POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-745/05/AW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.12.2005, sygn. 1472/RPP1/443-745/05/AW, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


W związku z wnioskiem Spółki z dnia 24.10.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 25.10.2005 r.) - w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 ze zm.)


uznaje stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


Uzasadnienie


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jest administratorem środków zgromadzonych przez zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Zgodnie z regulaminem część środków Spółka przeznacza na pomoc mieszkaniową dla pracowników w formie oprocentowanych pożyczek zwrotnych. Wpływy z oprocentowania pożyczek, podobnie jak i odsetki od zgromadzonych środków na rachunku bankowym zwiększają stan środków funduszu. Jednocześnie nie stanowią one przychodu Spółki z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i dla celów podatku dochodowego od osób prawnych nie są one kwalifikowane jako przychody podlegające opodatkowaniu. Udzielanie pożyczek nie jest przedmiotem działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot. Spółka zwraca się z wątpliwościami dotyczącymi opodatkowania podatkiem VAT udzielanych pożyczek. Jednocześnie podmiot stoi na stanowisku, iż dokonywane czynności należy traktować jako usługi pośrednictwa finansowego, korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Jednocześnie Spółka wykazuje powyższe czynności w deklaracji podatkowej VAT-7 jako sprzedaż zwolnioną.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2. eksport towarów;

3. import towarów;

4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Odpowiadając na zapytanie Podatnika należy również zauważyć, iż przedmiotem regulacji ustawowej w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 4 marca 1994r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. Nr 70 z 1996r. poz. 335 ze zm.) zwanej dalej ustawą o ZFŚS jest udzielanie zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umownie pomiędzy pracownikiem a pracodawcą, jako administratorem środków funduszu. Osobami uprawnionymi do korzystania z tego rodzaju pomocy są pracownicy wraz z rodzinami, emeryci i renciści oraz byli pracownicy. Środkami funduszu są odsetki od jego środków oraz wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe. Nie stanowią one przychodu pracodawcy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej i dla celów podatku dochodowego od osób prawnych nie są kwalifikowane jako przychody podlegające opodatkowaniu.

Ponadto stosownie do art. 29 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Biorąc więc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż w przypadku należnych odsetek od udzielonych pracownikom pożyczek mieszkaniowych ze środków funduszu socjalnego nie stanowią one dla pracodawcy kwoty należnej jako dla podatnika VAT prowadzącego działalność gospodarczą obejmującą ich udzielanie, lecz wyłącznie należność dla pracodawcy jako administratora funduszu. Udzielenie pożyczki na cele mieszkaniowe ze środków funduszu nie jest zatem zdaniem tut. organu podatkowego czynnością podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy, gdyż, nie jest świadczeniem usługi finansowej ze środków własnych pracodawcy jako podatnika podatku od towarów i usług, ale wyłącznie wykonaniem czynności administrowania środkami funduszu z ustawowym obowiązkiem przekazania uzyskanych odsetek na rachunek bankowy ZFŚS. Biorąc pod uwagę wyżej przytoczone przepisy, udzielenie pożyczki mieszkaniowej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w zakresie rozliczania podatku od towarów i usług, a kwota odsetek pobranych od pracowników i przekazanych, zgodnie z ustawą o ZFŚS na rachunek funduszu, nie powinna być ewidencjonowana w rejestrze sprzedaży VAT ani wykazywana w deklaracji VAT-7 jako obrót podlegający przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie