych kontrahentów Wnioskodawcy; za dodatkową opłatą Wnioskodawca prezentuje swój Produkt na wydarzeniu),
e)usługi przygotowania materiałów reklamowych (w tym z logo Podatnika) dotyczących Produktów (w tym w szczególności katalogi i broszury przedstawiające produkty oraz drobne gadżety),
f)zakup pieczątki w oprawie automatycznej, tabliczki vin, wizytówek, grafiki do ścianki, obróbka i wydruk zdjęć, naklejki informacyjne (na ulotkę), naklejki na szybę (do Produktów),
3)związane z przeprowadzeniem badań i uzyskaniem dokumentacji niezbędnej do wprowadzenia produktów na rynek (dalej: „Koszty Badań i Certyfikacji”):
a)usługi przeprowadzania badań (kontrola zgodności produkcji, podniesienie dopuszczalnej masy całkowitej) oraz usługi homologacji i rozszerzenia homologacji (w tym cząstkowych),
b)usługi udostępnienia wyników badań przez (…),
c)usługi audytu homologacyjnego,
d)usługi kontroli poprawności prowadzonej dokumentacji,
e)usługi uaktualnienia certyfikatu (…) oraz aktualizacji księgi jakości,
f)usługa wydania decyzji przez Transportowy Dozór Techniczny.
Wydatki na wzrost przychodów nie zostały (nie zostaną) podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały (nie zostaną) odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Wydatki są rozpoznawane w kosztach uzyskania przychodów Podatnika.
Wnioskodawca gromadzi dokumentację potwierdzającą poniesienie Wydatków na wzrost przychodów (w szczególności faktury).
Wnioskodawca nie korzystał, nie korzysta i nie zamierza korzystać ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b ustawy o PIT.
Przychody ze sprzedaży Produktów, których dotyczyły Wydatki na wzrost przychodów, w latach 2022-2024 corocznie wzrastały, co potwierdza zestawienie przychodów ze sprzedaży Produktów.
Dla celów niniejszego wniosku Podatnik zakłada, że w kolejnych latach przychody ze sprzedaży Produktów nadal będą sukcesywnie wzrastać. Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że do przychodów ze sprzedaży Produktów nie są uwzględniane przychody z:
1)działalności usługowej (znikomej),
2)odsprzedaży produktów gotowych,
3)sprzedaży produktów, których nie dotyczyły Wydatki na wzrost przychodów oraz
4)uzyskane z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
Przychody podlegały opodatkowaniu na terytorium Polski.
Podatnik wskazuje, że w przyszłości może też osiągnąć przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub dotychczas nieoferowanych w danym kraju – w szczególności mogą to być:
-pojazdy osobowe,
-(…),
-(…) wyprodukowane na modelu bazowym innej marki, niebędącej dotychczas partnerem Wnioskodawcy,
-pojazdy posiadające istotnie zmienione parametry techniczne.
Przy czym Wnioskodawca zwraca uwagę, że wszystkie powyższe produkty (dalej: „Nowe Produkty”) przede wszystkim wiążą się z koniecznością uzyskania nowej homologacji (w szczególności nie wystarczy aktualizacja posiadanej już homologacji, ale konieczne jest uzyskanie zupełnie nowej homologacji). Wszystkie Nowe Produkty będą produktem charakteryzującym się istotnie odmiennymi parametrami technicznymi – zarówno z perspektywy Wnioskodawcy, jak i z perspektywy jego klientów..
Do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca stosuje opodatkowanie podatkiem liniowym.
Pytania
1.Czy oferowane przez Wnioskodawcę Produkty są produktami wytworzonymi przez Podatnika w rozumieniu art. 26gb ust. 2 ustawy o PIT (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)?
2.Czy Nowe Produkty będą spełniały definicję produktu dotychczas nieoferowanego w rozumieniu art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT (zdarzenie przyszłe)?
3.Czy Koszty Targów mogą zostać uznane za koszty uczestnictwa w targach, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT, a tym samym czy mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT do limitu określonego w tym przepisie i pod warunkiem spełnienia wymogu wzrostu przychodów, o którym mowa w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)?
4.Czy Koszty Promocji mogą zostać uznane za koszty działań promocyjno-informacyjnych, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT, a tym samym czy mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT do limitu określonego w tym przepisie i pod warunkiem spełnienia wymogu wzrostu przychodów, o którym mowa w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)?
5.Czy Koszty Badań i Certyfikacji mogą zostać uznane za koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT, a tym samym czy mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT do limitu określonego w tym przepisie i pod warunkiem spełnienia wymogu wzrostu przychodów, o którym mowa w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT (stan faktyczny i zdarzenie przyszłe)?
Pana stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Wnioskodawcy – oferowane przez niego Produkty są produktami wytworzonymi przez Podatnika w rozumieniu art. 26gb ust. 2 ustawy o PIT.
2.Zdaniem Wnioskodawcy – Nowe Produkty będą spełniały definicję produktu dotychczas nieoferowanego w rozumieniu art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT.
3.Zdaniem Wnioskodawcy – Koszty Targów mogą zostać uznane za koszty uczestnictwa w targach, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 1 ustawy o PIT, a tym samym mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT do limitu określonego w tym przepisie i pod warunkiem spełnienia wymogu wzrostu przychodów, o którym mowa w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT.
4.Zdaniem Wnioskodawcy – Koszty Promocji mogą zostać uznane za koszty działań promocyjno- informacyjnych, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT, a tym samym mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT do limitu określonego w tym przepisie i pod warunkiem spełnienia wymogu wzrostu przychodów, o którym mowa w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT.
5.Zdaniem Wnioskodawcy – Koszty Badań i Certyfikacji mogą zostać uznane za koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych, o których mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT, a tym samym mogą pomniejszać podstawę opodatkowania jako koszty uzyskania przychodów ponoszone w celu zwiększenia sprzedaży produktów na podstawie art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT do limitu określonego w tym przepisie i pod warunkiem spełnienia wymogu wzrostu przychodów, o którym mowa w art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
1.Uwagi ogólne
Zgodnie z art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Wskazany powyżej przepis wprowadzający ulgę prowzrostową (ulgę na ekspansję) obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku.
Niezbędne do skorzystania z ulgi na ekspansję jest, aby:
-produkty sprzedawane przez podatnika spełniały definicję produktów w rozumieniu ww. przepisu,
-podatnik poniósł i rozpoznał w kosztach uzyskania przychodów kwalifikowane wydatki w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów,
-podatnik spełnił warunek wzrostu ze sprzedaży produktów.
W ocenie Wnioskodawcy w latach 2022-2024 spełnił on wszystkie ww. warunki. W odniesieniu do lat przyszłych Podatnik zakłada, że powyższe warunki również zostaną spełnione (w sposób opisany dla lat 2022-2024). W kolejnych punktach niniejszego wniosku znajduje się uzasadnienie spełnienia każdej z przesłanek stosowania ulgi będącej przedmiotem zapytania przez Podatnika.
2.Warunek wzrostu ze sprzedaży produktów
Zgodnie z art. 26gb ust. 3 ustawy o PIT przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.
Stosownie do art. 26gb ust. 4 ustawy o PIT podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Natomiast na gruncie art. 26gb ust. 5 ustawy o PIT przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z powyższym istnieją trzy możliwości spełnienia tego warunku, tj. podatnik w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego poniesienia kosztów możliwych do odliczenia w ramach ulgi:
-zwiększy przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub
-osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub
-osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.
Odnosząc się do pierwszej możliwości, Projekt Objaśnień dotyczących ulgi na ekspansję wskazuje, że „warunek wzrostu przychodów powinien być odnoszony do któregokolwiek z dwóch lat podatkowych przewidzianych dla badania realizacji wzrostu przychodów”. Powyższe potwierdza także Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację nr 37741 (pismo nr DD5.054.8.2022) oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (np. interpretacja z dnia 15 czerwca 2023 r., znak 0114-KDIP2-1.4010.216.2023.2.KW).
Za Projektem Objaśnień dotyczących ulgi na ekspansję powtórzyć należy, że na potrzeby weryfikacji spełnienia przesłanki wzrostu przychodów nie należy uwzględniać:
-przychodów z prowadzonej działalności usługowej,
-przychodów podatnika z odsprzedaży gotowych produktów,
-przychodów podatnika uzyskanych ze sprzedaży produktów, których nie dotyczyły koszty uzyskania przychodu odliczane w ramach ulgi na ekspansję,
-przychody podatnika uzyskane z transakcji z podmiotami powiązanymi.
W przypadku drugiego i trzeciego przypadku, w związku z tym, że dotyczą one osiągnięcia przychodów, które dotychczas nie występowały, wystarczające jest, aby podatnik osiągnął te przychody (odpowiednio ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych – jeżeli sprzedaż dotyczy produktu nowego – lub ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju – jeżeli w ramach ekspansji podatnik decyduje się na rozszerzenie rynków zbytu dla danego produktu). Zgodnie z Projektem Objaśnień dotyczących ulgi na ekspansję wymóg osiągnięcia przychodów z produktu dotychczas nieoferowanego: „należy rozumieć jako konieczność wprowadzenia do oferty przedsiębiorstwa dobra materialnego, które różniłoby się od dotychczas oferowanego asortymentu w stopniu pozwalającym uznać, że przedsiębiorca rozszerza działalność na nowy segment rynku. Z produktem dotychczas nieoferowanym będziemy mieli więc do czynienia, w przypadku, gdy skala zmian bądź usprawnień względem dotychczas oferowanych przez podatnika produktów uzasadnia przekonanie, że mamy do czynienia z nowym produktem w ujęciu rodzajowym. W konsekwencji wszelkie zmiany bądź usprawnienia, w tym opracowanie nowych technologii zaangażowanych w proces produkcji, które nie skutkują powstaniem nowego rodzaju produktu (znacząco różniącego się pod kątem specyfikacji technicznej na tle dotychczasowej oferty przedsiębiorcy), należy zakwalifikować jedynie jako innowacje w obrębie dotychczas wytwarzanego produktu. Podatnik wprowadzający do dotychczas wytwarzanych produktów jedynie nieznaczne modyfikacje nie może więc skorzystać z ulgi na ekspansję z powołaniem na realizację przesłanki osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych”.
W przypadku Wnioskodawcy, dla celów skorzystania z ulgi prowzrostowej w latach 2022-2024 spełniony został warunek wzrostu przychodów, tj. Wnioskodawca zwiększył przychody ze sprzedaży Produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów. Jak Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), do przychodów ze sprzedaży Produktów nie uwzględnia on przychodów z:
1)działalności usługowej (znikomej),
2)odsprzedaży produktów gotowych,
3)sprzedaży produktów, których nie dotyczyły Wydatki na wzrost przychodów oraz
4)uzyskanych z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT.
W związku z tym, że warunek zwiększenia przychodów dla kolejnych lat będzie podlegał weryfikacji dopiero w przyszłości, dla celów niniejszego wniosku Podatnik zakłada, że warunek ten będzie spełniony. Przy czym w przyszłości może zarówno zostać spełniony warunek zwiększenia przychodów ze sprzedaży oferowanych już przez Wnioskodawcę Produktów, jak i może być spełniony warunek osiągnięcia przychodów z produktów dotychczas nieoferowanych (w kraju lub za granicą), tj. z Nowych Produktów. Jak Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym, Nowe Produkty (w tym: pojazdy osobowe; (…); (…) wyprodukowane na modelu bazowym innej marki, niebędącej dotychczas partnerem Wnioskodawcy; pojazdy posiadające istotnie zmienione parametry techniczne) będą stanowić obiektywnie nowy produkt, charakteryzujący się zupełnie odmiennymi parametrami technicznymi od posiadanych już w ofercie Produktów – zarówno z perspektywy Wnioskodawcy, jak i z perspektywy jego klientów. Ponadto, Wnioskodawca zwraca uwagę, że wszystkie Nowe Produkty będą wymagały uzyskania zupełnie nowej homologacji (niejedynie aktualizacji posiadanej już homologacji), co jednoznacznie wskazuje na spełnienie definicji „produktu dotychczas nieoferowanego”, również w kontekście cytowanego powyżej fragmentu z Projektu Objaśnień dotyczących ulgi na ekspansję.
Wnioskodawca wskazuje, że jeżeli odliczy od podstawy opodatkowania koszty kwalifikowane, a okaże się, że w żadnym z kolejnych dwóch lat nie doszło do spełnienia ww. warunku, zgodnie z art. 26gb ust. 6 ustawy o PIT, w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, dokona odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej.
3.Warunek spełnienie definicji produktu
Zgodnie z art. 26gb ust. 2 ustawy o PIT przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W Projekcie Objaśnień dotyczących ulgi na ekspansję odwołano się do definicji rzeczy z art. 45 Kodeksu cywilnego, który definiuje je jako przedmioty materialne. W Projekcie Objaśnień dotyczących ulgi na ekspansję znalazła się ponadto następująca definicja produktów: „przedmioty materialne (rzeczy) powstałe na skutek zaangażowania posiadanych przez podatnika środków produkcji, których proces formowania uległ finalizacji, w efekcie czego produkty te zasiliły ofertę, mogą być przeznaczone do sprzedaży”.
Z definicji tej płyną dwa główne wnioski. Po pierwsze, ulga na ekspansję dotyczy wyłącznie produktów i nie mogą nią być objęte koszty promocji świadczonych przez podatnika usług oraz wszelkiego rodzaju dóbr niematerialnych.
Drugi istotny element powyższej definicji to wymóg wytworzenia produktu przez podatnika. Ulga ta skierowana jest bowiem wyłącznie do podmiotów, które wytwarzają towar w celu jego sprzedaży.
Ulga na ekspansję nie obejmuje działalności o charakterze wyłącznie handlowym czy dystrybucyjnym, jeżeli producentem towarów nie jest podatnik, w tym również takiej działalności, która polega na zlecaniu fizycznej produkcji towaru innym podmiotom, nawet w sytuacji, gdy wykorzystywana jest technologia stworzona i będąca własnością podmiotu zainteresowanego wdrożeniem ulgi.
Prawo do ulgi na ekspansję nie dotyczy podatników, którzy produkcję towarów wykonują na zlecenie innego podmiotu i według ściśle określonego przez ten podmiot wzoru, jak również, gdy produkt ten został wyprodukowany wyłącznie lub w dominującej większości przy udziale podwykonawców i/lub zakupionych od innych podmiotów podzespołów.
W ocenie Wnioskodawcy Produkty opisane w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) spełniają powyższą definicję.
Po pierwsze, (…) stanowią przedmioty trwałe, materialne, jednoznacznie określone specyfikacją techniczną i wizualnym oznakowaniem producenta, co wyklucza ich klasyfikację jako usługi czy dobra niematerialne.
Po drugie, każdy pojazd powstaje w ramach autorskiego procesu produkcyjnego, realizowanego przez Wnioskodawcę od etapu projektowania do momentu końcowej (…). Własne zasoby intelektualne i techniczne podatnika decydują o unikalności produktów, a kluczowe prace nie są zlecane podwykonawcom. Tym samym, zgodnie z intencją ustawodawcy, produkty te są w pełni wytworzone przez podatnika, a nie stanowią jedynie przedmiotu handlu czy dystrybucji. Nie można uznać, że działalność Wnioskodawcy ogranicza się do technicznego scalania fragmentów produktu w produkt końcowy. Wnioskodawca wykonuje bowiem szereg czynności prowadzących do produkcji Produktu. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, pojazdy bazowe, które Wnioskodawca pozyskuje od zewnętrznych dostawców, (…). Po przyjęciu pojazdu bazowego rozpoczyna się pełny proces produkcyjny realizowany przez Wnioskodawcę w jego zakładzie. Etap projektowy obejmuje wykonanie dokumentacji technicznej, analizę parametrów technicznych pojazdu, planowanie rozkładu wnętrza, instalacji, elementów konstrukcyjnych oraz wyposażenia (...). Następnie realizowane są prace konstrukcyjne, obejmujące m.in. (…). W ramach prac konstrukcyjnych wykonywane są również modyfikacje (…). Wnioskodawca wykonuje również (…). (…). Elektrycy montują (…). Ponadto, prowadzone są prace obejmujące (…). Równolegle prowadzona jest (…). (…).
(…).
Proces produkcji kończy się jednoznacznym zdarzeniem – uzyskaniem homologacji oraz pozytywną kontrolą jakości. Zrealizowane prace konstrukcyjne, instalacyjne i wykończeniowe przekładają się na gotowy, zdatny do eksploatacji środek transportu, co oznacza pełne sfinalizowanie formowania produktu. Wnioskodawca wprowadza Produkty do oferty handlowej pod marką Wnioskodawcy, z jasno określoną ceną i warunkami sprzedaży.
Ponadto, (…) wyprodukowane na podstawie platform bazowych odznaczają się nową funkcjonalnością i wartością użytkową, nieobecną w surowcach wyjściowych. Elementy konstrukcyjne, systemy techniczne oraz wyposażenie wnętrza nadają pojazdom charakter odrębny od pojazdów bazowych, co potwierdza, że nastąpiła realna transformacja półproduktów w produkty.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, Produkty spełniają definicję produktów w rozumieniu przepisów dotyczących ulgi na ekspansję, gdyż stanowią identyfikowalne rzeczy materialne, posiadające charakterystyczne i unikalne cechy, a następnie są wprowadzane do obrotu pod własnym znakiem towarowym Podatnika.
W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje na interpretację indywidualną z dnia 14 marca 2024 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.21.2024.1.MBD, w której Dyrektor KIS stwierdził: „Uwzględniając przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz powyższe wyjaśnienia stwierdzić należy, że Spółka wytwarza rzecz (produkt) w postaci tarczy hamulcowych. Jak wskazano powyżej, wytworzyć produkt oznacza jego wyprodukowanie, a więc przeprowadzenie jego etapów produkcji od początku do końca. Oczywistym jest, że producenci tarcz hamulcowych nie są w stanie wyprodukować wszystkich elementów tarcz hamulcowych i zmuszeni są do nabywania niektórych elementów (komponentów) od dostawców zewnętrznych.
Zatem, skoro Spółka produkuje tarcze hamulcowe do pojazdów mechanicznych, gdyż powstają one w wyniku pracy własnych pracowników i obsługiwanych przez nich maszyn oraz w wyniku szeregu czynności technologicznych i organizacyjnych (w tym opatentowanej technologii fosforanowania cynkowego oraz impregnacji olejowej powierzchni żeliwnych), którym poddawane są nabywane półprodukty, to można uznać, że wytwarza rzecz materialną (produkt) w prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 18eb ust. 2 ustawy o CIT, w postaci tarcz hamulcowych. Wskutek tych czynności powstają identyfikowalne rzeczy materialne, posiadające charakterystyczne i unikalne cechy, a następnie wprowadzane są one do obrotu pod własnym znakiem towarowym i w związku z tym, mogą Państwo w stosunku do tych tarcz hamulcowych opisanych w niniejszym wniosku, stosować przepisy art. 18eb ustawy o CIT, pozwalające na skorzystanie z tzw. ulgi na ekspansję”.
4.Koszty kwalifikowane
Zgodnie z art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT za koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
-uczestnictwa w targach (poniesione na organizację miejsca wystawowego, zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika, zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika);
-działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
-dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
-przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
-przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Ponadto, zgodnie z art. 26gb ust. 8 ustawy o PIT, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.
Natomiast stosownie do art. 26gb ust. 10 ustawy o PIT koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
W pierwszej kolejności, w odniesieniu do Wydatków na wzrost przychodów Wnioskodawca wskazuje, że spełnione są wymogi z ww. przepisów, tj.:
-sprzedaż Produktów nie jest przez Podatnika uwzględniana w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b (podatnik nie korzysta ze wskazanych zwolnień),
-wydatki na wzrost przychodów nie zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym,
-wydatki na wzrost przychodów stanowią koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy.
Przesłanki formalne są zatem spełnione. Poniżej znajduje się uzasadnienie dla możliwości uwzględnienia Wydatków na wzrost przychodów z perspektywy ich przynależności do ww. kategorii kosztów kwalifikowanych do ulgi prowzrostowej.
4.1. Koszty uczestnictwa w targach
Jak wskazano powyżej, za kwalifikowane koszty uczestnictwa w targach uznaje się wydatki poniesione na:
-organizację miejsca wystawowego,
-zakup biletów lotniczych dla pracowników i podatnika,
-zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników i podatnika.
Ustawodawca ograniczył zatem możliwość uwzględniania w uldze wydatków związanych z targami wyłącznie do ściśle określonych kategorii.
Nie budzi wątpliwości, że Wnioskodawca może uwzględnić w kosztach kwalifikowanych do ulgi na ekspansję wydatki na zakup biletów lotniczych oraz zakwaterowanie i wyżywienie dla siebie i swoich pracowników, jeżeli wydatki takie pojawiłyby się wśród Wydatków na wzrost przychodów jako Koszty Targów.
Kategoria „wydatków poniesionych na organizację miejsca wystawowego” jest natomiast dużo bardziej niedookreślona i ustawodawca nie wskazał wprost, co wchodzi w jej zakres.
W ocenie Wnioskodawcy kategoria ta powinna uwzględniać wszelkie koszty poniesione w celu przygotowania, urządzenia i obsługi stoiska targowego związane z czynnościami nakierowanymi na zwiększenie sprzedaży produktów, w tym w szczególności:
(…).
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, wszystkie z przedstawionych w Wydatkach na wzrost przychodów Kosztów Targów mieszczą się w tej kategorii i mogą być uwzględniane w uldze prowzrostowej, tj.:
-usługi organizacji targów i stanowiska na targach (w tym opłata za uczestnictwo w targach, opłata za kartę wystawcy, usługi dodatkowego montażu elementów na stoisku wystawcy, opłata za kartę parkingową dla pojazdów transportujących elementy reklamowe i materiały niezbędne do organizacji stanowiska),
-usługi gastronomiczne i usługa baristyczna na stanowisku wystawcy, na którym przedstawiane są produkty Wnioskodawcy,
-usługi przygotowania materiałów promocyjnych i reklamowych (np. katalogów firmowych dostępnych na stanowisku targowym) i zaproszeń na targi,
-usługa wykonania video relacji i sesji fotograficznej z targów,
-usługi oznakowania pojazdów handlowych na targi.
Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, przykładowo Dyrektor KIS za koszty kwalifikujące się do ulgi na ekspansję uznał:
-„koszty wynajmu powierzchni dla stoisk z produktami spółki; projektowania oraz budowania stoiska; usług związanych z obsługą samego stoiska (np. koszty związane ze zużyciem prądu czy wypożyczeniem sprzętu); transportu produktów spółki oraz materiałów promocyjnych w miejsce odbywania się targów” (interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2023 r., znak 0111- KDIB2-1.4010.484.2022.2.DD);
-„koszty budowy stoiska wystawowego; koszty najmu powierzchni wystawienniczej; podłączenia mediów: wody, energii” (interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2023 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.565.2022.2.AN);
-„zorganizowanie stoiska, partycypację w kosztach zorganizowania imprezy, obsługę stoiska firmowego; przygotowanie materiałów reklamowych np. roll-up reklamujących produkty; zakup powierzchni reklamowej w katalogu targowym lub innym miejscu wybranym przez organizatora targów; przygotowanie materiałów reklamowych: katalogów, ulotek dotyczących produktów rozkładówek cenowych; zakup materiałów reklamowych, które zostaną wykorzystane na targach; wynajęcie powierzchni wystawienniczej; wykonanie wystroju stoiska; próby towarów prezentowanych na stoisku handlowym oraz ich wysyłka za granicę” (interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2022 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.366.2022.1.MBD);
-„związane z opłatą za uczestnictwo w targach, wynajmu powierzchni pod stoisko z Produktami, związane z projektowaniem oraz budową stoiska, usług związanych z obsługą stoiska i organizacją targów, zakupu przestrzeni reklamowej oraz materiałów promocyjnych, usługi obsługi logistycznej podczas targów, usługi zaprojektowania i wykonania naklejek, usługi zaprojektowania i wykonania kubków, balonów, długopisów oraz toreb, które będą posiadać zarówno logo producenta, jak i oznaczenia produktów lub oznaczenia produktu, usługi obsługi eventu, przez który należy rozumieć targi, opłaty za wpis do katalogów i ulotek targowych, wykonania grafik na stoisko targowe, związane z opłatami za zużyte media na stoisku, sprzątania stoiska” (interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2023 r., znak 0114-KDIP3- 2.4011.873.2023.3.MT).
W ocenie Wnioskodawcy jest on uprawniony do odliczenia od podstawy opodatkowania podatkiem PIT wskazanych Kosztów Targów w wyniku skorzystania z ulgi prowzrostowej (z uwzględnieniem limitu wynikającego z art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT).
4.2. Koszty działań promocyjno-informacyjnych
Zgodnie z art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT za koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów.
Działania informacyjno-promocyjne, w związku z brakiem definicji legalnej tego pojęcia, należy interpretować zgodnie z powszechnym rozumieniem tego pojęcia. I tak, internetowy słownik języka polskiego PWN wskazuje, że „promocja” oznacza „działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia”, natomiast „informacja” oznacza „to, co powiedziano lub napisano o kimś lub o czymś, także zakomunikowanie czegoś”. Działania promocyjno-informacyjne będą zatem stanowić takie aktywności, których zamiarem jest zwiększenie rozpoznawalności i popularności danego produktu oraz udzielanie na jego temat informacji potencjalnym klientom.
Ustawodawca nie wskazał zamkniętego katalogu rodzajów takich działań (jak w przypadku kosztów związanych z targami), a dokonał jedynie przykładowego wyliczenia możliwych wydatków, w tym ponoszonych na zakup przestrzeni reklamowych (zarówno w formach tradycyjnych, jak i elektronicznych), przygotowanie strony internetowej oraz dotyczące produktów publikacje prasowe, broszury, katalogi informacyjne czy ulotki.
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) Wnioskodawca ponosi Wydatki na wzrost przychodów związane z działaniami informacyjno-promocyjnymi (Koszty Promocji), wśród których znajdują się:
a)usługi reklamy internetowej i kampanie reklamowe w mediach społecznościowych oraz banery na portalu branżowym dotyczące Produktów,
b)usługi aktualizacji i rozbudowy strony internetowej,
c)usługi wykonania reklamowej sesji fotograficznej Produktów oraz usługi produkcji wideo i filmów reklamowych i promocyjnych dotyczących Produktów,
d)usługi udziału i promocji Produktów podczas wydarzeń branżowych oraz opłata za udział w konferencji branżowej (w celu możliwości przedstawienia Produktów potencjalnym nabywcom – w wydarzeniach udział biorą przedstawiciele kontrahentów i/lub potencjalnych kontrahentów Wnioskodawcy; za dodatkową opłatą Wnioskodawca prezentuje swój Produkt na wydarzeniu),
e)usługi przygotowania materiałów reklamowych (w tym z logo Podatnika) dotyczących Produktów (w tym w szczególności katalogi i broszury przedstawiające produkty oraz drobne gadżety),
f)zakup pieczątki w oprawie automatycznej, tabliczki vin, wizytówek, grafiki do ścianki, obróbka i wydruk zdjęć, naklejki informacyjne (na ulotkę), naklejki na szybę (do Produktów).
W ocenie Wnioskodawcy wszystkie wskazane powyżej Koszty Promocji stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych dotyczących Produktów w rozumieniu przepisów ustawy o PIT i mogą być uwzględniane w uldze prowzrostowej.
Wydatki związane z opłatami za reklamy w mediach internetowych oraz umieszczaniem banerów na portalach branżowych (lit. a) to bezpośredni zakup przestrzeni reklamowej, o której mowa wprost w przepisie. Przestrzeń ta umożliwia prezentację oferty Produktów przed określoną grupą odbiorców, co stanowi istotny element pozyskiwania nowych klientów.
Również usługi związane z przygotowywaniem, aktualizacją czy rozbudowywaniem strony internetowej (lit. b) stanowią działanie, o którym mowa wprost w przepisie – jako „przygotowanie strony internetowej dotyczącej produktów”. Strona internetowa pełni kluczową rolę w pozyskiwaniu klientów i zwiększaniu sprzedaży Produktów.
Zdjęcia oraz filmy reklamowe (lit. c) wykorzystywane są zarówno w katalogach, jak i w mediach cyfrowych (strona internetowa, kampanie internetowe, media społecznościowe). Ich celem jest zaprezentowanie Produktów oraz ich funkcjonalności. Wizualne przedstawienie oferty stanowi dziś jeden z podstawowych środków przekazu promocyjno-informacyjnego. Koszty te wpisują się więc w ratio legis przepisu – jako działania służące tworzeniu treści o charakterze promocyjno- informacyjnym, stanowiących integralny element broszur, katalogów czy publikacji cyfrowych.
Udział w konferencjach branżowych (lit. d) i działania promocyjne podejmowane przy tej okazji (np. ekspozycja Produktów, prezentacje, dystrybucja materiałów) mają wyraźny cel informacyjno- promocyjny. Są one ukierunkowane na dotarcie do nowych odbiorców i partnerów handlowych. W świetle wykładni funkcjonalnej należy je traktować jako działania promocyjno-informacyjne o charakterze ekspozycyjnym, wspierające realizację celu przepisu.
Opracowanie materiałów reklamowych (w tym zawierających logo) i prezentujących Produkty (lit. e) Wnioskodawcy stanowi przygotowanie broszur, katalogów informacyjnych i ulotek – wskazanych expressis verbis w treści przepisu. Materiały te służą przekazywaniu informacji o cechach, funkcjach i zastosowaniach Produktów, a tym samym realizują funkcję informacyjną i promocyjną wobec potencjalnych nabywców.
Także zakup pieczątek, tabliczek, wizytówek, grafik, naklejek etc. (lit. f) służy zapewnieniu profesjonalnej identyfikacji wizualnej Produktów, zarówno w przestrzeni fizycznej (wydarzenia, prezentacje Produktów), jak i w materiałach promocyjnych. Elementy te są wykorzystywane w ramach szerszego procesu informacyjnego o Produktach. W tym zakresie mogą być traktowane jako nakłady wspierające opracowanie i dystrybucję materiałów, takich jak broszury, katalogi i ulotki – a zatem jako koszty kwalifikowane w rozumieniu przepisu.
Podsumowując, wszystkie wskazane kategorie wydatków pozostają w bezpośrednim związku z działaniami promocyjno-informacyjnymi dotyczącymi Produktów, a ich treść, forma oraz cel odpowiadają zakresowi określonemu w art. 26gb ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT. Wydatki te służą prezentacji i popularyzacji Produktów podatnika oraz zdobywaniu nowych rynków i klientów, a tym samym – zwiększaniu sprzedaży. Ich kwalifikacja do ulgi prowzrostowej znajduje oparcie nie tylko w literalnym brzmieniu przepisu, ale również w jego funkcji i celach przewidzianych przez ustawodawcę.
