Dnia 03 sierpnia 2005r. podatnik złożył w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosow... - Interpretacja - ZPA/443-73/2005

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.08.2005, sygn. ZPA/443-73/2005, Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Dnia 03 sierpnia 2005r. podatnik złożył w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy usługi budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 111, 112, 113 ) - położonych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, z gotowych materiałów nabytych od innych producentów. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawiera z klientami umowy na wykonanie całości robót związanych z pracami budowlano-remontowymi lub budowlano-montażowymi, które obejmują zarówno zakup towarów handlowych, ich montaż oraz robociznę.

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem o wysokość stawki podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia powyższych usług, gdy wraz z usługą dokonywana jest dostawa materiałów niezbędnych do jej wykonania. Czy zastosowanie preferencyjnej stawki opodatkowania świadczonych usług zależy od proporcji udziału wartości zużytych towarów (stawka 22%) i wartości robocizny (stawka 7%) w globalnej kwocie wartości usługi.

Zdaniem podatnika, w przypadku podpisania z klientem umowy, której przedmiotem będzie wyłącznie usługa budowlana, co znajdzie odzwierciedlenie w treści wystawianej faktury ( tzn. faktura nie będzie wyodrębniała zużytych towarów jako odrębnej dostawy ) słusznym jest zastosowanie preferencyjnej stawki opodatkowania w wysokości 7 % do całości świadczonej usługi. Nie ma znaczenia w jakiej proporcji w globalnej wartości faktury występują poszczególne jej elementy, tj. towar i robocizna.

Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego podziela stanowisko Spółki zawartew przedmiotowym wniosku i stwierdza co następuje:

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...). Stosownie do treści obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są za pomocą klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej (por. art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT). Zgodnie z art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 129 ust. 1.

Art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy o VAT stanowi, że w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. Stosuje się stawkę w wysokości 7 % m. in. w odniesieniu do robót budowlano-montażowych (...) związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (...) rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego (art. 146 ust. 2 ustawy o VAT).

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się przez to budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111- Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113- Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT).

W paragrafie 1 pkt 7 lit b) rozporządzenia z dnia 28 stycznia 2005r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarówi usług (Dz. U. z 31 stycznia 2005r. Nr 17, poz. 150) Minister Finansów wprowadził również preferencyjną stawkę VAT 7 %, dla budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130): 1) domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych; 2) budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych. Rozporządzenie obowiązuje od 15 lutego 2005r.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, przedmiotem czynności wykonywanych przez Stronę jest świadczenie usług budowlano-montażowych i budowlano-remontowych, dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego. W skład wymienionych usług wchodzi zarówno sprzedaż towarów i robocizna ( na fakturze podatnik nie wyodrębnienia zużytych materiałów jako odrębnej dostawy), co wynika z zawieranych umów cywilnoprawnych.

W świetle przytoczonych przepisów, organ podatkowy stoi na stanowisku, iż zastosowanie właściwej stawki podatkowej w przypadku podatnika zależy od przedmiotu zawartej z klientem umowy.

Zatem jeżeli przedmiotem umowy cywilnoprawnej są prace budowlano-remontowe lub budowlano-montażowe, to brak jest podstaw do wyłączenia z niej poszczególnych elementów jej ceny jako odrębnej dostawy. Oznacza to, że podatnik jest uprawniony do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 7 % do całości przedmiotowych usług, wykonywanych w budynkach mieszkalnych - na podstawie cytowanego przepisu art. 146 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT. Nadmienia się, że w ustawie o VAT nie ma przepisu, który zobowiązuje w przypadku wykonania usługi budowlano-remontowej czy -montażowej - do wyszczególnienia odrębnie wartości robocizny oraz zużytych materiałów. Ponadto ustawodawca nie uzależnił stosowania preferencyjnej stawki opodatkowania usług, o których mowa w/w przepisie od proporcji, w jakiej występują poszczególne elementy faktury (np. zużyty towar i robocizna) w globalnej jej wartości.

Mając na uwadze powyższy stan prawny i faktyczny orzeczono jak w sentencji.

Wniosek w części dotyczącej interpretacji przepisów z zakresu podatku dochodowego zostanie rozpatrzony w odrębnym postanowieniu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego Poznań Nowe - Miasto informuje, że powyższa interpretacja jest oparta o stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia przedstawionego zdarzenia.

Urząd Skarbowy Poznań-Nowe Miasto