Z przedłożonego pisma wynika, iż do Urzędu Miasta wpływają opłaty za użytkowanie wieczyste gruntów zabudowanych i niezabudowanych stanowiących własno... - Interpretacja - US-PP/4430-10/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.05.2005, sygn. US-PP/4430-10/05, Urząd Skarbowy w Myszkowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedłożonego pisma wynika, iż do Urzędu Miasta wpływają opłaty za użytkowanie wieczyste gruntów zabudowanych i niezabudowanych stanowiących własność gminy. Opłaty wnoszone są jednorazowo do 31 marca każdego roku. Wątpliwości dotyczą opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat wynikających z umów zawartych przed 1 maja 2004r.

Zgodnie z art. 5 ust. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

eksport towarów,

import towarów,

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz 543 ze zm.). Zgodnie z art. 232 kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa, a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 w/w. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów zawartej w art. 7 ustawy o VAT, nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w przepisie.

Według art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjne nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostaw towarów w rozumieniu art. 7. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. Od 1 maja 2004 r. prawo wieczystego użytkowania gruntu jest innym niż własność prawem rzeczowym oraz niewątpliwie wartością niematerialną i prawną, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem przedmiotowe opłaty, których termin płatności przypada po 1 maja 2004r. podlegają regulacjom ustawy o podatku VAT i zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przepis § 8 ust. 1 pkt. 19 rozporządzenia Min. Fin. Z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - zwalnia od podatku VAT oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze.

Obowiązek podatkowy dotyczący opłat z tytułu prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych powstaje zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami na zasadach określonych w art. 19 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc z chwilą zapłaty poszczególnych opłat należnych z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

Wobec powyższego stanowisko Burmistrza dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat wnoszonych po 1 maju 2004r. wg umów zawartych przed 1 maja 2004r. należy uznać za prawidłowe.

Urząd Skarbowy w Myszkowie