
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryfinie dokonując na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) - interpretacji art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), na podstawie stanu faktycznego zawartego we wniosku Urzędu Miejskiego z dnia 15 kwietnia 2005 r. znak: FB 3119-26/16/2005 uznaje przedstawione stanowisko za niezgodne z prawem.
Wnioskiem znak: FB 3119-26/16/2005 z dnia 15 kwietnia 2005 r. uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2005 r. (znak - jak wyżej) Urząd Miejski wystąpił o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Urząd Miejski korzysta z usług dostępu do sieci internet DSL 1000 świadczonej przez Telekomunikację Polską S.A. Internet zainstalowany jest w budynku Urzędu i jest wykorzystywany ma potrzeby służbowe przez pracowników.
Uchylenie poz. 13 i 14 załącznika Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług oznacza likwidację zwolnienia od podatku VAT, usługi dostępu do sieci internet.
W związku z powyższą zmianą przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma wątpliwości co do zakresu zastosowania tej zmiany i stawia zapytania:
Czy Urzędowi Miejskiemu przysługuje ulga w podatku w kwocie 760 zł za dany rok podatkowy oraz czy odliczenie to może być zastosowane miesięcznie w deklaracji VAT-7, czy po zakończeniu roku podatkowego?
Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, że jeżeli ulga z tytułu korzystania z usługi dostępu do sieci internet w kwocie 760 zł przysługuje osobom fizycznym, to również powinna przysługiwać osobom prawnym w rozliczeniu miesięcznym w deklaracji VAT-7.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).
Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w następujący sposób:
Na podstawie ustawy z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 14, poz. 113) z dniem 1 marca 2005 r. uchylono min. poz. 14 z wykazu usług zwolnionych od podatku od towarów i usług (załącznika N 4 do ustawy). Powyższe oznacza, iż z tym dniem "usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do internetu dla użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy" podlegają opodatkowaniu zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22 %.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy.
Określając tę zasadę wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem naliczono ten podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wskazana zatem zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (zakresie), w jakim dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Odliczenie to odbywa się wówczas w określonej przepisami prawa proporcji (art. 90 ustawy). I tak w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
W myśl zaś art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Urząd Miejski (...) nabywa usługę dostępu do sieci internet. Usługa ta jest udokumentowana fakturą wystawioną przez dostawcę - Telekomunikację Polską S. A. Oczywistym jest, że w fakturze dostawca określa wartość ww usługi, tj. kwotę netto i kwotę podatku VAT. Dla nabywcy, tj. Urzędu Miejskiego (...), kwota podatku VAT z tej faktury stanowi podatek naliczony, w rozumieniu ww. przepisu art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy. I właśnie o tę kwotę, Urząd ma prawo do pomniejszenia własnego podatku należnego - przy zachowaniu warunków określonych w art. 86 ust. 1 i w art. 90 omawianej ustawy.
Końcowo, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryfinie zauważa, iż żaden z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi o prawie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty zmniejszające dochód jako podstawę obliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (również osób prawnych) wyszczególnionych przepisami ustaw z zakresu podatku dochodowego, tj. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. Z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.). Jednocześnie podkreśla się, iż pełny katalog instytucji podatku naliczonego wymienia art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z kolei zaś zakres prawa do odliczenia tego podatku - art. 86 ust. 1, art. 88 i art. 90 omawianej ustawy.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla strony, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
