
Temat interpretacji
W przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) wskazano przypadki, w których nabywcy towarów i usług finansowanych z bezzwrotnych środków pomocy zagranicznej mogą korzystać z pewnych preferencji w podatku od towarów i usług.
W myśl § 6 ust. 1 wskazanego rozporządzenia stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0% przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez
Urząd Komitetu Integracji Europejskiej.
Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się - zgodnie z § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia - bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środków, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1 maja 2004 r. na finansowanie programów, realizowanych przez jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej,
2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA).
Za środki finansowe z bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także - w myśl § 6 ust. 4 rozporządzenia - bezzwrotne
środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
Jak wskazują powyższe przepisy prawo do zastosowania stawki 0% mają zarejestrowani podatnicy świadczący usługi na rzecz podmiotów, które uzyskują środki finansowe z powyższych źródeł, a zawarta umowa na świadczenie usług zarejestrowana jest przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Przy czym Minister Finansów w stosunku do poszczególnych źródeł finansowania ustalił pewne ograniczenia dotyczące terminów zawarcia umów lub kontraktów. I tak w przypadku środków, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów
na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej prawo do zastosowania obniżonej stawki dotyczy jedynie umów zawartych przed 1 maja 2004 r. Również w przypadku kontraktów zawartych w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Rolnej (ISPA) prawo zastosowania stawki 0% dotyczy kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r.
W stosunku do pozostałych źródeł finansowania, które wskazano w cytowanych wyżej przepisach § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, termin zawarcia umów - przed czy po 1 maja 2004 r. - nie ma wpływu na zastosowanie przedmiotowej preferencji.
Stosownie natomiast do przepisu § 23 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej,
o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego.
Powyższy przepis odwołuje się również do określenia środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zawartego w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia. W związku z czym prawo do zwrotu naliczonego podatku przysługuje zarejestrowanym podatnikom dokonującym nabycia towarów i usług ze środków wymienionych w tych przepisach przyznanych na podstawie umów lub określonych w zawartych kontraktach, przy uwzględnieniu wskazanych powyżej terminów ich zawarcia.
Jednocześnie tut. organ zauważa, iż prawo do zastosowania omawianych preferencji w zakresie opodatkowania oraz odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej uzależnione jest również od spełnienia dodatkowych warunków wskazanych odpowiednio w przepisach § 6 ust. 2 oraz 5-8 rozporządzenia określających warunki zastosowania obniżonej stawki oraz rozdziału 12 rozporządzenia (§ 24 - § 34) wskazujących przypadki, w których
kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonania tego zwrotu.
