Pismem z dnia 11.03.2005 roku jednostka organizacyjna Lasów Państwowych zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i ... - Interpretacja - PP/443-17/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.04.2005, sygn. PP/443-17/05, Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z dnia 11.03.2005 roku jednostka organizacyjna Lasów Państwowych zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Przedstawiony przez podatnika stan faktyczny,

Jednostka organizacyjna Lasów Państwowych wykonuje, między innymi z upoważnienia i w imieniu starosty, czynności nadzoru nad gospodarką leśną, realizując zadania nałożone jej odrębnymi przepisami, które to czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Mimo, iż czynności te nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, Jednostka wystawiała faktury, opodatkowując powyższe czynności.

W swoim wniosku Jednostka pyta czy w związku z błędnym wystawianiem faktur i opodatkowaniem powyższych czynności ma obowiązek i uprawnienie do wystawienia faktur korygujących oraz jakie dokumenty stosować przy rozliczaniu tych czynności.

Biorąc pod uwagę przedstawiony w piśmie stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich wyjaśnia;

Jak wynika z pisma Jednostka realizuje czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, powierzone jej przez starostę w ramach porozumienia administracyjnego. Czynności nadzorcze nad lasami niepaństwowymi zostały przypisane staroście na mocy ustawy z dnia 28.09.1991r. o lasach (Dz. U. Nr 56, poz. 679 ze zm.) i stanowią zadania z zakresu administracji publicznej. Na podstawie art. 5, ust. 3 ustawy o lasach starosta może powierzyć, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nadleśniczemu. Na podstawie porozumienia nadleśniczy uzyskuje umocowanie prawne m. in. do wydawania decyzji administracyjnych. Wykonywane przez nadleśniczego czynności w ramach porozumienia administracyjnego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, albowiem w odniesieniu do tych czynności nadleśniczego nie uznaje się za podatnika. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.Nie będąc podatnikiem w zakresie realizowanych czynności nadzoru Jednostka niesłusznie wystawiała faktury VAT i opodatkowywała przedmiotowe czynności. Zaznaczyć jednak należy, że zgodnie z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.W chwili obecnej usunięcie błędu może nastąpić jedynie poprzez wystawienie faktury korygującej, w stosunku do której odpowiednie zastosowanie mają przepisy regulujące ogólne zasady wystawiania faktur VAT. Zasady korygowania błędów w przypadku wystawienia faktur VAT zostały ściśle określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).Błędy w wystawionych przez podatnika fakturach usunąć można poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w § 19 i § 20 w/w rozporządzenia.Faktury korygujące służą m.in. do poprawiania błędów, które powstają przy dokumentowaniu sprzedaży. Zgodnie z § 20 w/w rozporządzenia faktury korygujące wystawia się również w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku.Podstawą do obniżenia kwoty podatku należnego, w związku z wystawioną fakturą korygującą, zgodnie z § 19 cyt. wyżej rozporządzenia, jest potwierdzenie odbioru faktury korygującej i następuje w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca (świadczący usługę) otrzymał to potwierdzenie. Natomiast nabywca otrzymujący fakturę korygującą obowiązany jest do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał.

W odniesieniu do czynności, w stosunku do których podmiot nie występuje w charakterze podatnika, dokonanie rozliczenia może nastąpić poprzez wystawienie noty obciążeniowej bądź rachunku.

W świetle powyższego stanowisko Jednostki jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.Zgodnie z art.14b §1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, natomiast zgodnie z art.14b§2 tej ustawy wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie w trybie art. 14 a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1. Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem postanowienia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 ustawy w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Strzelcach Opolskich