
Temat interpretacji
Z treści wniosku wynika, że Spółka w miesiącu lutym 2005 r. dokonała importu towarów korzystając z procedury uproszczonej, polegającej na złożeniu zgłoszenia niekompletnego (zgłoszenie niekompletne o dopuszczenie towaru do obrotu SAD Nr OGL421020/000428 z dnia 25.02.2005 r.), które zostało uzupełnione w terminie jednego miesiąca zgłoszeniem uzupełniającym (SAD OGL 421020/000612 z dnia 15.03.2005 r.).
Zdaniem Spółki podstawę do obniżenia podatku należnego stanowi zgłoszenie niekompletne, gdyż jest ono podstawą do naliczenia należności celnych oraz dopuszcza towar do wolnego obrotu. W związku z tym obniżenie podatku należnego z tytułu importu towarów powinno być dokonane w miesiącu otrzymania zgłoszenia niekompletnego i ujete w deklaracji za miesiąc luty 2005 r.
W ocenie Naczelnika Urzędu Skarbowego we Wrocławiu przedstawione przez Podatnika stanowisko w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe.
Stosownie do zapisu art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega import towarów. Przez import towarów rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 7 ustawy, przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. W myśl art. 19 ust. 7 ustawy, obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje z chwilą powstania długu celnego, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał fakturę albo dokument celny i nie później niż w miesiącu następnym.
Z powyższego wynika, że w przypadku importu towarów dokumentem uprawniającym do odliczenia podatku naliczonego jest dokument celny, przy czym pojęcie to nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług, jak również w Kodeksie celnym. Biorąc jednak pod uwagę możliwości realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, dokument odprawy celnej powinien potwierdzać import towarów, określać przedmiot importu, wartość stanowiącą podstawę opodatkowania jak również stawkę i kwotę podatku. Cechy te spełnia Jednolity Dokument Administracyjny SAD.
Zgodnie z art. 62 Wspólnotowego Kodeksu Celnego (Dz. U.UE.L. z 1992 r. Nr 302 poz. 1), dług celny powstaje z chwilą przyjęcia zgłoszenia celnego (art. 201), dokonywanego w formie pisemnej na formularzu zgodnym z oficjalnym, przewidzianym w tym celu wzorem, podpisanym i zawierającym wszystkie elementy niezbędne do zastosowania przepisów regulujących procedurę celną, do której zgłoszone są towary. W art. 76 Wspólnotowego Kodeksu Celnego, w celu usprawnienia przebiegu formalności i procedur dopuszcza się złożenie zgłoszenia zawierającego niekompletne dane lub też dokumenty, które muszą zawierać niezbędne elementy do identyfikacji towarów. Zgłaszający jest jednak zobowiązany do przedstawienia zgłoszenia uzupełniającego- całościowego, okresowego lub podsumowującego. Zgłoszenie uzupełniające stanowi jeden niepodzielny akt ze zgłoszeniem uproszczonym. Zgłoszenia te nabierają mocy prawnej z dniem przyjęcia zgłoszenia uproszczonego (niekompletnego).
Biorąc pod uwagę regulacje celne, a zwłaszcza procedury obowiązujące przy składaniu zgłoszenia celnego SAD, należy uznać, że złożenie przez podatnika zgłoszenia niekompletnego w ramach procedury uproszczonej (art. 76 WKC), powoduje powstanie długu celnego, a w konsekwencji powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Zatem dokument celny, którym jest zgłoszenie niekompletne, w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, daje podstawę do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w miesiącu jego otrzymania lub w miesiącu następnym.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.