Podejście to potwierdza Dyrektor KIS w interpretacjach indywidualnych, który za koszty kwalifikujące się do ulgi na ekspansję uznaje m.in.:
-wydatki związane z najmem powierzchni reklamowej (interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2023 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.55.2023.2.AN) oraz koszty zakupu przestrzeni reklamowej w gazetkach reklamowych sieci handlowych, hurtowni oraz sklepów detalicznych (interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2022 r., znak 0111-KDIB1- 3.4010.366.2022.1.MBD) czy koszty nabycia przestrzeni reklamowej w sieci i promocji w social media, m.in. Facebook, Instagram, Linkedln (interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2022 r., znak 0111-KDIB2-1.4010.412.2022.1.AR),
-koszty usług projektowania graficznego i materiałów reklamowych (interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2023 r., znak 0111-KDIB2-1.4010.484.2022.2.DD), koszty przygotowania materiałów reklamowych, m.in. koszty druku katalogów, przygotowywania tekstów reklamowych, projektowania i wysyłki newsletterów (interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2022 r., znak 0111-KDIB2-1.4010.412.2022.1.AR), koszty publikacji prasowych broszur, katalogów informacyjnych i ulotek dotyczących produktów (interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2023 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.565.2022.2.AN),
-koszty agencji reklamowej, która jest odpowiedzialna za przygotowanie koncepcji działań promocyjno-informacyjnych (interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2023 r., znak 0111- KDIB1-3.4010.565.2022.2.AN),
-wydatki związane z zarządzaniem hostingiem, koszty projektowania, optymalizacji i wdrażania stron www (interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2022 r., znak 0111-KDIB2- 1.4010.412.2022.1.AR), koszty w obszarze prowadzenia serwisu internetowego i jego aktualizacji, w tym koszty banerów w formie internetowej, artykułów sponsorowanych (interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2023 r., znak 0111-KDIB1- 3.4010.55.2023.2.AN), koszty modernizacji dotychczasowej strony internetowej, budowa strony internetowej dla nowej marki, w tym budowa sklepu internetowego (interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2023 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.565.2022.2.AN), wstawienie i przygotowanie bannerów reklamowych na stronę internetową spółki, zdjęcia (wizualizacje) nowych wyrobów wykonanych celem umieszczenia ich na stronie internetowej spółki, pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych (interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2022 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.366.2022.1.MBD),
-wydatki na tworzenie spotów reklamowych, animacji 3D, katalogów informacyjnych przygotowywanych w celu promocji produktów, reklam na platformach zrzeszających osoby zainteresowane produktami z danej branży, a także promocję za pośrednictwem reklam banerowych i artykułów sponsorowanych (interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2023 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.55.2023.2.AN),
-wydatki na reklamy na autobusach, taksówkach, w radiu i innych środkach masowego przekazu (interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2023 r., znak 0114-KDIP2- 1.4010.176.2022.3.KS; interpretacja indywidualna z dnia 19 stycznia 2023 r., znak 0111- KDIB1-3.4010.565.2022.2.AN),
-wydatki na sponsorowanie gal sportowych oraz lokowanie produktów na takich wydarzeniach (interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2023 r., znak 0114-KDIP2- 1.4010.176.2022.3.KS).
4.3. Koszty dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów
Zgodnie z art. 26gb ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT za koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się także koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych.
Przedmiotowa kategoria kosztów dotyczy zatem wszelkiego rodzaju wydatków związanych z przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do sprzedaży produktów. Jak wskazują organy podatkowe, „do kosztów tych można zaliczyć koszty poniesione na każdy rodzaj dokumentu, który jest niezbędny, aby podatnik mógł rozpocząć sprzedaż produktów” (tak interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2023 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.695.2023.3.WS).
Zdaniem Wnioskodawcy wskazane przez niego w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) Koszty Badań i Certyfikacji, tj.:
a)usługi przeprowadzania badań (kontrola zgodności produkcji, podniesienie dopuszczalnej masy całkowitej) oraz usługi homologacji i rozszerzenia homologacji (w tym cząstkowych),
b)usługi udostępnienia wyników badań przez (…),
c)usługi audytu homologacyjnego,
d)usługi kontroli poprawności prowadzonej dokumentacji,
e)usługi uaktualnienia certyfikatu (…) oraz aktualizacji księgi jakości,
f)usługa wydania decyzji przez Transportowy Dozór Techniczny
-mieszczą się w kategorii kosztów, o której mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 4 ustawy o PIT i w konsekwencji mogą być uwzględniane w uldze na ekspansję.
Koszty te są bowiem niezbędne do wprowadzenia Produktów na rynek zgodnie z przepisami krajowymi i unijnymi przepisami i wymaganiami jakościowymi. Bez przeprowadzenia powyższych działań Produkty Wnioskodawcy nie zostałyby dopuszczone do sprzedaży.
Podobne koszty za kwalifikujące się do ulgi na ekspansję Dyrektor KIS uznał, przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 14 marca 2024 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.21.2024.1.MBD, w której wskazał: „Zdaniem Organu, ponoszone przez Państwa wydatki związane z przygotowaniem dokumentacji i przeprowadzeniem procesu homologacji/certyfikacji tarcz hamulcowych (norma ECE R90) wg najnowszych norm stosowanych na rynku Unii Europejskiej dla tej grupy produktów, która zapewni Produktom (tarczom hamulcowym do pojazdów mechanicznych) aktualnie i w przyszłości oferowanym przez Spółkę, zgodność z najnowszymi wewnątrzwspólnotowymi normami i wymaganiami jakościowymi, mogą Państwo zaliczyć do kosztów wymienionych w art. 18eb ust. 7 pkt 4 ustawy o CIT, jako koszty przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych”.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanów faktycznych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
