Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu może być w jakikolwiek sposób odliczony lub z... - Interpretacja - ITPP2/443-852/12/AJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2012, sygn. ITPP2/443-852/12/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu może być w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu z zakresu działania XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu z zakresu działania XXX .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie z Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007- 2013 uzyskanych w konkursie LGD na operację z zakresu działania XXX odpowiadającą warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi III Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ale przyczyniającą się do osiągnięcia celów tej Osi. Zawody w badaniu bioróżnorodności rzeki T. to impreza promująca zasoby przyrodnicze, naturalne regionu, pokazująca jakim potencjałem środowiska naturalnego dysponujemy. Poziom bioróżnorodności ma bezpośredni wpływ na rozwój turystyki. Działania w ramach projektu wpisują się w Lokalną Strategię Rozwoju - cel ogólny 4 i cel szczegółowy 4.2. Rozwój usług turystycznych. Projekt realizowany jest od 1 czerwca 2012 roku.

Działania w ramach operacji były następujące:

T.B. - zawody w badaniu bioróżnorodności rzeki T. - organizacja jednodniowej imprezy T. B. - zawody w badaniu bioróżnorodności rzeki T.. Podczas imprezy zaangażowani naukowcy z Uniwersytetu w L. i G., Instytutu Oceanologii PAN, Parku Krajobrazowego, Stowarzyszenia - przeprowadzą kilkugodzinne badanie rzeki i jej brzegów. Pobrane próbki badawcze roślin i zwierząt będzie można oglądać w specjalnie przygotowanych, w centrum miasta, laboratoriach terenowych. Na prezentację wyników badania zostaną zaproszeni uczniowie szkół, nauczyciele, mieszkańcy i samorządowcy. Miasteczko naukowe oprócz możliwości podglądania pracy naukowców udostępni inne atrakcje - wystawę edukacyjną pokazującą związki bioróżnorodności z turystyką, filmy edukacyjne, warsztaty badania czystości wody, plener malarski dotyczący rzeki T., podczas imprezy będą dystrybuowane ulotki o tematyce przyrodniczej. Wyniki badań zostaną opublikowane w internecie.

Konferencja popularno - naukowa Jak wykorzystać bioróżnorodność w turystyce... - zostanie zorganizowana konferencja popularno-naukowa, która będzie miała dostarczyć wiedzy zapewniającej wykorzystanie wiedzy o bioróżnorodności w turystyce. Podczas konferencji swoje referaty wygłosi czterech naukowców oraz zostaną zaprezentowane ostateczne wyniki badania bioróżnorodności rzeki T.. Zostaną też zaprezentowane osiągnięcia instytucji i stowarzyszeń zajmujących ochroną zasobów przyrodniczych delty rzeki W. Materiały z konferencji zostaną opublikowane na stronach internetowych Klubu N. oraz zainteresowanych organizacji.

Wystawa edukacyjna bioróżnorodność delty W. - Wystawa będzie składać się z 7 nośników na której zostaną zaprezentowane walory przyrodnicze Ż. Wystawa będzie prezentowana podczas imprezy oraz konferencji. Po zakończeniu projektu zostanie udostępniona zainteresowanym szkołom, instytucjom. Aby osiągnąć w sposób efektywny jakiekolwiek cele związane z podniesieniem wiedzy czy przekazaniem informacji należy oddziaływać na jak największy zakres zmysłów odbiorcy. Wystawa tematycznie/merytorycznie wpisuje się w zagadnienie objęte projektem, jest sposobem na wzmocnienie oddziaływania w przekazywaniu informacji grupom docelowym. Wystawa jest sprawdzonym narzędziem przekazywania wiedzy. Będzie ułatwiała przyswajanie informacji o atrakcjach przyrodniczych i kulturowych regionu. Będzie zawierała odpowiednio dobrane treści odnoszące się do poczucia piękna, inspirujące do wykorzystania bogactwa natury dla rozwoju ekoturystycznego regionu. Wystawa zostanie zaprezentowana podczas imprezy badania bioróżnorodności oraz na seminarium, wspomagając w obu przypadkach osiągnięcie celów projektu. Będzie elementem kontynuacji projektu - przechowywana w pomieszczeniach magazynowych Stowarzyszenia będzie udostępniana zainteresowanym organizacjom, instytucjom pragnącym promować rozwój ekoturystyki w regionie.

Projekt obejmował koszty nabywania następujących towarów i usług: koszty wynagrodzenia personelu projektu, koszty usług wydawniczych, drukarskich, cateringowych, finansowo-księgowych, promocyjnych, wynagrodzenia prelegentów podczas seminarium.

Wszelkie koszty związane z realizacją zadań ponosi Stowarzyszenie, które nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póżń. zm.) i nie uzyska żadnych dochodów z tytułu realizacji zadań. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. W związku z realizacją projektu nie wystąpi sprzedaż opodatkowana, co skutkuje brakiem podstaw do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach z realizacji projektu. Projekt kończy się złożeniem wniosku o płatność do instytucji wdrażającej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy poniesiony przez Stowarzyszenie koszt podatku od towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu może być w jakikolwiek sposób odliczony lub zwrócony...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie, na gruncie przepisów w zakresie dotyczącym podatku od towarów i usług, w żaden sposób nie przysługuje możliwość odzyskania uiszczonego podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, że Stowarzyszenie, które nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, realizuje projekt współfinansowany ze środków UE. Polega on na badaniu bioróżnorodności rzeki, organizacji konferencji popularno-naukowej oraz wystawy edukacyjnej. W ramach projektu przewidziano następujące wydatki: wynagrodzenia personelu projektu, koszty usług wydawniczych, drukarskich, cateringowych, finansowo-księgowych, promocyjnych, wynagrodzenia prelegentów podczas seminarium.. Realizacja projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Biorąc powyższe pod uwagę oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu, bowiem dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług co również wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 978 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy