
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz. U. z 2005 roku, Nr 8, poz. 60),
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie stwierdza, iż stanowisko podatnika wyrażone we wniosku z dnia 15 lutego 2005 roku (data wpływu 18.02.2005), znak: RR 722/49/2005 r., jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 15.02.2005 roku, które wpłynęło do tutejszego organu podatkowego w dniu 18.02.2005 roku (znak: RR 722/49/2005r.), Urząd Gminy zwrócił się z zapytaniem czy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają raty roczne wpłacane z tytułu sprzedaży gruntów oraz z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, w sytuacji, gdy przeniesienie własności nastąpiło przed dniem wejścia w życie przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.
Stan faktyczny:
1
W 2001 roku Gmina sprzedała nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym w trybie bezprzetargowym najemcy tego budynku. Nabywca po udzieleniu 90 % bonifikaty zapłacił całość ceny budynku mieszkalnego. Wysokość ceny sprzedaży gruntu została ustalona na kwotę 10000 złotych i zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami
(j.t. - Dz. U. z 2000 roku, Nr 46, poz. 543 z późn. zm.) pierwsza wpłata wynosiła 1000 złotych, a pozostała kwota została rozłożona na siedem rat rocznych płatnych do 31 marca każdego roku. W wyniku podpisania aktu notarialnego nastąpiło przeniesienie prawa własności nieruchomości oraz ustanowienie hipoteki zwykłej i kaucyjnej. Do dnia dzisiejszego nabywca wpłaca kolejne raty.
2
W 2002 roku Wójt Gminy wydał, na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 września 1997 roku o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (j.t. - Dz. U. z 2001 roku, Nr 120, poz. 1299 z późn. zm.), decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Decyzja ta stanowiła podstawę wpisu do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości. Opłata za przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności została rozłożona na pięć rat rocznych. W wyniku uprawomocnienia wyżej
wymienionej decyzji nastąpiło wpisanie do księgi wieczystej prawa własności nieruchomości oraz ustanowienie hipoteki zwykłej i kaucyjnej. Do dnia dzisiejszego nabywca wpłaca coroczne raty.
Stanowisko podatnika:
Według treści art. 19 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak jak 30 dni, licząc od dnia wydania, natomiast w art. 29 ust. 5 powyższej ustawy zostało wskazane, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu - tak więc czynność polegająca na wpłacaniu rat rocznych z tytułu sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów oraz z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, w przypadku, których przeniesienie prawa własności nastąpiło w latach poprzednich, nie będzie opodatkowana podatkiem VAT.
Po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz mając na uwadze obowiązujący stan prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczytnie stwierdza, co następuje.
Stanowisko podatnika należy uznać za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne przepisy niż wskazane we wniosku.
1
Zapłata ceny budynku mieszkalnego nastąpiła przed sporządzeniem aktu notarialnego. Cena sprzedaży gruntu zapłacona została częściowo wraz z ceną budynku mieszkalnego, a częściowo rozłożona na siedem rat rocznych. W przedstawionej sytuacji mamy do czynienia z czynnościami faktycznymi, które występują pod rządami przepisów dwóch ustaw:
- przeniesienie prawa własności i zapłata części ceny nastąpiła w czasie obowiązywania ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.)
- zapłata pozostałej części ceny następuje w czasie obowiązywania ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)
W myśl art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) sam grunt nie był towarem, zatem jego sprzedaż nie podlegała opodatkowaniem podatkiem VAT.
Raty wpłacane po 1 maja 2004 roku nie mogą być traktowane jako zapłata, o której mowa w art. 19 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, tak jak uważa wnioskodawca, bowiem nie dotyczą dostawy lokalu i budynku. W rozważanej sytuacji, tak rozumiana zapłata, nastąpiła przed sporządzeniem aktu notarialnego. Zastosowanie znajdzie tutaj art. 19 ust. 1 tej ustawy, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru. Z kolei wydanie towaru nastąpiło pod rządami poprzedniej ustawy. W omawianej sytuacji, pod rządami nowej ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, mamy do czynienia jedynie z czynnością faktyczną zapłaty, a nie wydania towaru, zatem z czynnością, która nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Podsumowując, wpłata rocznych rat, mimo tego, iż następuje pod jurysdykcją nowej ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r., w której to grunty są traktowane jako towar, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego od wpłacanych rat, w związku z czym nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
2
Jeżeli przekształcenie odbywa się na mocy ustawy z dnia 4 września 1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (jedn. tekst - Dz. U. z 2001 r. Nr 120, poz. 1299 z późn. zm.), to wówczas takie przekształcenie, zgodnie z art. 2 ust. 2 tej ustawy, następuje w drodze decyzji w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Mocą art. 2 tej ustawy, przekształcenie dochodzi do skutku w rezultacie decyzji wójta (burmistrza lub prezydenta miasta), starosty albo marszałka województwa (art. 2 ust. 1 pkt 2), jeżeli użytkowanie wieczyste jest ustanowione na nieruchomości stanowiącej własność jednostki samorządowej. Na podstawie tej decyzji - wobec treści art. 4 - osoba, która nabyła własność nieruchomości (w efekcie przekształcenia), zobowiązana jest do uiszczenia dotychczasowemu właścicielowi opłaty za przekształcenie. Czynność przekształcenia nie wynika zatem z umowy cywilnoprawnej, lecz z jednostronnego aktu władczego o charakterze administracyjnym.
Zobowiązanie w drodze ustawy organu gminy do wydania decyzji o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności sprawia, iż czynność ta podlega regulacji art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W ustawie o podatku od towarów i usług nie zostały zdefiniowane pojęcia: "organ władzy publicznej" oraz "urzędy obsługujące te organy". Zgodnie z art. 16 ust. 2 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. Nr 78, poz. 483) samorząd terytorialny uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej. Zatem trzeba stwierdzić, że pojęcia te dotyczą zarówno organów państwowych jak i organów samorządu terytorialnego, które również mają charakter publiczny. Na tej podstawie można stwierdzić, iż Gmina podejmując wskazane czynności działa w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa i nie jest w tym zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług. We wskazanej sytuacji mamy do czynienia z czynnością o charakterze administracyjnoprawnym w postaci decyzji administracyjnej. W związku z powyższym opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Podkreślić zatem należy, że zarówno pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 roku, jak i ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na mocy ustawy z dnia 4 września 1997 roku, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W sytuacji, w której nie znajdowałby zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy, opłaty w omawianym przypadku nie podlegają opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług, gdyż obowiązek podatkowy nie powstał pod rządami ustawy z dnia 11 marca 2004 roku, analogicznie do sytuacji omówionej w pkt 1.
W związku z powyższym postanowiono jak w
sentencji.
Interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej, właściwych dla podatnika i obowiązuje do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Niniejsza interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Na niniejsze postanowienie, stosownie do art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Stosownie do art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Niedopełnienie powyższych warunków spowoduje pozostawienie zażalenia bez rozpatrzenia, na mocy art. 228 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej
