Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.476.2025.1.ŁS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.476.2025.1.ŁS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Są Państwo częścią grupy kapitałowej X specjalizującej się w (...). Prowadzą Państwo działalność w Polsce od 2012 r. Prowadzą Państwo Program Poleceń Pracowniczych „(...)”, zwany dalej programem poleceń.

Celem programu jest:

-pozyskiwanie nowych pracowników dla Państwa,

-nagradzanie obecnych pracowników za polecanie zewnętrznych kandydatów,

-kreowanie wizerunku Państwa jako polecanego miejsca pracy.

Zasady programu poleceń opisane są w Regulaminie Programu Poleceń „(...)”, a powyższy regulamin podany jest do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty. Pracownicy mają wgląd w regulamin programu w dziale HR, u Rady Pracowników oraz w wersji elektronicznej na portalu pracowniczym. Dodatkowo w okresie wzmożonego zapotrzebowania na kandydatów przypomnienie o funkcjonującym programie wyświetlane jest w wewnętrznej TV firmowej na hali produkcyjnej i w kantynie.

Programem objęci są wszyscy pracownicy. Z programu wyłączeni są managerowie, kierownicy i liderzy, jeżeli polecenie dotyczy rekrutacji w podległym im zespole, a także pracownicy działu HR. Z programu wyłączone są niektóre rekomendacje np. dotyczące byłych pracowników lub osób uprzednio poleconych przez innego pracownika.

Za skuteczne polecenie w ramach programu poleceń osoba polecająca otrzymuje gratyfikację pieniężną w wysokości określonej w regulaminie programu poleceń. Nagroda wypłacana jest jednorazowo wraz z wynagrodzeniem za miesiąc, w którym upłynęło pełnych 6 miesięcy pracy zatrudnienia osoby poleconej oraz spełnione zostały kryteria określone w regulaminie. Gratyfikacja w ramach programu poleceń nie wynika z zawartych przez Państwa umów o pracę będących podstawą współpracy. Poszukiwanie nowych pracowników nie należy do zakresu obowiązków osób polecających, gdyż są oni zatrudnieni lub współpracują z Państwem w innym charakterze.

Z uwagi na zatrudnianie pracowników tymczasowych, zleceniobiorców i praktykantów chcą Państwo zmienić regulamin Programu i rozszerzyć katalog osób uprawnionych do uzyskania nagrody za polecanie o ww. kategorie współpracowników.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Państwa, zgodnie z którym, po rozszerzeniu katalogu osób uprawnionych do udziału w Programie Poleceń o pracowników tymczasowych, zleceniobiorców, praktykantów i stażystów, nie powinno się naliczać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach ww. programu osobom polecającym, z uwagi na kwalifikację ww. świadczeń jako przychody z innego źródła zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „ustawa o PDOF”)?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, po rozszerzeniu katalogu osób uprawnionych do uzyskania gratyfikacji w ramach programu o pracowników tymczasowych, zleceniobiorców, praktykantów i stażystów powinni zaprzestać naliczania i odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń pieniężnych wypłacanych osobom polecającym, z uwagi na kwalifikację ww. świadczeń jako przychody z innego źródła zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF.

W związku z powyższym na Państwu ciąży jedynie obowiązek informacyjny – sporządzenia i przekazania osobom polecającym oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o PDOF.

Uzasadnienie Państwa stanowiska

W Państwa ocenie uzasadnione jest aby po zmianie regulaminu programu poleceń zaprzestać naliczania i odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń pieniężnych wypłacanych osobom polecającym w ramach programu, z uwagi na kwalifikację ww. świadczeń jako przychody z innego źródła zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o PDOF.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 oraz 9 ustawy o PDOF, źródłami przychodów są w szczególności:

a)stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

b)działalność wykonywana osobiście;

c)inne źródła przychodów.

W ramach przychodów z „innych źródeł”, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF, mieszczą się m.in. kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego, wypłaty i zwroty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia z tytułu umów o pomocy przy zbiorach, dotacje (inne niż wskazane w art. 14 ustawy), dopłaty, nagrody oraz inne nieodpłatne świadczenia, które nie są zaliczane do przychodów określonych w art. 12-14 oraz art. 17 ustawy.

Zasada kwalifikacji przychodów zakłada, że każdy konkretny przychód powinien być przypisany wyłącznie do jednego źródła przychodów. W pierwszej kolejności należy próbować zaklasyfikować przychód do jednego z rodzajowo nazwanych źródeł. Dopiero w przypadku braku takiej możliwości - należy przyporządkować go do przychodów z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF).

Takie stanowisko wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27 marca 2015 r. (sygn. II FSK 1695/14).

W kontekście świadczeń otrzymywanych przez pracowników i zleceniobiorców, orzecznictwo wskazuje, że o zakwalifikowaniu świadczenia jako przychodu ze stosunku pracy decyduje to, czy może je otrzymać wyłącznie pracownik (zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o PDOF), czy również inne osoby, niezwiązane z pracodawcą stosunkiem pracy. W tym zakresie istotne jest istnienie faktycznego lub prawnego związku danego świadczenia z umową o pracę (NSA, wyrok z 27 marca 2015 r., II FSK 1695/14; podobnie: wyrok WSA we Wrocławiu z 10 lutego 2005 r., I SA/Wr 1038/03; wyrok WSA w Białymstoku z 21 grudnia 2009 r., I SA/Bk 541/09).

Jak wskazał WSA w Białymstoku w wyroku z 26 września 2007 r. (I SA/Bk 354/07): „O możliwości zakwalifikowania danego świadczenia do źródła przychodów ze stosunku pracy decyduje odpowiedź na pytanie, czy uzyskanie danego przychodu byłoby możliwe, gdyby nie stosunek pracy - istniejący obecnie lub w przeszłości.”

Z kolei w orzecznictwie podkreśla się, że otwarta definicja przychodu ze stosunku pracy nie oznacza, że każde świadczenie związane faktycznie z zatrudnieniem można przypisać do tego źródła. Jeżeli przychód uzyskany przez pracownika nie wynika bezpośrednio z wykonywania obowiązków pracowniczych, nie może być uznany za przychód ze stosunku pracy (NSA, wyrok z 9 kwietnia 2015 r., II FSK 730/13; zob. także: wyroki z 19 lutego 2014 r., II FSK 650/12; z 13 marca 2013 r., II FSK 1433/11; z 27 kwietnia 2011 r, II FSK 1410/10).

Analogiczne podejście należy zastosować wobec osób współpracujących na podstawie umów cywilnoprawnych. W przypadku świadczenia uzyskanego przez taką osobę, które:

·nie wynika z wykonywania usług określonych umową cywilnoprawną,

·może być przyznane także osobie niezwiązanej umową cywilnoprawną,

·stanowi przychód jedynie towarzyszący tej współpracy,

- nie powinno ono być kwalifikowane jako przychód z działalności wykonywanej osobiście (art. 13 pkt 8 ustawy o PDOF).

W świetle powyższego uwzględniając, że Program Poleceń skierowany będzie do różnych grup – m.in. pracowników, zleceniobiorców, pracowników tymczasowych, praktykantów i stażystów a uczestnictwo w programie ma charakter dobrowolny i nie stanowi elementu realizacji obowiązków umownych (zarówno pracowniczych, jak i cywilnoprawnych), należy uznać, że gratyfikacje wypłacane w związku nim nie będą stanowić przychodu ze stosunku pracy.

Tym samym, w sytuacji braku możliwości przypisania tych świadczeń do jednego z rodzajowo określonych źródeł przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o PDOF), wypłacane po aktualizacji regulaminu nagrody rekrutacyjne – zarówno pracownikom, jak i pozostałym wymienionym w programie beneficjentom – powinny zostać zakwalifikowane do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o PDOF.

W związku z powyższym, po zmianie treści regulaminu nie będą Państwo zobowiązani do obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy od wartości nagród rekrutacyjnych wypłacanych pracownikom oraz zleceniobiorcom. Obowiązek taki aktualizowałby się wyłącznie w przypadku zakwalifikowania świadczeń do przychodów ze stosunku pracy lub działalności wykonywanej osobiście.

Stanowisko o kwalifikacji nagród w ramach podobnych programów poleceń jako przychodów z innych źródeł zostało wskazane przez Dyrektora KIS m.in. w następujących interpretacjach:

-interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2025 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.60.2025.1.ŁS,

-interpretacja indywidualna z dnia 17 marca 2025 r., sygn. 0114-KDIP3-1.4011.68.2025.1.AK,

-interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2025 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.30.2025.1.DB,

-interpretacja indywidualna z dnia 31 stycznia 2025 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.502.2024.3.ŁS,

-interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.713.2024.1.KKA,

-interpretacja indywidualna z dnia 20 stycznia 2025 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.537.2024.1.ŁS,

-interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.773.2024.2.DJ,

-interpretacja indywidualna z dnia 30 sierpnia 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.675.2024.1.DJ,

-interpretacja indywidualna z dnia 18 lipca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.377.2024.1.MS,

-interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2023 r., sygn. 0115-KDIT2.4011.379.2023.1.MM.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stanowi on, że:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Ogólne pojęcie przychodu zostało wyjaśnione w art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przychód jest określonym przyrostem majątkowym po stronie podatnika, realną korzyścią majątkową podatnika. Ustawodawca przyjął zasadę, że przychodami są:

1)pieniądze i wartości pieniężne, które:

·zostały otrzymane przez podatnika – czyli takie pieniądze i wartości pieniężne, które podatnik rzeczywiście „dostał, odebrał, zainkasował, objął w posiadanie”;

·zostały postawione do dyspozycji podatnika – czyli takie przysporzenia, które zostały mu faktycznie udostępnione/przekazane do odbioru; takie pieniądze i środki pieniężne, które podatnik ma możliwość włączyć do swojego władztwa, a więc ma możliwość skorzystania z tychże pieniędzy i wartości pieniężnych i nie jest to uzależnione od dodatkowej zgody osoby stawiającej określone pieniądze i wartości pieniężne do dyspozycji podatnika;

2)wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń – czyli takie przysporzenia majątkowe, które mają postać:

·świadczeń w naturze (otrzymane rzeczy lub prawa);

·nieodpłatnych świadczeń innych niż świadczenia w naturze (np. otrzymane usługi).

Źródła przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Według ww. przepisu źródłami przychodów są m.in.:

-stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),

-działalność wykonywana osobiście (pkt 2);

-inne źródła (pkt 9).

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Tak szerokie zdefiniowanie pojęcia przychodu pracownika wskazuje, że w każdym przypadku, w którym uzyska on realną korzyść, będzie to powodować obowiązek zwiększenia jego przychodu, z wyjątkiem świadczeń określonych w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 13 pkt 8 ww. ustawy:

Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

a)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,

c)przedsiębiorstwa w spadku

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania „w szczególności”, co wskazuje na to, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty. Nie ma więc przeszkód, aby do tej kategorii zaliczać również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy – o ile nie są przychodami ze źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.

Stosownie do treści art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Zakłady pracy będące osobami fizycznymi, osobami prawnymi oraz jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, z pracy nakładczej lub ze spółdzielczego stosunku pracy, z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakłady pracy lub z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej wypłacanej w spółdzielniach pracy.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Z kolei, na podstawie art. 42a ust. 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Ocena skutków podatkowych Państwa sytuacji

Z treści wniosku wynika w szczególności, że są Państwo częścią grupy kapitałowej X specjalizującej się w (...). Prowadzą Państwo działalność w Polsce od 2012 r. Prowadzą Państwo Program Poleceń Pracowniczych „(...)”, zwany dalej programem poleceń. Celem programu jest:

-pozyskiwanie nowych pracowników dla Państwa,

-nagradzanie obecnych pracowników za polecanie zewnętrznych kandydatów,

-kreowanie wizerunku Państwa jako polecanego miejsca pracy.

Zasady programu poleceń opisane są w Regulaminie Programu Poleceń „(...)”, a powyższy regulamin podany jest do wiadomości pracowników w sposób zwyczajowo przyjęty. Pracownicy mają wgląd w regulamin programu w dziale HR, u Rady Pracowników oraz w wersji elektronicznej na portalu pracowniczym. Dodatkowo w okresie wzmożonego zapotrzebowania na kandydatów przypomnienie o funkcjonującym programie wyświetlane jest w wewnętrznej TV firmowej na hali produkcyjnej i w kantynie. Programem objęci są wszyscy pracownicy. Z programu wyłączeni są managerowie, kierownicy i liderzy, jeżeli polecenie dotyczy rekrutacji w podległym im zespole, a także pracownicy działu HR. Z programu wyłączone są niektóre rekomendacje np. dotyczące byłych pracowników lub osób uprzednio poleconych przez innego pracownika. Za skuteczne polecenie w ramach programu poleceń osoba polecająca otrzymuje gratyfikację pieniężną w wysokości określonej w regulaminie programu poleceń. Nagroda wypłacana jest jednorazowo wraz z wynagrodzeniem za miesiąc, w którym upłynęło pełnych 6 miesięcy pracy zatrudnienia osoby poleconej oraz spełnione zostały kryteria określone w regulaminie. Gratyfikacja w ramach programu poleceń nie wynika z zawartych przez Państwa umów o pracę będących podstawą współpracy. Poszukiwanie nowych pracowników nie należy do zakresu obowiązków osób polecających, gdyż są oni zatrudnieni lub współpracują z Państwem w innym charakterze. Z uwagi na zatrudnianie pracowników tymczasowych, zleceniobiorców i praktykantów chcą Państwo zmienić regulamin Programu i rozszerzyć katalog osób uprawnionych do uzyskania nagrody za polecanie o ww. kategorie współpracowników.

Wątpliwość Państwa budzi, czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym – po rozszerzeniu katalogu osób uprawnionych do udziału w Programie Poleceń o pracowników tymczasowych, zleceniobiorców, praktykantów i stażystów – nie powinno się naliczać i odprowadzać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach tego programu osobom polecającym, z uwagi na kwalifikację tych świadczeń jako przychodów z innego źródła, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego, mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzam, że świadczenia pieniężne wypłacane w ramach Programu Poleceń „(...)” stanowią dla osób polecających przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do zakwalifikowania ww. przychodu do właściwego źródła przychodu należy uznać, że – ze względu na fakt, iż program poleceń pracowniczych po rozszerzeniu będzie skierowany do różnych grup uczestników (polecającymi będą mogli być zarówno Państwa pracownicy, jak i pracownicy tymczasowi, praktykanci oraz zleceniobiorcy), a zasady jego funkcjonowania określone są w regulaminie – oraz mając na uwadze, że poszukiwanie nowych pracowników nie należy do zakresu obowiązków osób polecających, gdyż są one zatrudnione lub współpracują z Państwem w innym charakterze, a z programu wyłączeni są managerowie, kierownicy i liderzy, jeżeli polecenie dotyczy rekrutacji w podległym im zespole, jak również pracownicy działu HR – wypłacone świadczenie należy zakwalifikować jako przychód ze źródła „inne źródła”, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym, po rozszerzeniu katalogu osób uprawnionych do udziału w Programie Poleceń o pracowników tymczasowych, zleceniobiorców, praktykantów i stażystów, nie będą Państwo zobowiązani do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu rekomendacji pracowniczych na rzecz osób polecających.

Na Państwu ciążyć będą jedynie obowiązki informacyjne, tj. sporządzenia i przekazania ww. osobom polecającym oraz właściwemu urzędowi skarbowemu informacji o przychodach z innych źródeł, zgodnie z art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego, należy zgodzić się z Państwem, że zasadnym będzie – po rozszerzeniu katalogu osób uprawnionych do udziału w Programie Poleceń – zaprzestanie pobierania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu świadczeń pieniężnych wypłacanych w ramach programu na rzecz osób polecających ze względu na to, że przychód ten będzie stanowił dla tych osób przychód z innego źródła, o którym to przychodzie mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuję, że jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem zdarzenia podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych informuję, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się natomiast do powołanych przez Państwa wyroków sądu administracyjnego, wskazać należy, że stanowisko przyjęte w tych orzeczeniach nie może stanowić samodzielnej podstawy prawnej stanowiska. Powyższe wynika przede wszystkim z przeszkód natury formalnoprawnej. Zgodnie bowiem z art. 153 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.