POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-108/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 29.12.2005, sygn. PP/443-108/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (jedn. tekst z dnia 4 stycznia 2005 roku Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 30.09.2005 roku (wpływ do Urzędu 03.10.2005 roku) uzupełnionego pismem z dnia 19.10.2005 roku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług odnośnie opodatkowania czynności polegających na oddaniu w użytkowanie gruntów pod wodami

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Stan faktyczny:

Podatnik jest jednostką budżetową samorządu województwa i realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej nałożone na Marszałka Województwa przepisami ustawy - Prawo wodne. Główne zadania to utrzymanie i eksploatacja urządzeń melioracji wodnych podstawowych, tj. stacji pomp odwadniających i nawadniających, również rzek, kanałów i wałów przeciwpowodziowych oraz nadzór wszystkich znajdujących się na nich urządzeń własnych i obcych.

Dyrektor ... działając w imieniu Skarbu Państwa jako pełnomocnik Marszałka Województwa Pomorskiego ?Przedstawiciela Skarbu Państwa? podpisuje umowy z osobami fizycznymi, osobami prawnymi i innymi podmiotami oddając im w użytkowanie grunty pokryte wodami za opłatą roczną na mocy art. 20 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 ustawy Prawo wodne. Opłaty stanowią dochód budżetu państwa.

Zgodnie z art. 217 ust. 7 w/w ustawy, każdy korzystający z gruntu pokrytego wodami zobowiązany jest do wystąpienia z wnioskiem o zawarcie umowy użytkowania gruntów pokrytych wodami zajętych własnymi obiektami (np. mosty, przepusty, elektrownie, młyny itp.) do ... .

Zgodnie z art. 20 w/w ustawy użytkowanie gruntów pod wodami jest odpłatne i wymaga zawarcia umowy na piśmie.

Pytanie i stanowisko podatnika:

Czy słuszne jest stanowisko, iż pobór opłat jako zadanie zlecone przez administrację rządową nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług i z tego tytułu nie wystawia się faktur VAT?

Ocena prawna:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 w/w ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że czynności wykonywane przez organy władzy publicznej (oraz urzędy obsługujące te organy) w ramach realizacji swoich zadań, co do zasady są wyłączone z opodatkowania podatkiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia ?organy władzy publicznej? oraz ?urzędy obsługujące te organy? nie zostały zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług.

Jak wynika z art. 10 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) ustrój Rzeczypospolitej Polskiej opiera się na podziale i równowadze władzy ustawodawczej, władzy wykonawczej i władzy sądowniczej. Zgodnie z art. 10 ust. 2 Konstytucji RP władzę ustawodawczą stanowią Sejm i Senat, władzę wykonawczą Prezydent RP i Rada Ministrów, a władzę sądowniczą sądy i trybunały.

W/w organy są więc w rozumieniu konstytucyjnym organami władzy publicznej, do których ma zastosowanie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Powołany przepis nie dotyczy jednak jednostek samorządu terytorialnego, którymi zgodnie z art. 164 Konstytucji RP są gmina, powiat i samorząd województwa.

Do w/w podmiotów ma zastosowanie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie wojewódzkim (Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1590 ze zm.), samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 w/w ustawy, zarząd województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego i wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych.

Zakres działania i zadnia województwa wynikają z rozdziału 2 w/w ustawy, gdzie w art. 14 ust. 1 pkt 9 zapisano, iż województwo wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami, m.in. w zakresie gospodarki wodnej. Ustawy mogą określać sprawy należące do zakresu działania województwa jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez zarząd województwa.

Tryb oddawania w użytkowanie gruntów pokrytych wodami, stanowiących własność Skarbu Państwa oraz zasady realizacji umów, określone zostały w art. 20 ustawy Prawo wodne. Zgodnie z ust. 1 pkt 4 w/w art. 20 grunty te- oddaje się w użytkowanie za opłatą roczną, z zastrzeżeniem ust. 3.

W ust. 2 art. 20 zastrzeżono, że umowa użytkowania wymaga formy pisemnej.

Jak wynika z przepisów cytowanych powyżej ustaw, grunty pokryte wodami, stanowiące własność Skarbu Państwa niezbędne do prowadzenia przedsięwzięć związanych z wykonywaniem infrastruktury transportowej, mogą być oddane w odpłatne użytkowanie. Upoważnionymi do zawierania stosownych umów są wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne lub wojewódzkie osoby prawne. Przepisy ustawy Prawo wodne nie określają tych zadań jako zadań z zakresu administracji rządowej.

Zatem czynności zawierania umów i pobierania opłat przez ... jako jednostki budżetowej samorządu województwa, za użytkowanie przedmiotowych gruntów należy traktować jako czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Wymóg zawarcia w formie pisemnej umowy na oddanie w użytkowanie nie przesądza o tym, że są to czynności wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Strony tych umów nie mają bowiem swobody kształtowania wzajemnych stosunków, warunki użyczania ściśle określają przepisy prawne, w szczególności ustawa Prawo wodne. Umowa jest tylko sformalizowanym aktem opisującym prawa i obowiązki stron określone stosowanymi przepisami.

Wobec powyższego, w ocenie tut. organu podatkowego, czynności wykonywane przez ... polegające na oddaniu w użytkowanie gruntów, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo wodne, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, wydanego na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w art. 82 ust. 3 ustawy o VAT.

Kwestię wystawiania faktur VAT reguluje art. 106 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 roku w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), zawierający szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zwierać oraz sposób i okres ich przechowywania.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 w/w ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W § 8 ust. 1 w/w rozporządzenia wskazano, że fakturę oznaczoną wyrazami ?FAKTURA VAT? wystawiają zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej. Stosownie zaś, do § 8 ust. 7 tego rozporządzenia, w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy oraz świadczenia usług zwolnionych podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku.

Zatem ..., który jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny zobowiązany jest do udokumentowania pobieranych opłat fakturą VAT oraz wskazania przepisu, na podstawie którego czynność ta korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W tym stanie faktycznym, mając na uwadze przedstawiony powyżej stan prawny tut. organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione w piśmie z dnia 30.09.2005 roku - jest nieprawidłowe.

Trzeci Urząd Skarbowy w Gdańsku