Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.636.2025.1.AS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Treść wniosku jest następująca.

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca aktualnie jest zatrudniony na umowę o pracę na stanowisku Inżynier Robót Sanitarnych (kod zawodu … według Klasyfikacji Zawodów i Specjalności) w firmie…. od dnia 2 listopada 2023 r., a z dniem 31 lipca 2025 r. stosunek pracy zostanie zakończony.

Następnie z dniem 1 sierpnia 2025 r. Wnioskodawca chce rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej i w jej ramach współpracować z aktualnym pracodawcą, jako Kierownik Robót Sanitarnych (kod zawodu … według Klasyfikacji Zawodów i Specjalności) będący uczestnikiem procesu budowlanego w rozumieniu art. 17 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. Wnioskodawca w ramach stosunku pracy z pracodawcą, firmą…., wykonywał faktyczne czynności takie jak:

·zamawianie zaakceptowanych przez uczestników procesu budowlanego materiałów budowlanych,

·kompletowanie przygotowanych i zatwierdzonych przez Kierownika Budowy/Robót kart zatwierdzenia materiałowego oraz protokołów odbiorowych, a także dokumentacji powykonawczej,

·zapoznawanie się z projektem budowlanym,

·zamawianie i ewidencjonowanie czasu pracy wynajmowanych maszyn budowlanych,

·uczestniczenie w ramach praktyki inżynierskiej niezbędnej do uzyskania uprawnień budowlanych w odbiorach przez Kierownika Robót Sanitarnych prób, sprawdzeń i testów wbudowanych instalacji sanitarnych,

·uczestniczenie w ramach praktyki inżynierskiej niezbędnej do uzyskania uprawnień budowlanych w procesie kierowania robotami budowlanymi przez Kierownika Robót Sanitarnych,

·prowadzenie korespondencji e-mail z Podwykonawcami i Inwestorem,

·weryfikacja przestrzegania przez pracowników budowlanych zasad BHP na placu budowy,

·tworzenie raportów z postępu prac budowlanych,

·kompletowanie informacji o zaawansowaniu prac budowlanych oraz proponowanym przez Podwykonawców wynagrodzeniu i przekazywanie ich akceptacji przełożonym,

·uczestniczenie w naradach z Podwykonawcami i Inwestorem,

·tworzenie zestawień kontaktów do firm podwykonawczych oraz rozsyłanie do nich zapytań ofertowych.

Wnioskodawca zaznacza, że przed dniem 1 sierpnia 2025 r. nie wykonywał i nie był uprawniony do wykonywania samodzielnej funkcji w budownictwie jaką jest funkcja Kierownika Robót z powodu niespełniania warunków wynikających z art. 12 ustawy Prawo budowlane. W maju 2025 r., zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, zdał egzamin przed Okręgową Komisją Kwalifikacyjną i na podstawie decyzji … Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej z dnia 2 czerwca 2025 r., nadano Wnioskodawcy uprawnienia budowlane o specjalności instalacyjnej. Wnioskodawca z dniem 1 sierpnia 2025 r. zostanie wpisany na listę członków … Okręgowej Izby Inżynierów i od tej daty będzie spełniał warunki do sprawowania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie, zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane jako Kierownik Robót Sanitarnych.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej nie będzie podporządkowany Zleceniodawcy i będzie ponosił ryzyko związane z pełnieniem funkcji kierownika robót oraz prowadzeniem działalności gospodarczej. Miejscem wykonywania usług będzie teren budowy wpisanej do umowy ze Zleceniodawcą.

Wnioskodawca jako Kierownik Robót Sanitarnych w ramach zdarzeń przyszłych będzie wykonywał na rzecz swojego poprzedniego pracodawcy m.in. obowiązki wynikające z art. 22 i 23 ustawy Prawo budowlane, które to reguluje samodzielną funkcję techniczną w budownictwie jaką jest Kierownik Robót:

·prowadził dokumentację budowy, w tym: tworzył, weryfikował poprawność i podpisywał karty zatwierdzenia materiałów budowlanych przeznaczonych do wbudowania na budowie; tworzył protokoły odbioru prób szczelności i innych wymaganych prawem sprawdzeń oraz protokoły robót zanikowych i ulegających zakryciu; tworzył dokumentację powykonawczą zrealizowanych instalacji,

·samodzielnie kierował robotami budowlanymi w zakresie instalacji sanitarnych zgodnie z Prawem budowlanym i sztuką budowlaną,

·przejmował obowiązki Kierownika Robót Sanitarnych potwierdzając to wpisem do dziennika budowy,

·weryfikował i podpisywał protokoły z wykonania prób, sprawdzeń, testów,

·nadzorował prace pracowników budowlanych pod względem przestrzegania zasad BHP oraz wdrażał nowe instrukcje ich wykonywania,

·podejmował samodzielne decyzje w sprawach rozwiązań technicznych i BHP w trakcie wykonywania prac budowlanych,

·dokonywał wpisów dotyczących dokumentowania, zatwierdzania, zgłaszania do odbioru i wstrzymywania prowadzenia robót budowlanych w Dzienniku Budowy,

·brał czynny udział w spotkaniach i naradach koordynacyjnych z Inwestorem i Podwykonawcami,

·występował na etapie pozyskiwania przez Zleceniodawcę kontraktów w funkcji Kierownika Robót Sanitarnych,

·tworzył i zatwierdzał protokoły z rozliczeń finansowych z Inwestorem i Podwykonawcami za wykonany zakres prac budowlanych,

·uczestniczył w roli Kierownika Robót Sanitarnych w odbiorach częściowych, technicznych i końcowych inwestycji,

·podpisywał oświadczenia o należytym wykonaniu prac budowlanych w zgodności z Prawem Budowlanym i sztuką budowlaną,

·przeprowadzał szkolenia wstępne dla pracowników firm podwykonawczych przed przystąpieniem do pracy na terenie budowy,

·występował do Inwestora z propozycją o dokonanie zmian w projekcie lub sposobie wykonywania robót budowlanych,

·kosztorysował i wyceniał roboty budowlane,

·tworzył i podpisywał oświadczenia o zakończeniu prac budowlanych i wykonaniu ich zgodnie z projektem i obowiązującym prawem,

·pozyskiwał firmy Podwykonawcze do realizacji prac budowlanych i negocjował z nimi warunki finansowe.

Wnioskodawca we wniosku o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (formularz CEIDG-1) zamierza wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opłacania podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wnioskodawca oświadcza, że w odniesieniu do wykonywanej w przyszłości działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia od możliwości podatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zawarte w art. 8 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843).

Symbol PKWiU usług przeważających jakie Wnioskodawca zamierza świadczyć to 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym uzyskane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w roku podatkowym, w którym rozpocznie On prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle powyższego opisu, czynności wykonywane w ramach umowy o pracę oraz tych, jakie wnioskodawca będzie wykonywał w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, pokrywać się będą ze sobą częściowo, ale nie będą one tożsame. Wynikać to będzie głownie z faktu, że wykonywane czynności na podstawie praw i obowiązków Kierownika Robót zapisanych w ustawie Prawo budowlane są zarezerwowane wyłącznie dla osób posiadających uprawnienia budowlane, więc przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej Wnioskodawca nie był uprawniony do ich wykonywania.

Aspektem, na który Wnioskodawca chce zwrócić uwagę, jest fakt zmiany charakteru i poszerzenia kompetencji pomiędzy pracą jako Inżynier Robót Sanitarnych, a Kierownik Robót Sanitarnych. Inżynier na budowie wykonuje obowiązki w roli stażysty, pomocnika, osoby zdobywającej praktykę zawodową niezbędną do kwalifikacji do egzaminu na uprawnienia budowalne, i która wykonuje czynności pod nadzorem i na polecenie opiekuna praktyk – w tym wypadku Kierownika Robót Sanitarnych na danej budowie.

Natomiast stanowisko kierownika w przeciwieństwie do inżyniera jest samodzielną funkcją regulowaną ustawą Prawo budowlane, która wymaga od tej osoby podejmowania samodzielnych decyzji, wydawaniu wytycznych i wiążących poleceń pracownikom, za wykonanie lub zaniechanie których, kierownikowi robót grozi odpowiedzialność zawodowa i karna. Kierownik dokonując wpisu do dziennika budowy z przebiegu prac budowlanych i podpisując się pod każdym z nich przejmuje personalną odpowiedzialność za zdarzenia opisane w dzienniku budowy.

Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania ryczałtem (przy czym częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).

Naczelne Sądy Administracyjne treścią swoich wyroków (np. wyrok z 18 września 2018 r. sygn. II FSK 2416/16) ukierunkowały taką linię orzeczniczą, która powielana jest w wielu innych interpretacjach indywidualnych.

Wnioskodawca mając na uwadze powyższe, stoi na stanowisku, że będzie uprawniony do rozliczania się w formie ryczałtu za wykonywane usługi w ramach prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w roku jej rozpoczęcia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak wynika z powyższego możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.

Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, że od 1 sierpnia 2025 r. chce Pan rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej i w jej ramach współpracować z aktualnym pracodawcą jako Kierownik Robót Sanitarnych (kod zawodu … według Klasyfikacji Zawodów i Specjalności) będący uczestnikiem procesu budowlanego w rozumieniu art. 17 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane. W ramach stosunku pracy z pracodawcą, firmą…., wykonywał Pan faktyczne czynności takie jak:

·zamawianie zaakceptowanych przez uczestników procesu budowlanego materiałów budowlanych,

·kompletowanie przygotowanych i zatwierdzonych przez Kierownika Budowy/Robót kart zatwierdzenia materiałowego oraz protokołów odbiorowych, a także dokumentacji powykonawczej,

·zapoznawanie się z projektem budowlanym,

·zamawianie i ewidencjonowanie czasu pracy wynajmowanych maszyn budowlanych,

·uczestniczenie w ramach praktyki inżynierskiej niezbędnej do uzyskania uprawnień budowlanych w odbiorach przez Kierownika Robót Sanitarnych prób, sprawdzeń i testów wbudowanych instalacji sanitarnych,

·uczestniczenie w ramach praktyki inżynierskiej niezbędnej do uzyskania uprawnień budowlanych w procesie kierowania robotami budowlanymi przez Kierownika Robót Sanitarnych,

·prowadzenie korespondencji e-mail z Podwykonawcami i Inwestorem,

·weryfikacja przestrzegania przez pracowników budowlanych zasad BHP na placu budowy,

·tworzenie raportów z postępu prac budowlanych,

·kompletowanie informacji o zaawansowaniu prac budowlanych oraz proponowanym przez Podwykonawców wynagrodzeniu i przekazywanie ich akceptacji przełożonym,

·uczestniczenie w naradach z Podwykonawcami i Inwestorem,

·tworzenie zestawień kontaktów do firm podwykonawczych oraz rozsyłanie do nich zapytań ofertowych.

Zaznacza Pan, że przed dniem 1 sierpnia 2025 r. nie wykonywał i nie był uprawniony do wykonywania samodzielnej funkcji w budownictwie jaką jest funkcja Kierownika Robót z powodu niespełniania warunków wynikających z art. 12 ustawy Prawo budowlane. W maju 2025 r., zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, zdał Pan egzamin przed Okręgową Komisją Kwalifikacyjną i na podstawie decyzji … Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej z dnia 2 czerwca 2025 r., nadano Panu uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej. Z dniem 1 sierpnia 2025 r. zostanie Pan wpisany na listę członków … Okręgowej Izby Inżynierów i od tej daty będzie Pan spełniał warunki do sprawowania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy Prawo budowlane jako Kierownik Robót Sanitarnych.

Jako Kierownik Robót Sanitarnych będzie wykonywał Pan na rzecz swojego poprzedniego pracodawcy m.in. obowiązki wynikające z art. 22 i 23 ustawy Prawo budowlane, które to reguluje samodzielną funkcję techniczną w budownictwie jaką jest Kierownik Robót, tj. będzie Pan :

·prowadził dokumentację budowy, w tym: tworzył, weryfikował poprawność i podpisywał karty zatwierdzenia materiałów budowlanych przeznaczonych do wbudowania na budowie; tworzył protokoły odbioru prób szczelności i innych wymaganych prawem sprawdzeń oraz protokoły robót zanikowych i ulegających zakryciu; tworzył dokumentację powykonawczą zrealizowanych instalacji,

·samodzielnie kierował robotami budowlanymi w zakresie instalacji sanitarnych zgodnie z Prawem budowlanym i sztuką budowlaną,

·przejmował obowiązki Kierownika Robót Sanitarnych potwierdzając to wpisem do dziennika budowy,

·weryfikował i podpisywał protokoły z wykonania prób, sprawdzeń, testów,

·nadzorował prace pracowników budowlanych pod względem przestrzegania zasad BHP oraz wdrażał nowe instrukcje ich wykonywania,

·podejmował samodzielne decyzje w sprawach rozwiązań technicznych i BHP w trakcie wykonywania prac budowlanych,

·dokonywał wpisów dotyczących dokumentowania, zatwierdzania, zgłaszania do odbioru i wstrzymywania prowadzenia robót budowlanych w Dzienniku Budowy,

·brał czynny udział w spotkaniach i naradach koordynacyjnych z Inwestorem i Podwykonawcami,

·występował na etapie pozyskiwania przez Zleceniodawcę kontraktów w funkcji Kierownika Robót Sanitarnych,

·tworzył i zatwierdzał protokoły z rozliczeń finansowych z Inwestorem i Podwykonawcami za wykonany zakres prac budowlanych,

·uczestniczył w roli Kierownika Robót Sanitarnych w odbiorach częściowych, technicznych i końcowych inwestycji,

·podpisywał oświadczenia o należytym wykonaniu prac budowlanych w zgodności z Prawem Budowlanym i sztuką budowlaną,

·przeprowadzał szkolenia wstępne dla pracowników firm podwykonawczych przed przystąpieniem do pracy na terenie budowy,

·występował do Inwestora z propozycją o dokonanie zmian w projekcie lub sposobie wykonywania robót budowlanych,

·kosztorysował i wyceniał roboty budowlane,

·tworzył i podpisywał oświadczenia o zakończeniu prac budowlanych i wykonaniu ich zgodnie z projektem i obowiązującym prawem,

·pozyskiwał firmy Podwykonawcze do realizacji prac budowlanych i negocjował z nimi warunki finansowe.

Wnioskodawca oświadcza, że w odniesieniu do wykonywanej w przyszłości działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia od możliwości podatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zawarte w art. 8 ust. 1 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z powyższego opisu, czynności jakie świadczył Pan na rzecz swojego pracodawcy na podstawie umowy o pracę różnią się od czynności jakie zamierza Pan świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro usługi, które zamierza Pan świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy nie będą tożsame z czynnościami, które świadczył Pan w ramach zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, to będzie Pan miał prawo do opodatkowania uzyskiwanych przychodów w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w roku podatkowym, w którym rozpocznie Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej jako Kierownik Robót Sanitarnych, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki opodatkowania w tej formie.

Reasumując w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie Pan uprawniony do stosowania opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ocena „tożsamości” wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy oraz prowadzonej działalności gospodarczej może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego. Mając na uwadze treść art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), w przedmiotowej sprawie wydając interpretację prawa podatkowego nie jestem uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy czynności, które wykonywał Pan w ramach umowy o pracę, odpowiadają czynnościom, które wykonuje Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.