Stosownie do § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i ... - Interpretacja - US-14/PPM/440-1749/04/RN

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 19.10.2004, sygn. US-14/PPM/440-1749/04/RN, Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stosownie do § 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.):
"1. Zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12 ustawy, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie - również z uwzględnieniem warunków wymienionych w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej dane dotyczące:
1) wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów, których dotyczy zwrot podatku;
2) kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.
3. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:1) kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środkówfinansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;2) dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej."

Cytowany przepis dotyczy podmiotów o których mowa w § 23 rozporządzenia, tj. zarejestrowanych podatników którym przysługuje zwrot podatku naliczonego i którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4 (ust. 1) a także zarejestrowanym podatnikom dokonującym bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1 (ust. 2).

Jak wynika z § 24 analizowanego rozporządzenia zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:1) o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub2) które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.Zgodnie z § 6 ust. 3. za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej (o których mowa w powołanym wyżej § 27) uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE),w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki,które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach ProgramówRamowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu PolitykiStrukturalnej (ISPA).

W § 27 ust. 4 określono, iż " za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej."

Powołane przepisy wskazują, iż przy stanie faktycznym przedstawionym przez zapytującego brak jest możliwości otrzymania zwrotu podatku VAT w oparciu o § 27 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług albowiem nie jest on beneficjentem bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia.

Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego zauważa :Podatnik jest w świetle załączonej do zapytania umowy z dnia 30 czerwca 2004 r., beneficjentem programu SAPARD.Przepisem szczególnym regulującym zwrot podatku VAT dla tych podatników jest § 27a ust. 1 rozporządzenia zgodnie z którym zwrot z tytułu nabycia towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 1 maja 2004 r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Mając jednakże na uwadze fakt, że umowa Nr 21464/731-070135/03 zawarta pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z siedzibą w Warszawie, a Gminą Nasielsk NIP 568-122-70-19 na realizację inwestycji polegającej na budowie sieci wodociągowej z przyłączami została zawarta dnia 30 czerwca 2004 r., tym samym brak jest podstaw uprawniających do ubiegania się o zwrot podatku, gdyż, jak wskazano wyżej, § 27a rozporządzenia dotyczy jedynie beneficjentów programu SAPARD, którzy zawarli umowę przed 1 maja 2004 r.

Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim